با توجه به جهش نرخ محاسباتی ارز در گمرک، رشد حقوق ورودی خودروهای وارداتی، چالشهای جدی در بازار خودرو ایجاد خواهد کرد. در اولین گام، دولت تصمیم گرفته که نرخ حقوق ورودی خودروهای هیبریدی مشابه سال قبل باشد. به گزارش تسنیم، براساس قانون بودجه سال ۱۴۰۴، حقوق ورودی تمام خودروهای سواری وارداتی بهطور کلی صددرصد […]
با توجه به جهش نرخ محاسباتی ارز در گمرک، رشد حقوق ورودی خودروهای وارداتی، چالشهای جدی در بازار خودرو ایجاد خواهد کرد. در اولین گام، دولت تصمیم گرفته که نرخ حقوق ورودی خودروهای هیبریدی مشابه سال قبل باشد. به گزارش تسنیم، براساس قانون بودجه سال ۱۴۰۴، حقوق ورودی تمام خودروهای سواری وارداتی بهطور کلی صددرصد تعیین شده است. این تصمیم که در ابتدا برای افزایش درآمدهای دولت و کنترل واردات طراحی شده بود، به سرعت واکنشهای منفی از سوی مصرفکنندگان را به دنبال داشت. افزایش ناگهانی تعرفهها، به ویژه برای خودروهای برقی و هیبریدی، نگرانیهایی را درباره افزایش قیمت این خودروها ایجاد کرد. علاوه بر این، این تصمیم بهعنوان یک عامل تورمزا شناخته شد، زیرا افزایش قیمت خودروهای وارداتی از محل جهش حقوق ورودی و رشد سه برابری نرخ محاسباتی ارز در گمرک بهطور غیرمستقیم فشاری بر بازار داخلی و قیمت خودروهای ساخت داخل نیز وارد خواهد کرد. در واکنش به این انتقادات و به منظور جلوگیری از اثرات تورمی منفی، دولت اعلام کرده است که در حال رایزنی با مجلس است تا حقوق ورودی خودروهای برقی و هیبریدی به روال سال ۱۴۰۳ بازگردانده شود. علی احمدنیا؛ سرپرست امور اطلاعرسانی دولت، در این باره اعلام کرد: «دولت موافق افزایش تعرفه خودروهای برقی و هیبریدی نیست و در حال رایزنی با مجلس است تا این مشکل حل شود.» وی همچنین افزود که برای رفع ابهامات موجود در بخشنامه واردات خودرو، جلسهای در دفتر معاون اول رئیسجمهور با حضور وزیر صمت و معاونان مربوطه در ابتدای هفته پیشرو برگزار خواهد شد. تصمیم به بازنگری در حقوق ورودی خودروهای برقی و هیبریدی، نشاندهنده توجه دولت به حمایت از خودروهای کمآلاینده و تشویق به استفاده از فناوریهای جدیدتر در حملونقل است. این اقدام میتواند به رشد بازار خودروهای الکتریکی و هیبریدی در کشور کمک کند و همزمان با کاهش وابستگی به سوختهای فسیلی، گامی مؤثر در جهت کاهش مصرف باشد. با توجه به رشد نرخ محاسباتی گمرکی از ۲۸,۵۰۰ تومان به ۷۰,۰۰۰ تومان، بازار خودرو در آستانه مواجهه با «سونامی قیمت خودروهای وارداتی» قرار دارد. این افزایش نرخ گمرکی، فشار قابلتوجهی بر قیمت خودروهای وارداتی وارد خواهد کرد. بنابراین، باید نرخ حقوق ورودی سایر خودروها (غیرهیبریدی) نیز کاهش یابد تا از افزایش بیش از حد قیمتها جلوگیری شود. همچنین باید به این نکته اشاره شود که تعیین سود بازرگانی در اختیار دولت است و میتواند در مصوبه هیئت دولت اصلاحات لازم را انجام دهد. این اقدام میتواند به کاهش فشارهای اقتصادی و تعدیل بازار خودرو کمک کند و از بحرانهای احتمالی در آینده جلوگیری کند. انتظار میرود حقوق ورودی خودروهای برقی و هیبریدی به روال سال ۱۴۰۳ بازگردانده شود. این تصمیم نه تنها به کاهش ابهامات موجود در قانون بودجه کمک میکند، بلکه گامی مهم در جهت حمایت خودروهای برقی است. به نظر میرسد جلسه هفته آینده در دفتر معاون اول رئیسجمهور نیز نقش مهمی در روشنسازی نهایی این موضوع خواهد داشت.
گروه خودرو- مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت، ضمن اشاره به پیگیریهای وزیر صمت و البته همراهی شرکتهای واردکننده و سایر دستگاهها، از کاهش قابلتوجه قیمت نهایی برخی از خودروها در طرح اخیر عرضه خودروهای وارداتی که با قیمت علیالحساب عرضه شدند، خبر داد و گفت: کاهش جدی ارزش گمرکی خودروها در راه است. به […]
هر چند که هنوز آمار واردات خودروهای خارجی به کشور با برنامهها و اهداف سیاستگذاران فاصله معناداری دارد، اما آمار نشان میدهد که روند واردات در سالجاری نسبت به سال گذشته افزایش قابلتوجهی داشته است؛ این در حالیست که هنوز روند ترخیص خودروها از گمرکات کُند بوده و تعداد قابلتوجهی از خودروهای وارد شده، در […]
مدیر طرح واردات خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت، از آغاز دور جدید عرضه خودروهای وارداتی از هفته آینده خبر داد و اعلام کرد که متقاضیان مشارکت در این طرح، حساب خود نزد بانکهای عامل مورد تأیید را به نام خودروهای وارداتی، وکالتی کنند. به گزارش مناقصهمزایده، مهدی ضیغمی؛ در گفتگویی برخط با اصحاب رسانه، […]
مدیر طرح واردات خودرو، گفت: احتمالاً عرضه دور بعدی خودروهای وارداتی سه هفته آینده باشد. به گزارش مناقصهمزایده، مهدی ضیغمی؛ مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت، درباره زمان عرضه دور بعدی خودروهای وارداتی، گفت: در صورت عدم بروز مشکل، عرضه دور بعدی خودروهای وارداتی سه هفته آینده انجام میشود. وی افزود: نتایج قرعهکشی اخیر خودروهای […]
دیدگاه بسته شده است.