رئیس کمیسیون عمران خبر داد

ورود مجلس به تعیین قیمت بلیت هواپیما با قانون جدید

رئیس کمیسیون عمران، از ورود مجلس به تعیین قیمت بلیت هواپیما با قانون جدید خبر داد. به گزارش ایلنا، محمدرضا رضایی‌کوچی؛ درباره ورود مجلس به قیمت‌گذاری بلیت هواپیما و تشکیل کمیته‌ای برای تعیین قیمت بلیت هواپیما، اظهار داشت: در گذشته قیمت بلیت هواپیما در شورای‌عالی هواپیمایی تعیین و تصویب می‌شد اما از ابتدای سال گذشته […]

رئیس کمیسیون عمران، از ورود مجلس به تعیین قیمت بلیت هواپیما با قانون جدید خبر داد. به گزارش ایلنا، محمدرضا رضایی‌کوچی؛ درباره ورود مجلس به قیمت‌گذاری بلیت هواپیما و تشکیل کمیته‌ای برای تعیین قیمت بلیت هواپیما، اظهار داشت: در گذشته قیمت بلیت هواپیما در شورای‌عالی هواپیمایی تعیین و تصویب می‌شد اما از ابتدای سال گذشته دیوان عدالت اداری رأی به این داد که دولت حق قیمت‌گذاری و مداخله را ندارد و قیمت‌ها باید در بازار رقابتی تنظیم شوند. وی ادامه داد: با توجه به افزایش قیمت‌ها مجلس به دنبال این است که با برگزاری جلسات و هم‌اندیشی به یک قیمت مشخص برای بلیت هواپیما برسد. باید توجه داشت که وقتی قیمت‌ها از حدی هم بالاتر برود، خود شرکت‌های هواپیمایی هم ضرر می‌کنند و مشتری سفرهای هوایی را از دست می‌دهند. رئیس کمیسیون عمران، تأکید کرد: افزایش قیمت بلیت هواپیما سایر مشاغل را از جمله گردشگری را تحت تاثیر می‌گذارد و مشاغل مرتبط به حمل‌ونقل هم از این موضوع آسیب می‌بینند. از این‌رو در مجلس برای ساماندهی بازار بلیت هواپیما در کوتاه‌مدت و بلند‌مدت برنامه‌هایی را در دستور اجرا قرار دادیم. رضایی‌کوچی؛ با بیان اینکه مجلس در حال بررسی هزینه تمام شده هر ساعت پرواز است، گفت: باید مشخص شود هزینه ارزی و ریالی هر ساعت پرواز چقدر تمام شود و ایرلاین‌ها را مکلف کنیم که بر مبنای همین عدد تعیین شده، با سودی متعارف بلیت هواپیما را تعیین کنند تا قیمت واقعی بلیت مشخص باشد. سازمان هواپیمایی هم مکلف شود که بر روی همین قیمت مشخص نظارت کند و این برنامه کوتاه‌مدت مجلس برای ساماندهی بازار بلیت هواپیماست. رضایی‌کوچی؛ با اشاره به برنامه بلندمدت مجلس برای ساماندهی بازار بلیت هواپیما، اظهار داشت: برای ساماندهی صنعت هوایی، نوسازی ناوگان هوایی کشور، ارتقای ایمنی، رشد کیفیت خدمات و کاهش تأخیرات منتظر ارائه لایحه‌ای از سوی دولت هستیم و اگر تأخیر در ارائه لایحه ایجاد شود، مجلس دست به کار خواهد شد و طرحی را تدوین و تنظیم می‌کند. وی تأکید کرد: رویکرد برنامه بلندمدت مجلس تقویت شورای‌عالی هواپیمایی است، در حال‌حاضر سطح این شورا در حد وزیر است و ما به دنبال این هستیم که ریاست شورا برعهده رئیس‌جمهور باشد و در غیاب رئیس‌جمهور، جلسات با حضور معاون اول برگزارشود و از وزرای صمت، اقتصاد، گردشگری و بانک مرکزی در جلسات حضور داشته باشند تا از این طریق این صنعت در بلندمدت ارتقا پیدا کند. رئیس کمیسیون عمران مجلس، با اشاره به بررسی قیمت تمام شده هر ساعت پرواز در کمیته تشکیل شده در مجلس، ادامه داد: فعلاً در قیمت تمام شده برای ساعت پرواز در کانال ۳۰ دلار تا سقف ۴۰ دلار اختلاف‌نظر وجود دارد. وی با تأکید بر اینکه آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در شرایطی قابلیت اجرا دارد که بین عرضه و تقاضا تعادلی برقرار باشد، افزود: در شرایطی که کشور نیاز به ۵۰۰ فروند هواپیما دارد اما در ناوگان فقط ۱۰۰ هواپیما فعال است، آزادسازی قیمت بلیت هواپیما معنا ندارد. آزادسازی نرخ بلیت هواپیما براساس کیفیت ارائه خدمات است، با این هواپیمای موجود چه کیفیتی در خدمات وجود دارد که نرخ بلیت هواپیما هم آزاد شود. با توجه به عمر ۳۵ ساله برخی از هواپیما‌ها حتماً باید این هواپیما‌ها و ایرلاین‌ها رتبه‌بندی شوند و کیفیت خدمات مشخص شود. رئیس کمیسیون عمران، ادامه داد: ما به رأی دیوان هم نقد داریم و با توافق با شرکت‌های هواپیمایی به دنبال تعیین قیمت مناسب برای بلیت هواپیما هستیم. دیوان نباید چنین رأیی می‌داد اما به هر حال رأی صادر شده و دیوان می‌گوید از آنجایی که قانونی در این باره وجود ندارد، دولت اجازه قیمت‌گذاری ندارد به همین دلیل ما در مجلس به دنبال طرحی هستیم که در قالب قانون دولت اجازه نرخ‌گذاری برای بلیت هواپیما را داشته باشد. رضایی‌کوچی؛ با اشاره به گران‌فروشی بلیت هواپیما در ایام نوروز، اظهار داشت: در کنار افزایش قیمت بلیت هواپیما، قدرت خرید مردم هم کاهش پیدا کرده و عمده مردم با خودروی شخصی و اتوبوس به سفر رفتند. بنده به‌عنوان یک نماینده مجلس، برای ایام نوروز نتوانستم بلیت هواپیما خریداری کنم و بلیت هواپیما برای خانواده من هم گران بود به همین خاطر با خودروی شخصی به سفر رفتم. نمایندگان مجلس هم کارمند هستند و درآمد بالایی ندارند