دستیابی به اهداف توسعه‌ای صنعت خودروسازی، نیازمند عزم راسخ از سوی دستگاه‌های اجرایی

گروه خودرو- عضو کمیسیون صنایع مجلس، گفت: تولیدکنندگان در انتظار این هستند که شرایط برای آن‌‌ها مهیا شود تا در عرصه رقابت‌های داخلی و بین‌المللی بتوانند ادامه حیات داده و انتظارات را پاسخ دهند. به گزارش مناقصه‌مزایده، علی‌اکبر رنجبرزاده؛ عضو کمیسیون صنایع مجلس، درخصوص وضعیت تولید خودرو، اظهار داشت: در مسئله خودروسازی و تولیدات صنعت، […]

گروه خودرو- عضو کمیسیون صنایع مجلس، گفت: تولیدکنندگان در انتظار این هستند که شرایط برای آن‌‌ها مهیا شود تا در عرصه رقابت‌های داخلی و بین‌المللی بتوانند ادامه حیات داده و انتظارات را پاسخ دهند. به گزارش مناقصه‌مزایده، علی‌اکبر رنجبرزاده؛ عضو کمیسیون صنایع مجلس، درخصوص وضعیت تولید خودرو، اظهار داشت: در مسئله خودروسازی و تولیدات صنعت، آنچه که باید در سال ۱۴۰۴ به آن توجه کرد سرمایه‌گذاری مردم و بخش‌خصوصی در راستای تولید است. به عبارت دیگر، تولیداتی که داشتیم باید به لحاظ کمی و کیفی در راستای توسعه و پیشرفت قرار بگیرد. خودروسازی داخلی ما، هم به لحاظ اشتغال قابل‌توجه است و هم یکی از صنایع مهم کشور است که می‌تواند کشور ما را نسبت به کشورهایی که صاحب این دانش و فناوری نیستند، متمایز کند. عضو کمیسیون صنایع مجلس، افزود: بالاخره ما باید بتوانیم در عرصه رقابت‌های بین‌المللی، صاحب مقام و رتبه باشیم؛ بنابراین باید تمامی موانع پیش‌روی خودروسازان را ‌برداریم و حقایق و واقعیت‌هایی که برای ادامه حیات خودروسازان ضرورت دارد، مورد دقت و توجه قرار دهیم؛ چراکه اقدامی که بخواهیم در بازه‌زمانی کوتاه‌مدت و موقتی در دستور کار قرار دهیم، خلاف جهت یک مسیر تولیدی مستمر است. لذا برای ماندگاری و استمرار تولید باید شرایط نقش‌آفرینی تولیدکنندگان را در میدان عملیات لحاظ کنیم. تولیدکنندگان ما در انتظار این هستند که شرایط را برای آن‌‌ها مهیا کنیم تا در عرصه رقابت‌های داخلی و بین‌المللی بتوانند ادامه حیات داده و انتظارات به حق مردم را پاسخ دهند. رنجبرزاده؛ با بیان اینکه بسیاری از قطعات خودرو امکان بومی‌سازی در داخل را دارد، گفت: ما باید تلاش کنیم کم‌‌ترین واردات را در حوزه قطعات خودرو داشته باشیم و آنچه که مواد اولیه آن در داخل قابل تأمین هست بتوانیم آن‌‌‌ها را به شکل بومی‌سازی تولید کنیم و تولیدات اجزای خودروهای داخلی ما در مسیر توسعه و پیشرفت قرار بگیرد. به شکلی که هم اشتغال بیشتری را شاهد باشیم و هم اینکه در عرصه رقابت‌‌‌ها بتوانند خودشان را حفظ کنند که این امر به شرایطی بستگی دارد. ابتدا تأمین ارز مورد نیاز برای مواد اولیه باید مورد توجه قرار بگیرد و همچنین ریسک سرمایه‌گذار را در حوزه تولید باید به شدت پایین بیاوریم و سرمایه‌گذار باید یقین داشته باشد که ارزش‌افزوده منابع مالی‌اش افزایش پیدا خواهد کرد. وی افزود: برای دستیابی به اهداف توسعه‌ای صنعت خودروسازی در سال ۱۴۰۴، نیازمند عزمی راسخ از سوی دستگاه‌های اجرایی هستیم. این عزم باید با همکاری و همراهی مجلس شورای اسلامی در زمینه قانون‌گذاری و ایجاد بسترهای تسهیل‌کننده برای سرمایه‌گذاری همراه شود. در این راستا، جذب و مشارکت فعال افراد متخصص، صاحبان دانش فنی و دارندگان منابع مالی و مادی، امری حیاتی است. از سوی دیگر، ضروری است با تمام ظرفیت و توان از این سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی در طول فرآیند سرمایه‌گذاری و تولید حمایت کرده و از بروز هرگونه آسیب و زیان برای آن‌‌‌ها جلوگیری نماییم. این حمایت همه‌جانبه، ضامن رشد و شکوفایی صنعت خودروسازی و تحقق اهداف تعیین‌شده خواهد بود. وی درخصوص برنامه‌های ایران‌خودرو در زمینه مردمی‌سازی مدیریت، گفت: آنچه که در چارچوب قوانین کشور وجود دارد، باید پیاده‌سازی شود و اگر نگرانی‌های هم وجود داشته باشد نگرانی‌‌ها را باید رفع کنیم. به نظر من حضور صاحب‌نظران بخش‌خصوصی در عرصه صنایع مختلف از جمله صنعت خودرو یک ضرورت هست و باید به شکل دلسوزانه به این امر توجه کنیم تا به نتیجه مطلوب برسیم. همچنین رضا علیزاده؛ رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، درخصوص واردات خودرو نیز، گفت: خودرو‌های با قیمت کمتر از ۱۰ هزار دلار و با تعرفه ۶۰ درصدی می‌تواند برای قشر عامه مردم متناسب باشد. وی با بیان اینکه، امیدوار هستیم تا در مورد واردات خودرو سیاست درست ارزی اتخاذ شود، گفت: در این صورت ارز مورد نیاز نیز تأمین شده و میزان ورودی ارز به داخل کشور افزایش پیدا خواهد کرد. علیزاده؛ در ادامه گفت: قیمت خودرو‌های خارجی وارداتی برای طبقه متوسط گمان نمی‌رود که متناسب باشد، زیرا بسیاری از خودرو‌‌‌ها دارای قیمت ۳۰ هزار دلار هستند. وی افزود: افزایش تعرفه باعث افزایش قیمت تمام شده خواهد شد و در این رابطه همچنان به درست بودن تصمیم مجلس که ۶۰ درصد تعرفه را به تصویب رساند، اعتقاد داشته و اصرار داریم. قیمت خودرو‌‌‌ها با تعرفه ۱۰۰درصد بالای میلیارد هستند. رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: خودرو‌های کمتر از ۱۰ هزار دلار نیز برای فروش به کشور وارد شده‌اند و اگر تعرفه را افزایش ندهیم و ۶۰ درصد بماند بسیار بهتر خواهد بود. اما مجمع تشخیص مصلحت نظام این تصمیم را اتخاذ کرده و سال جدید نیز پیگیر خواهیم بود تا بتوانیم این میزان تعرفه را اصلاح کنیم. علیزاده؛ در ادامه گفت: در صورتی که بتوانیم راه‌حلی برای کاهش تعرفه پیدا کنیم، خودرو‌هایی که برای استفاده طبقه متوسط وارد کشور می‌شوند، کمتر از یک میلیارد به فروش خواهند رسید. وی تأکید کرد: خودرو‌های وارداتی باید در رنج‌های مختلف قیمتی عرضه شوند نمی‌شود گفت که همه یک قیمت باشند؛ برخی از افراد و خریداران علاقه و توانایی دارند خودروی گرانتر و با کیفیت‌تر را خریداری کنند طبیعتاً تمام خودرو‌‌‌ها دارای یک قیمت نیست به‌طور مثال، یک خودرو ۵۰۰ میلیون یکی یک میلیارد و یکی هم دو میلیارد و برخی خودرو‌‌‌ها نیز لاکچری بوده که بسیار گرانتر در بازار عرضه می‌شوند.