اعدام قاچاقچیان حذف نمی‌شود

قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر اعدام قاچاقچیان حذف نمی‌شود هانیه قنادزاده‌ـ مینا زمانیان- قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر از تأیید خرید و فروش نوزادان زنان معتاد خبر داد و گفت: اگر مبادی قانونی اجازه دهد، آمار دانش‌آموزان معتاد ارایه می‌شود. به گزارش خبرنگار مناقصه‌مزایده، علی مؤیدی در نخستین نشست […]

قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر

اعدام قاچاقچیان حذف نمی‌شود

هانیه قنادزاده‌ـ مینا زمانیان- قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر از تأیید خرید و فروش نوزادان زنان معتاد خبر داد و گفت: اگر مبادی قانونی اجازه دهد، آمار دانش‌آموزان معتاد ارایه می‌شود.

به گزارش خبرنگار مناقصه‌مزایده، علی مؤیدی در نخستین نشست خبری در سال ۹۶ با ارایه آمار فعالیت‌های ستاد در سال ۹۵ و همچنین دستاوردهای طرح نوروزی ستاد گفت: ستاد مبارزه با مواد مخدر تلاش کرده با همفکری اصحاب رسانه یک کارنامه شفاف و روشن و بدون ابهام به مردم ارایه کند.

کشف ۷۰۵ تن مواد مخدر در مرزهای کشور

وی با اشاره به سیاست‌های ابلاغی از سوی مقام‌معظم‌رهبری گفت: در بحث مقابله به دلیل همجواری با افغانستان و پاکستان اقدامات مقابله‌ای برای مسدود کردن مرز توفیقات خوبی داشتیم و ۷۰۵ تن انواع مواد مخدر کشف شده که رشد ۱۴ درصدی را نشان می‌دهد و نشان می‌دهد در امر مقابله، مرزبانان ما همچنان با این مافیا در حال جنگ هستند و یک لحظه غفلت نکرده‌اند. جا دارد از جانفشانی‌های مرزبانان عزیزمان تشکر کنیم.

مؤیدی افزود: در سال ۹۵ در بحث درمان شاهد حرکت جدیدی بودیم در بحث معتادان متجاهر ۴۰ هزار معتاد متجاهر را ساماندهی کردیم و در پایان سال در ۱۲ استان طرح جدیدی را طراحی کردیم و در ایام نوروز همکاران ما در دستگاه‌های مقابله‌ای، بیش از ۱۶ هزار و ۳۰۰ نفر معتاد متجاهر و ۸ هزار خرده فروش را ساماندهی کردند.

تدریس کتاب پیشگیری از اعتیاد در دوره متوسطه

وی همچنین به تدوین کتابی با عنوان «پیشگیری اولیه از اعتیاد» خبر داد و گفت: این کتاب به زودی از سطح ابتدایی تا دبیرستان در مدارس کشور تدریس خواهد شد. در دوره اول متوسطه هم کتابی تدوین شده است که در بحث توانمند‌سازی دانش‌آموزان برای سلامت آنها کارهای مبنایی انجام شده است. این کتاب توسط معلمان تدریس می‌شود.

مؤیدی ادامه داد: همچنین کتاب دیگری تدوین شده که برای دوره دوم متوسط و دبیرستان است که می‌تواند برای این بخش از سنین نوجوانان نقش به‌سزایی در کاهش ابتلا به اعتیاد دارد در مقطع دانشگاهی هم در دو مقطع کاردانی و کارشناسی دو واحد درسی تنظیم شده است که به صورت عمومی دانشجویان باید این درس را بگذرانند. امیدواریم این کتاب‌ها برای سال ۹۶_۹۷ به دست دانش‌آموزان برسد.

شناسایی کلونی خرید و فروش نوزادان زنان معتاد

وی درباره معضل خرید و فروش نوزاد زنان معتاد به ویژه در محله شوش تهران گفت: ما از قبل اخباری را در این زمینه داشتیم بعد از رسانه‌ای شدن این مبحث از سوی عضو شورای شهر دو تیم مجرب برای شناسایی دیگر مناطق آلوده در شوش اعزام شدند و یک تیم هم موظف به شناسایی افرادی شد که به عنوان دلایل اقدام به ترغیب زنان معتاد به بارداری می‌کنند. اما به آن کیفیتی که در گزارش‌ها مطرح شد نبود با این حال این کلونی‌ها مشخص شد و برخوردهای لازم صورت گرفته است. در آینده‌ای نزدیک نتایج برخورد با آنها به مردم ارایه می‌شود.

سردار مؤیدی درباره جمع‌آوری معتادان متجاهر در محله هرندی و پراکنش این معتادان در همه شهر و به ویژه در حاشیه اتوبان‌ها گفت: پدیده‌ای که ما در سطح کشور با آن رو‌به‌رو هستیم، منحصربه ایران نیست در خیلی از کشور‌ها و در پایتخت‌های دیگر کشور‌ها هم معتاد متجاهر وجود دارد اما این باعث نمی‌شود ما معتادان را در سطح شهر ر‌ها کنیم رویکرد ما ساماندهی این افراد است. هر چقدر به آخر ۹۵ نزدیک شدیم، نظم و رسیدگی به معتادان متجاهر بهتر و بیش‌تر می‌شد. اوج این همدلی در ایام نوروز بود که بخش اعظمی از نقاط آلوده پاکسازی شده و در حال حاضر بیش از ۲۰ هزار نفر معتاد متجاهر در حال نگهداری هستند که این رقم در طول ۳ سال گذشته بی‌نظیر بوده است.

اعلام زمان دسترسی به مواد مخدر کذب است

وی گفت: دسترسی به مواد مخدر با اعلام زمان دقیق، کذب محض است و اصلاً قابل مقایسه و اندازه‌گیری نیست. مصرف مواد مخدر هم آمار دارد ما در کنار افغانستان هستیم که تولیدکننده است. عددی که اعلام می‌شود، تخمینی است. بعد از برجام به ما قول‌های مساعدی دادند از نظر تجهیزات. به ما قول‌هایی داده‌اند بعد از برجام فضا برای خرید وجود دارد، باید منابع مالی آن تخصیص پیدا کند.

 

وی گفت: رسانه‌ها حذف اعدام را رسانه‌ای نکنند. نه مجلس و نه دولت درصدد برچیدن بحث اعدام نیست. اصلاحاتی در بحث مجازات قاچاقچیان است، هیچ وقت اعدام حذف نمی‌شود اصلاحاتی در بحث اعدام صورت می‌گیرد. ستاد مبارزه با مواد مخدر با اصلاح قانون اعدام موافق است نه با حذف آن. شرایطی که برای چند کیلو منجر به اعدام فرد می‌شود شرایط تعیین می‌شود و اگر محقق نشود فرد قاچاقچی اعدام نخواهد شد.