بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان از ۴۰ هزار میلیارد تومان گذشت!

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور، درخصوص آخرین تغییرات پرداختی‌‎های خودروسازان به قطعه‌سازان، گفت: «حجم کل مطالبات معوق سررسید شده تعیین‌تکلیف‌نشده گذشته زنجیره تأمین قطعه‌سازان از خودروسازان حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان است.» به گزارش مناقصه‌مزایده، آرش محبی‌نژاد؛ افزود: «با توجه به ابزارهایی که خودروسازان اواخر سال گذشته مورد استفاده قرار […]

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور، درخصوص آخرین تغییرات پرداختی‌‎های خودروسازان به قطعه‌سازان، گفت: «حجم کل مطالبات معوق سررسید شده تعیین‌تکلیف‌نشده گذشته زنجیره تأمین قطعه‌سازان از خودروسازان حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان است.» به گزارش مناقصه‌مزایده، آرش محبی‌نژاد؛ افزود: «با توجه به ابزارهایی که خودروسازان اواخر سال گذشته مورد استفاده قرار دادند، این عدد از ۵۰ همت قدری کاهش یافت؛ البته هنوز سال شروع نشده که بتوانیم برآورد دقیق‌تری از مطالبات روز داشته باشیم؛ اما حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان نقدینگی تا اواخر سال گذشته از خودروسازان به صنعت قطعه تزریق شد و آن عدد یادشده به تقریباً ۳۵ هزار میلیارد تومان مطالبات معوق تعیین‌تکلیف‌نشده در چند روز آخر سال کاهش پیدا کرد.» محبی‌نژاد؛ ادامه داد: «البته با توجه به این‌که چند هفته از فروردین ۱۴۰۴ گذشته، حجم مطالبات هم‌اکنون به نزدیک ۴۰ هزار میلیارد تومان و حتی بیشتر افزایش یافته است. بنابراین وضعیت قطعه‌سازان روبه ‌بهبود نیست. مگر این‌که در این سال سرمایه‌گذاری در صنایع تولیدی، شاهد تغییرات جدی و اساسی باشیم.» این قطعه‌ساز در پاسخ به این پرسش که قطعه‌سازان برای ادامه فعالیت نیازمند چقدر سرمایه‌گذاری برای حفظ شرایط یا حتی توسعه صنعت هستند؟ تصریح کرد: «جواب به این سؤال بستگی به این دارد که چه انتظاری ما از صنعت‌خودرو داشته باشیم؟ اگر بخواهیم براساس برنامه‌های تولید از سوی وزارت صمت و خودروسازان که هنوز قطعی نشده است عمل کنیم، نیاز داریم برنامه‌ها را ببینیم که چه تیراژی و با چه کیفیتی از قطعات و خودرو قرار است تولید شود.» وی ادامه داد: «یک برآورد اولیه می‌توانم در این زمینه داشته باشم که شاید در زمان مشخص شدن انتظارات نیازمند اصلاح باشد؛ اما اکنون به نظر می‌رسد قریب به ۲۰۰ هزار میلیارد تومان نیاز به سرمایه‌گذاری ریالی برای توسعه زیرساخت‌هایی همچون ساختمان، زیرساخت‌های ماشین‌آلات داخلی، تأسیسات و… است.» محبی‌نژاد؛ تأکید کرد: «اگر بخواهیم خودروسازان و قطعه‌سازان کشور هم‌تراز خودروسازان بین‌المللی فعالیت کنند، این رقم به‌حدود پنج میلیارد دلار نیاز ارزی افزایش خواهد یافت. البته همان‌طور که اشاره کردم برای اعلام اعداد دقیق‌تر نیازمند این هستیم که برنامه‌های وزارت صنعت،معدن‌وتجارت در حوزه تولید خودرو اعلام شود و بعد از آن نسبت به اعلام اعداد دقیق‌‎تر اقدام کنیم.»