فرصت‌های گردشگری!

فرصت‌های گردشگری! چه کسی فکرش را می‌کرد که با وجود این همه آثار باستانی و رسم و رسوم و تنوع آب و هوایی و کلی چیز دیگر، با اهتمام مردم و مسؤولین جاذبه‌های گردشگری فرهنگی جدید بتوانند بیش‌ترین اقبال را به خود اختصاص دهند و تبدیل شوند به فرصت‌های اصلی کشورمان برای جذب گردشگر و […]

فرصت‌های گردشگری!

چه کسی فکرش را می‌کرد که با وجود این همه آثار باستانی و رسم و رسوم و تنوع آب و هوایی و کلی چیز دیگر، با اهتمام مردم و مسؤولین جاذبه‌های گردشگری فرهنگی جدید بتوانند بیش‌ترین اقبال را به خود اختصاص دهند و تبدیل شوند به فرصت‌های اصلی کشورمان برای جذب گردشگر و توریست خارجی. البته لازم به ذکر است که در رنکینگ جهانی جاذبه‌های نوظهور کشورمان هنوز نتوانسته‌اند جایگاه واقعی خود را پیدا کنند و موجب بالا رفتن اعتبارمان در جذب گردشگران بیش‌تر و بیش‌تر بشود که این موضوع قاعدتاً باید یا به دلیل کم‌کاری مسؤولین مربوطه باشد که لابد بعید است و یا غرض‌ورزی خارجی‌ها که قطعاً همینطور است!

با توجه به علاقه وافر خوانندگان محترم به آشنا شدن با این جاذبه‌های نوظهور، برخی از آنها را به استحضار می‌رسانم.

یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های فرهنگی جدید، نهادینه شدن رانندگی به سبک خر من از پل رد بشه، بقیه به من چه، می‌باشد که بسیار پیچیده، هیجان‌انگیز و کم‌نظیر می‌باشد که البته در برخی از کشورهای دیگر هم موارد مشابهی از این سبک رانندگی دیده شده است ولی هرگز اصالت و غنای فرهنگی سبک ایرانی آن را ندارد!

جاذبه مهم دیگر، بازی «اگه می‌تونی آدرس را پیدا کن» می‌باشد که فقط کافی است گردشگر خوش‌شانس پایش به یک شهر بزرگ در ایران برسد، بلافاصله این بازی شروع شده و از تابلوهای راهنما گرفته تا عابرین و رهگذران بدون هیچ گونه چشم‌داشتی و فقط به خاطر افزایش رتبه اعتباری! اقدام به گیج کردن، پیچاندن و سرکار گذاشتن یا بهتر بگویم بازی دادن توریست محترم می‌نمایند و چنان این عمل را با مهارت و زیبایی به اجرا در می‌آورند که تقریباً تمامی توریست‌های اجنبی تبار، یک کتابچه کامل راهنمای همه شهرهای ایران را به همراه دارند تا بتوانند پا به پای مردم و تابلو‌ها، بازی را انجام داده و کم نیاورند!

تعقیب آمبولانس از دیگر جاذبه‌های گردشگری است که علی‌رغم این‌که عمر زیادی از این فرهنگ شهری نمی‌گذرد ولی تعصب خاصی در بین مردم برای انجام دقیق و کامل این رسم جدید وجود دارد و تقریباً غیرممکن است، آمبولانسی در شهر آژیرکشان در حال انتقال بیمار باشد و افراد بسیاری با استفاده از آخرین تکنیک‌های رانندگی (استفاده شده در سری جدید سریع و خشن) خود را پشت سر آمبولانس نرسانند و سپر به سپر آن را تعقیب نکنند!

به‌عنوان آخرین نمونه از جاذبه‌های جدید می‌توان به برگزاری مراسم روز نحس طبیعت اشاره کرد که علی‌رغم آن‌که سالی یک روز این مراسم برگزار می‌گردد ولی هم طبیعت و هم سازمان‌های حفاظت محیط‌زیست خاطره و آثار آن را لااقل تا سال بعد به یاد خواهند داشت، البته این مراسم تا همین چند سال پیش روز طبیعت نام داشت که به‌خاطر همان رتبه رنکینگ جهانی! مردم و خصوصاً عاشقان طبیعت با انجام تغییراتی در اجرای مراسم ضمن افزایش هیجان و جذابیت این مراسم، آن را به یکی از جاذبه‌های بی‌بدیل کشورمان تبدیل کردند و هر ساله هزاران توریست طبیعت دوست خود را به این مراسم رسانده و اقدام به شکستن شاخه‌ها و از ریشه درآوردن درخت‌ها و سوزاندن آنها و شخم زدن سبزه‌ها و گل‌ها می‌نمایند و با فراغ بال کارهایی را که در کشورشان جرم محسوب می‌گردد را به انجام می‌رسانند و حض وافر می‌برند.

از این دست جاذبه‌های جدید فرهنگی موارد متعدد دیگری هم وجود دارد که به شرط حیات و البته درخواست‌های مکرر خوانندگان به ذکر آنها در آینده خواهیم پرداخت، اما نکته حایز اهمیت این می‌باشد که همه ما بدانیم که چقدر آسان و سریع می‌توان فرصت‌های گردشگری ایجاد کنیم و باعث رونق صنعت توریست در کشورمان شویم، کافی است با دقت بیش‌تری به اطراف خود نگاه کنیم و همچنان از خلاقیت و استعداد‌های نهفته خود استفاده کنیم .

هوشنگ خان