قیمت کالا‌‌ها در ایران غیرواقعی است

رییس اتحادیه بنکداران مواد غذایی قیمت کالا‌‌ها در ایران غیرواقعی است آقا‌طاهر، رییس اتحادیه بنکداران مواد غذایی گفت: افزایش قابل‌ملاحظه فروشگاه‌های زنجیره‌ای در تهران و شهرهای بزرگ، مشتریان عمده‌فروش‌ها و بنکداران را به‌طور محسوسی کاهش داده است. محمد آقاطاهر در گفت‌وگو با بولتن‌نیوز اظهار کرد: در دو سال گذشته شمار فروشگاه‌های زنجیره‌ای افزایشی قابل‌ملاحظه را […]

رییس اتحادیه بنکداران مواد غذایی

قیمت کالا‌‌ها در ایران غیرواقعی است

آقا‌طاهر، رییس اتحادیه بنکداران مواد غذایی گفت: افزایش قابل‌ملاحظه فروشگاه‌های زنجیره‌ای در تهران و شهرهای بزرگ، مشتریان عمده‌فروش‌ها و بنکداران را به‌طور محسوسی کاهش داده است.

محمد آقاطاهر در گفت‌وگو با بولتن‌نیوز اظهار کرد: در دو سال گذشته شمار فروشگاه‌های زنجیره‌ای افزایشی قابل‌ملاحظه را شاهد بوده است، این فروشگاه‌ها شکل توزیع و خرید را در مردم ایران تغییر داده‌اند و به نظر می‌رسد به زودی این عرصه با تغییراتی بزرگ روبه‌رو خواهد شد.

وی مهم‌ترین دلیل حیات این فروشگاه‌ها را تخفیف‌های عمده و بزرگ آنها دانست و گفت: این فروشگاه‌ها به دلیل خرید انبوه از یک‌سو می‌توانند تخفیف‌هایی ویژه را به مشتریان بدهند اما از سوی دیگر باید مرجعی به موضوع قیمت‌گذاری کالا در ایران ورود کند تا معلوم شود مبنای این قیمت‌هایی که بر کالا درج‌شده چیست و چگونه یک کالا می‌تواند بیش از ۵۰ درصد تخفیف را تجربه نماید.

وی گفت: من شاهد بودم کالایی که هزار تومان قیمت داشت، به بهایی معادل ۳۷۰ تا ۴۰۰ تومان در فروشگاه‌ها عرضه می‌شد، سؤال اینجاست چطور قیمت این کالا می‌تواند نزدیک به ۶۰ درصد کاهش یابد و اصلاً چرا از ابتدا قیمت‌های بالا برای این کالا‌‌ها تعیین‌ شده است.

وی در توضیح این مطلب افزود: من برای روشن شدن موضوع مثالی می‌زنم‌. این فروشگاه‌های بزرگ که هر روز تعدادشان بیش‌تر از قبل می‌شود، طبیعتاً از محل فروش کالاهایشان سود می‌برند، تولیدکننده نیز زیانی را از این محل ندارد چرا که اگر قرار بود این تخفیف‌‌‌ها باعث زیان شود که باید تن به تعطیلی می‌داد، به‌این‌ترتیب باید راز حیات این فروشگاه‌ها را یافت.

آقاطاهر در پاسخ به این سؤال که آیا شما دلیلی برای این موضوع دارید، گفت: بله؛ تصور من این است که این فروشگاه‌ها را قیمت‌های کاذب و غیرواقعی کالا‌‌ها در ایران زنده نگه‌داشته‌اند. والا دلیلی ندارد که فروشگاه‌ها بتوانند تا این حد تخفیف را به مشتریان بدهند.

وی اضافه ‌کرد: من از دو سال پیش بار‌‌ها و بار‌‌ها تأکید کرده‌ام لازم است مرجعی به موضوع قیمت‌گذاری کالا در ایران ورود کند، از تولیدکننده می‌پرسیم چرا قیمت را افزایش می‌دهیم می‌گوید من با افزایش هزینه پرسنلی روبه‌رو شده‌ام، بعد می‌روید در فروشگاه زنجیره‌ای می‌بینید همان کالا را با قیمتی بسیار پایین‌تر عرضه می‌کنند.

رییس اتحادیه بنکداران مواد غذایی ادامه‌ داد: در همین سالی که گذشت شاهد بودیم که خرید از بنکداران و عمده‌فروشان به شدت کاهش یافت، طبیعی است که حضور فروشگاه‌های بزرگ است که رقبای کوچک را از میدان بیرون کرده است.

آقا‌طاهر گفت: تجربه نشان می‌دهد در فروشگاه زنجیره‌ای تا شعاع ۵ کیلومتری خود، کار رقبا را کساد می‌کند و عرضه‌کنندگان ضعیف‌تر را از میدان به درمی‌کند.

وی ادامه ‌داد: می‌گویند به ازای هر ۲۳ تا ۳۰ ایرانی یک فروشگاه توزیعی در کشور وجود دارد، حالا سؤال من این است که با این حجم مراکز توزیعی چطور دائم در حال راه‌اندازی فروشگاه‌های توزیعی هستیم، مگر یک کشور چه اندازه فروشگاه توزیعی می‌خواهد و از سوی دیگر باید توجه داشت که قرار است کدام تولید در این فروشگاه‌ها عرضه شود.

رییس اتحادیه بنکداران مواد غذایی افزایش فروشگاه‌های توزیع بدون توجه به بنیان‌ها تولیدی را مغایر با مفاد اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: من به‌عنوان فعال این صنف سؤالی مهم برایم پیش‌آمده است، می‌خواهم بپرسم که چطور است این سرمایه عظیم وارد نظام توزیع ایران می‌شود اما بخش تولید از کمبود سرمایه می‌نالد‌.

وی افزود: می‌دانید هزینه فروشگاه‌های هزار متری و بیش‌تر در مرکز شهر و نقاط مختلف چقدر است؟ سرمایه‌های بسیار بالایی وارد این بازار شده است و فروشگاه‌هایی با شمایل جدید را راه انداخته درحالی‌که اگر قیمت کالا‌‌ها در ایران واقعی بود اصلاً این فروشگاه‌ها امکان حیات نداشتند.

 

آقاطاهر گفت: ما بار‌‌ها درخواست بازنگری در قیمت کالا‌‌ها را داشته‌ایم، برای ما طبیعی است قیمت این کالا‌‌ها بالاتر از آن‌چه باید تعیین‌شده است، به همین خاطر هم فروشگاه‌ها می‌توانند بین ۳۰ تا ۷۰ درصد تخفیف بدهند، به هر روی بازنگری در این وضعیت خود عاملی برای کاهش تورم و حفظ حقوق مشتریان در ایران است.