بررسیها نشان میدهد با وجود افزایش حجم تخصیص ارز در سالجاری، طرح واردات خودروهای کارکرده با قیمت اقتصادی به نتیجه نخواهد رسید، در این بین چارهای جز اصلاح نرخ حقوق ورودی خودروهای بنزینی وجود ندارد. به گزارش تسنیم، محمدباقر قالیباف؛ رئیس مجلس شورای اسلامی، بهتازگی از سیاستهای موجود در حوزه واردات خودرو انتقاد کرد و […]
بررسیها نشان میدهد با وجود افزایش حجم تخصیص ارز در سالجاری، طرح واردات خودروهای کارکرده با قیمت اقتصادی به نتیجه نخواهد رسید، در این بین چارهای جز اصلاح نرخ حقوق ورودی خودروهای بنزینی وجود ندارد. به گزارش تسنیم، محمدباقر قالیباف؛ رئیس مجلس شورای اسلامی، بهتازگی از سیاستهای موجود در حوزه واردات خودرو انتقاد کرد و اشاره کرد که با وجود اختلاف قابلتوجه بین نرخ ارز قطعات وارداتی خودرو (۶۵ هزار تومان داخل کشور و ۹۵ هزار تومان خارج)، سود ۳۰هزارتومانی برای واردکنندگان ایجاد شده است. وی با اشاره به تبلیغات گسترده و عدم ارائه خدمات پس از فروش، از سیاستهای فعلی انتقاد کرد و پرسید: «چرا مردم نباید بتوانند ماشین خارجی دستدوم با عمر حداکثر پنج ساله بخرند و در واقع بهقیمت یک پراید، تویوتا سوار شوند؟» با این حال، حتی با وجود صدور مجوزهای لازم برای واردات خودروی کارکرده و تخصیص سهمیلیارد دلار ارز وارداتی، بهنظر میرسد در سال ۱۴۰۴ مانند سال قبل پیشرفتی در این حوزه مشاهده نشود.
چرا واردات خودروی کارکرده ارزانقیمت امکانپذیر نیست؟
بررسیها نشان میدهد که عوامل متعددی باعث شدهاند واردات خودروی کارکرده با قیمت مناسب عملی نشود، این عوامل شامل نرخ محاسباتی ارز، تعرفههای سنگین و هزینههای جانبی میشود.
فرض کنید ارزش یک خودروی کارکرده حدود ۱۰ هزار دلار باشد. با نرخ دلار ۱۰۰هزارتومانی، قیمت پایه خودرو به یک میلیارد تومان میرسد، اما این تنها بخشی از هزینه واردات است.
حقوق ورودی:
با اعمال نرخ محاسباتی ارز در گمرک که بهتازگی به ۷۰ هزار تومان رسیده است (بعد از جهش سهبرابری نسبت به سال قبل) و تعرفه ۱۰۰درصدی، حقوق ورودی این خودرو حدود ۷۰۰ میلیون تومان خواهد شد.
مالیات ارزشافزوده:
۱۰درصد مالیات ارزشافزوده نیز باید به این مبلغ اضافه شود که حدود ۸۰ میلیون تومان افزایش هزینه خواهد داشت. در مجموع، عوارض و مالیاتها به حدود ۸۰۰ میلیون تومان میرسد، بنابراین، قیمت نهایی خودرو حداقل به ۱٫۸ میلیارد تومان میرسد.
علاوه بر عوارض و مالیات، هزینههای حملونقل، بیمه و سایر هزینههای جانبی نیز باید محاسبه شوند، این هزینهها معمولاً حدود ۲۰۰ میلیون تومان بر قیمت خودرو اضافه میکنند. بنابراین، قیمت نهایی یک خودروی کارکرده خارجی به دومیلیارد تومان میرسد که این رقم بسیار بیشتر از حد انتظار مردم و سیاستگذاران است.
چرا این طرح به نتیجه نمیرسد؟
بهرغم تصمیمات اتخاذشده برای تسهیل واردات خودروی کارکرده، این طرح بهدلایل زیر به نتیجه نرسیده است:
نرخ محاسباتی ارز بالا:
افزایش نرخ محاسباتی ارز در گمرک از ۲۸,۵۰۰ تومان به ۷۰ هزار تومان، قیمت تمامشده خودروهای وارداتی را بهطور چشمگیری افزایش داده است.
تعرفههای سنگین:
اعمال تعرفه ۱۰۰درصدی بر خودروهای کارکرده، باعث شده است این خودروها از لحاظ قیمتی غیرقابل رقابت با خودروهای داخلی باشند.
راهکارها برای حل این مشکل
برای اینکه طرح واردات خودروی کارکرده به نتیجه برسد و مردم بتوانند بهقیمت مناسب خودروهای خارجی خریداری کنند، اقدامات زیر ضروری است:
کاهش نرخ محاسباتی ارز یا حقوق ورودی:
نرخ محاسباتی ارز در گمرک باید بهمیزان معقولی کاهش یابد تا قیمت خودروهای وارداتی کاهش پیدا کند.
تعرفههای سنگین وارداتی باید کاهش یابد تا خودروهای کارکرده بهقیمت مناسب وارد بازار شوند. پیشنهادی که در این حوزه مطرح این است که حقوق ورودی خودروهای بنزینی مانند خودروهای هیبریدی به ۱۵درصد کاهش یابد.
شفافیت در فرآیند واردات:
ایجاد شفافیت در فرآیند واردات و جلوگیری از انحصار و سودجویی در این حوزه، میتواند به کاهش قیمتها کمک کند.بدون شک، تنها راه برای موفقیت طرح واردات خودروی کارکرده، اصلاح عوارض و مالیاتهای وارداتی است، در غیر این صورت، این طرح به نتیجه نخواهد رسید و مردم همچنان با قیمتهای غیرمنطقی مواجه خواهند بود.
مدیر طرح واردات خودروی وزارت صنعت،معدنوتجارت، ضمن تأکید بر ادامه روند عرضه خودروهای وارداتی از طریق سامانه یکپارچه عرضه خودروهای وارداتی، اعلام کرد: تا پایان سال ۱۴۰۳، حداقل یک نوبت دیگر عرضه خواهیم داشت. به گزارش مناقصهمزایده، مهدی ضیغمی؛ در گفتگویی برخط با خبرنگاران، از دور جدید عرضه خودروهای وارداتی خبر داد. ضیغمی؛ درخصوص این […]
دیدگاه بسته شده است.