گروه خودرو- بازار خودرو از سال گذشته تا به امروز، با توجه به اتفاقاتی که در طی یک سال رخ داد، همچنان در رکودی عمیق فرو رفته و از سویی دیگر در کنار این رکود، افزایش قیمت هر روزه خودروها، رغبتی برای خرید از سوی مصرفکننده را از بین برده و عملاً با توجه به […]
گروه خودرو- بازار خودرو از سال گذشته تا به امروز، با توجه به اتفاقاتی که در طی یک سال رخ داد، همچنان در رکودی عمیق فرو رفته و از سویی دیگر در کنار این رکود، افزایش قیمت هر روزه خودروها، رغبتی برای خرید از سوی مصرفکننده را از بین برده و عملاً با توجه به آمارهای پایین در معاملات خودرو و قوانین جدید در واردات خودروهای خارجی، احتمالاً در سالجاری، آیندهای نامعلوم در انتظار این بازار، خواهد بود. به گزارش مناقصهمزایده، در همین باره اسد کرمی؛ رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو، درخصوص وضعیت بازار خودرو با توجه به تغییر قیمت ارز، گفت: هنوز فعالیتی در بازار خودرو در سال جدید به صورت کامل رقم نخورده و نمیتوان ارزیابی دقیقی از بازار داشت. کرمی؛ ادامه داد: از اوایل هفته جاری بهطور متوسط خودروهای داخلی ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان، خودروهای مونتاژی تا ۱۵۰ میلیون تومان و خودروهای خارجی از ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان افزایش قیمت داشته است. وی با اعلام اینکه این افزایش قیمتها برای قبل از ریزش قیمت دلار است، افزود: در طول دو روز گذشته که قیمت دلار کاهشی شده، تأثیر خاصی بر بازار نگذاشته و عملاً قیمتهای افزایشی ثابت مانده است. البته باید بگویم با وجود روند کاهشی قیمت ارز هیچ کسی نه ماشین میخرد و نه ماشین میفروشد و همه منتظر تعیینتکلیف مذاکرات و وضعیت بازار هستند. رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودروی تهران، با بیان اینکه بازار خودرو هنوز مشتری ندارد، افزود: آنچه درباره افزایش قیمتهای خودروهای وارداتی و داخلی در سال جدید بیان میشود، گمانهزنی است و هنوز قیمت جدیدی در بازار رسماً مطرح نشده است. وی تصریح کرد: البته درخصوص تغییرات نرخ محاسباتی گمرک هم، باید بگویم هنوز افزایش قیمتی از محل افزایش تعرفه گمرکی در بازار مشاهده نشده و قیمتها براساس جوّ روانی بازار ارز دچار نوسان شده است. همچنین سعید موتمنی؛ رئیس سابق اتحادیه فروشندگان و نمایشگاهداران خودروی تهران نیز، درباره وضعیت بازار خودرو، اظهار داشت: در سال گذشته بازار خودرو افزایش قیمت شدیدی را تجربه نکرد و بهطور متوسط قیمت انواع خودروها از فروردین تا پایان اسفند بین ۲۰ تا ۲۵ درصد رشد داشت. وی با اشاره به وضعیت بازار در سالجاری، افزود: از ابتدای امسال تاکنون، بازار خودرو در رکود به سر میبرد و بهدلیل نوسانات نرخ ارز، خرید و فروش چندانی صورت نمیگیرد. با این حال، قیمت خودروها نسبت به اواخر اسفندماه گذشته افزایش داشته است. این فعال بازار خودرو، درخصوص تأثیر کاهش نرخ ارز بر قیمتها، گفت: در حالحاضر، بازار خودرو بیشتر از عوامل دیگر تأثیر میپذیرد. سال گذشته نیز افزایش نرخ ارز تأثیر چندانی بر قیمت خودرو نداشت و اکنون هم کاهش اخیر قیمت ارز طی یکی، دو روز گذشته، تغییر محسوسی در بازار ایجاد نکرده است. وی از جمله عوامل تأثیرگذار بر قیمت خودرو را میزان عرضه توسط خودروسازان، واردات خودرو و همچنین تعرفه واردات عنوان کرد و افزود: هر چقدر عرضه خودرو در بازار افزایش یابد، قیمتها به سمت تعادل حرکت میکند. موتمنی؛ همچنین درباره موضوع اعمال تعرفه ۱۰۰درصدی بر واردات خودرو، گفت: مطرح شدن این مسئله تأثیر منفی بر بازار گذاشته است. در قانون بودجه سال ۱۴۰۴، تعرفه واردات خودروهای برقی، هیبریدی و بنزینی ۱۰۰درصد تعیین شد، اما چند روز پیش هیئت وزیران، تعرفه واردات خودروهای برقی و هیبریدی را مطابق تعرفههای سال ۱۴۰۳ تعیین کرد که بر این اساس، تعرفه واردات خودروهای برقی چهار درصد و خودروهای هیبریدی ۱۵ درصد شد. وی اظهار امیدواری کرد که تعرفه واردات خودروهای بنزینی نیز مورد بازنگری قرار گیرد و کاهش یابد، چرا که اعمال تعرفه ۱۰۰درصدی تأثیرات منفی بر بازار داشته و موجب افزایش قیمت خودروها شده است، بهطوریکه طی یک ماه گذشته، بیشترین میزان افزایش قیمتها ناشی از همین موضوع بوده است. این فعال بازار خودرو، در ادامه با بیان اینکه برای تأمین نیاز و تنظیم بازار خودرو، علاوه بر تولیدات داخل، نیاز به واردات است، عنوان کرد: امسال با حجم پایین واردات و تعرفه ۱۰۰درصدی شاهد سونامی افزایش قیمت خودرو خواهیم بود. سعید موتمنی؛ با اشاره به نقش واردات بر تنظیم بازار خودرو، اظهار داشت: واردات خودرو در سال گذشته موجب شد بازار خودرو نوسانات قیمتی کمتری را نسبت به سالهای گذشته تجربه کند و از رشد فزاینده خودروهای داخلی نیز جلوگیری شد. وی با بیان این مطلب که برای تأمین نیاز و تنظیم بازار خودرو علاوه بر تولیدات داخل، نیاز به واردات است، تأکید کرد: امروز خودروهای داخلی و مونتاژی به دلیل کیفیت نهچندان مطلوب پاسخگوی نیاز مصرفکنندگان نیستند و بعضاً مشتریان برای تحویل خودرو باید در دو مرحله نسبت به واریز وجه اقدام کنند. این فعال بازار خودرو، ادامه داد: این در حالی است که با واردات خودرو، قطعهسازان و خودروسازان داخلی برای باقی ماندن در عرصه رقابت مجبور به ارتقای کیفیت تولیدات خود خواهند شد. موتمنی؛ ضمن انتقاد از تعیین تعرفه ۱۰۰درصدی واردات خودروهای بنزینی در قانون بودجه سال ۱۴۰۴ تصریح کرد: از آنجا که ثبت سفارش خودروهای وارداتی در سال گذشته بسیار ناچیز بوده است، قطعاً امسال با حجم پایین واردات و تعرفه ۱۰۰درصدی شاهد سونامی افزایش قیمت خودرو خواهیم بود. این فعال بازار خودرو با اشاره به اینکه اگر تعرفه واردات خودرو صفر بود امروز خودروی داخلی خریدار نداشت، خاطرنشان کرد: اگر دولت به دنبال ساماندهی صنعت و بازار خودرو است باید نسبت به واردات خودرو با کمترین تعرفه اقدام کند.
ثبت برخط معاملات خودرو، طرحی است که میتوانست بخشی از مشکلات مردم را از بین ببرد و امنیت آنها را فراهم کند، اما ۱۲ سال روی زمین مانده و وعدههای مکرر برای اجرای آن داده میشود. در حالحاضر هرچند این موضوع در قانون برنامه هفتم توسعه آمده، اما لازم است هرچه زودتر فراجا، وزارت صمت […]
دیدگاه بسته شده است.