حجم سرمایه‌گذاری در بنادر کشور دو برابر می‌شود

معاون امور بندری و مناطق ویژه سازمان بنادر و دریانوردی کشور گفت: انتظار داریم حجم سرمایه‌گذاری در پروژه‌های بندری و دریایی در سال جاری دو برابر شود. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، جلیل اسلامی افزود: بخش خصوصی در سال ۱۳۹۴ به میزان ۲۷ هزار میلیارد ریال در بنادر […]

معاون امور بندری و مناطق ویژه سازمان بنادر و دریانوردی کشور گفت: انتظار داریم حجم سرمایه‌گذاری در پروژه‌های بندری و دریایی در سال جاری دو برابر شود.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، جلیل اسلامی افزود: بخش خصوصی در سال ۱۳۹۴ به میزان ۲۷ هزار میلیارد ریال در بنادر کشور سرمایه‌گذاری کرد و پیش‌بینی می‌شود این حجم سرمایه‌گذاری در سال ۱۳۹۵ دو برابر شود.

وی با بیان این که ظرفیت عملیاتی بنادر کشور در افق ۱۴۰۴، ۳۰۰ میلیون تن در سال برآورد شده است، ابراز امیدواری کرد این ظرفیت در سال جاری به حدود ۲۵۰ میلیون تن افزایش یابد.

به گفته وی، ظرفیت عملیاتی تخلیه و بارگیری بنادر ایران در حال حاضر بیش از ۲۰۰ میلیون تن کالا در سال است و با توجه به فرصت به وجود آمده بعد از اجرای برجام می‌توان از ظرفیت شرکت‌های بزرگ بین‌المللی در افزایش سهم ایران از صنعت دریایی منطقه استفاده کرد.

معاون امور بندری و مناطق ویژه سازمان بنادر و دریانوردی کشور یادآور شد: در حوزه کانتینری در حال حاضر ۳ میلیون TEU(توان عملیاتی کانتینری) ظرفیت عملکرد سالانه داریم و براساس برنامه‌ریزی‌ها این رقم تا پایان سال ۱۳۹۶ به ۶ میلیون TEU برسد.

وی با بیان این‌که سالانه ۱۸ میلیون نفر سفر در ۱۱ مسیر دریایی انجام می‌شود، گفت: بنادر جنوبی کشور به‌طور عمده شامل خرمشهر، آبادان، بندرعباس و چابهار پایانه مسافری دارند و بین بنادر و جزایر ایرانی و کشورهای منطقه و همسایه سفرهای دریایی انجام می‌شود، البته حجم زیادی از این سفر‌ها بین بندرعباس و جزایر استان هرمزگان صورت می‌گیرد.

اسلامی درباره برنامه‌ریزی برای مناطق ویژه اقتصادی در سال ۱۳۹۵ گفت: اکثریت بنادر کشور تابع قانون منطقه ویژه اقتصادی و برخی نیز تابع قانون منطقه آزاد اقتصادی هستند و شرکت‌ها و مؤسساتی که در این مناطق کار می‌کنند می‌توانند از مزایای قوانین یادشده استفاده کنند.

 

وی افزود: شرکت‌هایی که در حمل و نقل کالا و خدمات جانبی، خدمات ارزش افزوده، خدمات لجستیک، خدمات پسکرانه مربوط به کالا و کانتینر فعالیت می‌کنند می‌توانند از مزیت‌های این مناطق بهره‌مند شود و بر همین اساس در بندر شهید رجایی بیش از ۲۴۰۰ هکتار و در بندر امام (ره) ۸۰۰ هکتار در حال آماده‌سازی است.