گروه خودرو- مدیرعامل ستاد مرکزی معاینهفنی خودروهای تهران، با اشاره به آمارهای تحلیلی از مراجعات خودروها به مراکز معاینهفنی، گفت: آمارهای مراجعات نشان داده که بیش از ۳۰ درصد از خودروهای تیبا، کوییک، ساینا، پراید، کوییک و پژو ۴۰۵ با عمر کمتر از چهار سال در تستهای اولیه مردود شدند. به گزارش مناقصهمزایده، مهدی میرزاییقمی؛ […]
گروه خودرو- مدیرعامل ستاد مرکزی معاینهفنی خودروهای تهران، با اشاره به آمارهای تحلیلی از مراجعات خودروها به مراکز معاینهفنی، گفت: آمارهای مراجعات نشان داده که بیش از ۳۰ درصد از خودروهای تیبا، کوییک، ساینا، پراید، کوییک و پژو ۴۰۵ با عمر کمتر از چهار سال در تستهای اولیه مردود شدند. به گزارش مناقصهمزایده، مهدی میرزاییقمی؛ با حضور در جلسه شورای شهر تهران، بیان کرد: در سال گذشته یکمیلیون و ۹۰۲هزار مراجعه با احتساب مراجعات مجدد انجام شده است و سالیانه ظرفیت پذیرش سهونیم میلیون خودرو را داریم؛ اما در سال قبل تنها ۳۴ درصد از خودروهای پلاک تهران به مراکز مراجعه کردند. از طرفی ۲۹ درصد از خودروها در مراجعه اول تأییدیه معاینهفنی نمیگیرند. به گفته وی، از این تعداد بیش از یکمیلیون و ۱۲۲ هزار تأییدیه فنی دریافت کردهاند و در نهایت پس از مراجعات مجدد نزدیک به ۹۷ درصد از خودروها معاینهفنی گرفتند و تنها چهاردرصد از خودروها معاینهفنی دریافت نکردند. میرزاییقمی؛ با اعلام اینکه مکاتباتی در سال قبل با بخشهای مختلف شهرداری انجام دادیم که زمینهایی را معرفی کنند تا مراکز جدید ایجاد کنیم، تأکید کرد: ۱۵ سال از نصب تجهیزات در مراکز معاینهفنی میگذشت. عمر دستگاهها مبتنی بر سال ساخت و تعداد دفعات فعالیت است و براین اساس تمامی دستگاهها مستهلک بودند که باعث خطا در تستها میشد. لذا نسبت به نوسازی دستگاهها با دستگاههای روز دنیا اقدام کردیم و یکی از شرکتهای دانشبنیان برای خرید دستگاههای جدید انتخاب شد و دستگاههای تست آلایندهها شامل اکسید نیتروژن را شناسایی میکند. وی با بیان اینکه آلاینده شاخص نیمه اول سال ازن است که به خودیخود در جو وجود ندارد و ناشی از اکسید نیتروژن به دلیل تابش خورشید است، افزود: منشأ اصلی آلاینده ناکس، خودروها هستند که در دستگاههای قبلی ظرفیت شناسایی این آلاینده وجود ندارد که در هماهنگی با سازمان ملی استاندارد مقرر شد، اندازهگیری این آلاینده در دستگاههای جدید اندازهگیری شود. وی با بیان اینکه گیربکس خودروهای جدید عمدتاً دو دیفرانسیل و اتوماتیک است و دستگاههای جدید قابلیت تست این خودروها را دارند، گفت: دستگاههای جدید با اینکه خرید خارجی است؛ اما مشکلی برای ما ایجاد نکرده است، البته شرکت دانشبنیان این خریدها را انجام داده و مشکلی بابت ضمانت آن نداریم و سه سال گارانتی وجود دارد و تست دستگاهها بر مبنای سوخت بنزین بود؛ اما در دستگاههای جدید قابلیت سنجش CNG و LPG نیز وجود دارد که سلامت تمام سوختها تست شود. وی با اعلام اینکه یکی از معضلات حملونقلی شهر تهران موتورسیکلتها هستند؛ اما تعداد کل مراجعات در سال ۱۴۰۲ تنها ۸۲۳ دستگاه بود، در حالیکه براساس پلیس راهور چند میلیون موتورسیکلت در تهران داریم، افزود: سال قبل در هماهنگی با پلیس طرحی برای معاینهفنی موتورسیکلتها به اجرا درآمد. براساس آن معاینهفنی پرتال برای اولینبار با همکاری یک شرکت دانشبنیان طراحی شد و سه دستگاه در شهر تهران ساخته و نصب شد و بیشترین تردد موتورسیکلتها در منطقه ۱۲ بود که در سه نقطه معاینهفنی موتورسیکلت صورت گرفت و تعداد مراجعات به هشتهزار و ۹۵۲ دستگاه موتورسیکلت رسید و به نوعی در دو ماه آمار مراجعه ۱۱ برابر شد که البته برنامهریزی کردیم که این دستگاهها در دیگر مراکز نیز نصب شود. اینکه آمار ما ۱۱ برابر شده نشان میدهد که راکبان علاقهمند به تست معاینهفنی هستند. به گفته وی، ۷۶ درصد از موتورسیکلتهایی که مراجعه کردند، توانستند معاینهفنی دریافت کنند که شامل موتورهایی بود که در تست اولیه عیوب ظاهری نداشتند. وی با اشاره به آمارهای تحلیلی از مراجعات خودروها به مراکز معاینهفنی با بیان اینکه آمارهای مراجعات نشان داده که بیش از ۳۰ درصد از خودروهای تیبا، کوییک، ساینا، پراید، کوییک و پژو ۴۰۵ با عمر کمتر از چهار سال در تستهای اولیه مردود شدند، گفت: ۴۰ درصد از خودروها به مراکز معاینهفنی خارج از تهران مراجعه میکنند، بهگونهای که حتی تاکسیهای خودمان هم به مراکز معاینهفنی تهران مراجعه نمیکنند و به خارج از تهران میروند. وی با بیان اینکه بیش از ۳۹ درصد خودروهای تیبا با عمر کمتر از چهار سال به علت نقص فنی در مراجعات اولیه مردود شدهاند، افزود: بیشترین مردودیها مربوط به تیبا با ۳۹ درصد، کوییک با ۳۸ درصد، پراید با ۳۶ درصد، ساینا با ۳۴ درصد و پژو ۴۰۵ با ۳۱ درصد است. وی با بیان اینکه تحلیلی که انجام دادیم در مورد خودروهای دارای سن ۴ تا ۱۰ سال بود که بیشترین مردودی در مورد خودروی ۴۰۵ با ۳۰ درصد و ساینا ۴۰ درصد لود، ادامه داد: خودروهای چینی نیز زیاد تفاوتی با تولید داخل ندارند و خودروهای چینی در حد ۲۰ درصد مردودی دارند. میرزاییقمی؛ گفت: یک خودرو مثل تویوتا کرولا که در کلاس اکونومی است که در مردودی در تست ترمز سهدهم درصد بود، اما ساینا ۱۵ درصد! کاملاً مشهود است که کیفیت تولید بر وضعیت خودرو تأثیرگذار است و نباید به هر قیمتی خودرو بدهیم چراکه تأثیر خود را در حوادث و سوانح میگذارد. وی در مورد تست آلایندگیها نیز، گفت: درصد مردودی تست آلایندگی خودروهای خارجی کم است؛ اما خودروهای داخلی سن چهار تا ۱۰ سال درصد مردودی بالاست و رنو ساندرو کمترین درصد مردودی را داشته است و در مورد وانتها هم باید بگویم که این نوع خودرو در تهران تردد بالایی دارد و میبینید که درصد مردودی وانتهای پیکان و آریسان کم نیست و بعد توقع داریم که شاخصهای سوانح درست شود وقتی خودرو از پایه دارد مشکل دارد، باید فکری کنیم. میرزاییقمی؛ با بیان اینکه در حدود بیش از ۴۰ درصد خودروهای تهران به مراکز معاینهفنی خارج از تهران مراجعه میکنند، گفت: بارها مکاتبه محرمانه کردیم در مورد اتفاقاتی که در مراکز معاینهفنی خارج از تهران رخ میدهد؛ اما دقت داشته باشید که با وجود اینکه مراجعه تاکسیهای تهران برای معاینهفنی رایگان است؛ اما باز هم مراجعه نمیکنند. رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران، با انتقاد از پایین بودن مراجعه به مراکز معاینهفنی، گفت: در حالی که شاخصهای کنترل در تمام مراکز یکسان است اما برخی مراکز خارج از تهران با صدور برگههای غیرقانونی معاینهفنی، سلامت مردم را به خطر انداختهاند. همچنین سیدجعفر تشکریهاشمی؛ رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران نیز، در این جلسه در واکنش به گزارش مدیرعامل ستاد معاینهفنی شهرداری تهران، با اشاره به اهمیت ایمنی و سلامت شهروندان، گفت: اگر کنترلها در حوزه معاینهفنی خودروها بهدرستی انجام نشود، آلودگی هوا و ناایمنی در ترددها ادامه خواهد داشت. وی افزود: گزارشهای تحلیلی مقدماتی نشان میدهد که برخی خودروها با توجه به نوع و سن، مشکلاتی جدی از جمله در سیستم ترمز دارند. این مسائل شوخیبردار نیست. باید به صراحت اعلام شود کدام خودرو و از کدام خودروساز دارای نقص ایمنی است تا بلافاصله اقدامات قضایی برای توقف تولید آن خودرو انجام شود. تشکریهاشمی؛ با انتقاد از پایین بودن مراجعه به مراکز معاینهفنی، اظهار کرد: تنها ۳۴ درصد خودروها به مراکز معاینهفنی تهران مراجعه میکنند؛ در حالی که شاخصهای کنترل در تمام مراکز یکسان است اما برخی مراکز با صدور برگههای غیرقانونی معاینهفنی، سلامت مردم را به خطر انداختهاند. رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران، ادامه داد: وزارت کشور باید دادههای سامانه سیمفا را دریافت و مراکز مجاز معاینهفنی را مشخص کند. اگر این اقدام انجام شود، دیگر مراجعه به شهرستانها برای گرفتن معاینهفنی صورت نخواهد گرفت. تشکریهاشمی؛ همچنین بر لزوم استفاده از دوربینهای پلاکخوان در سطح شهر تأکید کرد و گفت: نمیتوان همچنان با شیوههای سنتی، مأمور در خیابانها مستقر کرد. دوربینها باید خودروهای فاقد معاینهفنی را شناسایی و اطلاعات را به پلیس ارسال کنند. تشکریهاشمی؛ با تأکید بر اینکه ذرات معلق با قطر زیر PM2.5 از عوامل اصلی آلودگی هوای تهران هستند، اظهار کرد: باید سامانههایی طراحی شود که خودروهای آلاینده شناسایی شوند؛ حتی خودروهای برقی نیز ممکن است آلودگی ایجاد کنند، همچنین پیشنهاد میکنم فقط خودروهای با پلاک تهران مجاز به اخذ معاینهفنی در پایتخت باشند. این یک کسبوکار نیست، بلکه اقدامی برای ایمنی شهروندان است. علیرضا نادعلی؛ سخنگوی شورای شهر تهران نیز، در جلسه شورای اسلامی شهر تهران در واکنش به گزارش عملکرد ستاد معاینهفنی شهرداری، اظهار کرد: به نظر میرسد باید علاوه بر وضعیت آمار و ارقام مراجعه خودروها به مراکز معاینهفنی، سهم خودروسازان در تولید آلایندهها و نقاط ضعف آنها در دریافت معاینهفنی هم اعلام شود. سخنگوی شورای شهر، در ادامه با اشاره به مقاومت برخی خودروسازان و تخلفات آنها درباره رویکرد فنی و ضعف درخصوص تولید آلایندهها، تصریح کرد: ستاد معاینهفنی سهم هر کدام از خودروسازان در وضعیت آلودگی کلانشهر تهران را با جزئیات اعلام کند. وی همچنین به وضعیت موتورسیکلتها اشاره کرد و افزود: بیش از ۲۰ درصد آلودگی هوا در پایتخت مربوط به موتورسیکلتهاست؛ بنابراین باید نسبت به ساماندهی آنها به سرعت و دقت اقدام شود. نادعلی؛ خاطرنشان کرد: برخی از موتورسیکلتسواران بدون توجه به مقررات و قوانین در سطح شهر، موجب بسیاری از بیقانونیها و هرج و مرج شدهاند. وی با اشاره به تبلیغات فراوان موتورسیکلت در رسانهها و وجود تسهیلات کمککننده برای خرید موتورسیکلت، اظهار داشت: اکنون استفاده از این وسیله، آنچنان زیاد شده که حتی صاحبان خودرو، برای فرار از ترافیک، موتورسیکلت تهیه میکنند و این وسیله دیگر مختص طبقه خاصی نیست. نادعلی؛ تأکید کرد: وضعیت موتورسیکلتها در تهران به سمت بحران پیش میرود و به نظر رها شده است؛ باید هرچه سریعتر مدیریت شهری با همکاری دیگر نهادهای مسئول، نسبت به ساماندهی آنها هم در حوزه معاینهفنی اقدام کند و هم برای رعایت مقررات رانندگی اقدام جدی انجام شود. مهدی پیرهادی؛ رئیس کمیسیون سلامت، محیطزیست و خدمات شهری شورا نیز، با بیان اینکه تا آبان ماه سال ۱۴۰۰ تعداد ۲ میلیون و ۶۴۵ هزار دستگاه موتورسیکلت پلاک شده است، اظهار کرد: ۹۰ درصد موتورسیکلتهای موجود در شهر تهران سیستم سوخترسانی کاربراتوری دارند.
دیدگاه بسته شده است.