لزوم عملیاتی شدن هرچه سریع‌تر طرح خودرو‌های متصل در کشور

مهدی قره‌داغلی- احمدرضا رادان؛ فرمانده کل انتظامی کشور، درخصوص طرح خودرو‌های متصل (خودرو‌هایی که با استفاده از فناوری‌های ارتباطی امکان دریافت و ارسال اطلاعات را دارند)، گفت: هدف از به‌کارگیری خودروی متصل، رصد رفتار ترافیکی راننده و کنترل تخلفات است. به گزارش مناقصه‌مزایده، نخستین نشست تخصصی پلیس راهور فراجا، در سال ۱۴۰۴، با حضور فرمانده […]

مهدی قره‌داغلی- احمدرضا رادان؛ فرمانده کل انتظامی کشور، درخصوص طرح خودرو‌های متصل (خودرو‌هایی که با استفاده از فناوری‌های ارتباطی امکان دریافت و ارسال اطلاعات را دارند)، گفت: هدف از به‌کارگیری خودروی متصل، رصد رفتار ترافیکی راننده و کنترل تخلفات است. به گزارش مناقصه‌مزایده، نخستین نشست تخصصی پلیس راهور فراجا، در سال ۱۴۰۴، با حضور فرمانده کل انتظامی کشور، سردار احمدرضا رادان و رئیس پلیس راهور فراجا، سردار سید تیمور حسینی و جانشین پلیس راهور فراجا، سردار حسن مومنی برگزار شد. در ابتدای این نشست، سردار سید تیمور حسینی؛ رئیس پلیس راهور فراجا، ضمن تقدیر از حضور فرمانده کل انتظامی کشور و حاضران، عنوان کرد: در سال‌های گذشته، پس از اجرای سنگین‌‌ترین طرح‌های ترافیکی در اسفند و نوروز، معمولاً با افت نسبی فعالیت‌‌ها در فروردین و اردیبهشت روبه‌رو می‌شدیم، اما امسال بنا داریم با انسجام و استمرار مأموریت‌ها، برای تابستانی که پر از سفر، عملیات میدانی و مأموریت‌های حساس است، کاملاً آماده باشیم. سردار حسینی؛ در بخشی از سخنان خود به ارائه گزارش جامعی از عملکرد پلیس راهور در طرح نوروزی ۱۴۰۴ پرداخت و گفت: براساس داده‌های سامانه‌های ترددشمار، میزان پیمایش خودرو‌‌ها در سطح کشور در نوروز ۱۴۰۴ نسبت به سال گذشته، بیش از ۳۰ درصد افزایش داشته است. این افزایش به خوبی در شاخص مصرف سوخت نیز خود را نشان می‌دهد؛ به‌گونه‌ای که میانگین مصرف روزانه بنزین از ۱۲۴ میلیون لیتر در نوروز ۱۴۰۳ به ۱۳۵ میلیون لیتر در نوروز امسال رسید. همچنین در روز ۲۹ اسفند، رکورد تاریخی مصرف سوخت با عدد ۱۶۴ میلیون لیتر شکسته شد که نشان‌دهنده رشد ۹ درصدی ترددهاست. وی ادامه داد: این افزایش قابل‌توجه حجم تردد، علی‌رغم سختی‌های میدانی برای نیرو‌های پلیس، خوشبختانه با کاهش تلفات همراه بود. براساس گزارش اولیه پزشکی قانونی، اگرچه آمار خام جان‌باختگان نسبت به نوروز گذشته ۱۹ نفر افزایش نشان می‌دهد، اما با در نظر گرفتن استاندارد جهانی پیمایش (که مورد تأکید سازمان بهداشت جهانی نیز هست)، شاهد کاهش دودرصدی در نرخ جان‌باختگان نسبت به میزان تردد‌‌ها هستیم. رئیس پلیس راهور فراجا، در ادامه افزود: از ابتدای طرح نوروزی براساس برنامه‌ریزی انجام شده، تمرکز ما بر ارتقای نظم و مقابله با تخلفات حادثه‌ساز بود. در این راستا، بیش از ۴۹ هزار خودرو و گواهینامه به علت تخلفات پرخطر توقیف شدند. این اقدامات همراه با صدور مجازات‌های تکمیلی، نقش مهمی در کاهش تصادفات و ارتقای انضباط در معابر ایفا کرد. وی با اشاره به بهره‌گیری از فناوری‌های نوین در عملیات میدانی، تصریح کرد: تیم‌های خودرویی پلیس راهور در سطح بین‌شهری، نسبت به سال گذشته حدود هفت‌درصد و در سطح شهری ۹ درصد افزایش پیمایش داشته‌اند. تیم ویژه پهپادی نیز بیش از شش هزار کیلومتر پرواز نظارتی در مسیر‌های پرتردد کشور انجام داد و با رصد دقیق، اطلاعات حیاتی برای مدیریت میدانی در اختیار قرار داد. سردار حسینی؛ همچنین از ارتقای چشمگیر کارایی سامانه‌های هوشمند ثبت تخلف خبر داد و گفت: در ماه‌های گذشته با تلاش شبانه‌روزی تیم‌های فنی، نرخ عملکرد مؤثر دوربین‌های نظارتی که در حدود ۳۰ الی ۳۵ درصد بود، به بیش از ۸۵ درصد ارتقاء یافته و در حال‌حاضر، اطلاعات دوربین‌‌ها به صورت مستقیم در مرکز پردازش و پایش عملکرد دریافت می‌شود. سردار حسینی؛ ضمن ارائه خلاصه‌ای از اقدامات صورت‌گرفته، اظهار داشت: بخش عمده‌ای از ساختار عملیاتی این نظام شکل گرفته و فقط بخش محدودی از سازوکار‌های ساخت درونی باقیمانده است که با مشارکت مدیران امروز به جمع‌بندی می‌رسد. هدف ما رسیدن به ادبیات مشترک در میان کلیه رده‌های فرماندهی و عملیاتی برای اجرای منسجم برنامه‌هاست. در ادامه این جلسه، فرمانده کل انتظامی کشور، گفت: با اشاره به آمار تردد و تصادفات نوروزی، عنوان داشت که باید یک جراحی و تحلیل روی خود داشته و خودمان را فریب ندهیم. اگرچه در ارائه طول جاده و پیمایش و تردد هم لحاظ شود. سردار احمدرضا رادان؛ اظهار کرد: وحشت تلفات ناشی از تصادفات که می‌تواند چهره ایران را بد نشان بدهد باید درخصوص آن دقت کرد. سرعت و سبقت غیرمجاز و عدم رعایت فاصله طولی، خستگی و غیراستاندارد بودن خودروها؛ واقعاً باید بپذیریم بعضی از خودرو‌های ما ارابه مرگ هستند. خودرویی واژگون می‌شود و پنج بار معلق می‌زند و سرنشین‌‌ها دچار آسیب‌دیدگی جزئی می‌شوند و یک خودرو دیگر یک معلق می‌زند و چندین کشته می‌دهد که نمونه‌اش حادثه تلخ واژگونی اتوبوس در کرمان بود. فرمانده انتظامی فراجا، با بیان اینکه مردم ما در پیاده‌رو توسط موتورسواران امنیت ندارند، خاطرنشان کرد: ۱۰درصد از رانندگان متخلفین حادثه‌ساز هستند. ما باید آیا اجازه بدهیم که این ۱۰ درصد، جان ۹۰ درصد دیگر را به خطر بیندازد؟ در شهر بیشتر تلفات ما راکبین موتورسوارند یا کسانی طعمه تخلفات موتورسواران می‌شوند. وی افزود:۱۰ درصد از رانندگان متخلفین تخلفات حادثه‌ساز ساز هستند. آیا باید اجازه دهیم این افراد اراده خود را به بیش از ۹۰ درصد تحمیل کنند؟ شما دیدید یک طرف راننده متعهد به قانون طعمه راننده متخلف به قانون می‌شود و خانواده خود را از دست می‌دهد. چرا باید با راننده متخلف همدردی کنیم؟ در حال‌حاضر بیش‌ترین تلفات ما مربوط به موتورسواران متخلف است و ما باید جلوی آن‌ها را بگیریم حتی اگر نیروی کمکی یا یگان ویژه را پای کار بیاوریم. سردار احمدرضا رادان؛ اظهار کرد: رئیس‌جمهور پذیرفتند که بحث کمک بخش‌خصوصی برای به کنترل درآوردن تردد‌‌ها و تخلف‌‌ها عملیاتی شود. از همین امروز در شهر‌های مختلف باید با شرکت‌های این حوزه صحبت شود و آماده بستن قرارداد شوند. این یک انقلاب است که به کاهش تخلف منجر می‌شود و این به کاهش تصادف و کاهش تلفات منجر می‌شود. هزینه مجروحین و مصدومیتی که روی دست خانواده و نظام می‌ماند بسیار زیاد است. ما اگر این را کنترل کنیم درصد کمتری از این هزینه پول دوربین‌های جدید می‌شود. رادان؛ در پاسخ به این پرسش که طرح خودرو‌های متصل (خودرو‌هایی که با استفاده از فناوری‌های ارتباطی امکان دریافت و ارسال اطلاعات را دارند) به کجا رسیده است نیز، گفت: هدف از به‌کارگیری خودروی متصل، رصد رفتار ترافیکی راننده و کنترل تخلفات است. با این سامانه می‌توانیم بفهمیم که مثلاً آیا راننده سبقت غیرمجاز یا سرعت غیرمجاز داشته است یا نه؟ در حقیقت رفتار راننده در زمان رانندگی مانند صفحه نمایشگر در اختیار پلیس قرار می‌گیرد و بر همین اساس می‌توان با تخلف آن برخورد کرد. در مرحله اول قرار است خودرو‌های حمل‌ونقل عمومی به این سامانه تجهیز شوند. البته از رئیس‌جمهور محترم تقاضا کردیم که این موضوع را به خودرو‌های نوشماره و تعویض پلاک هم تسری بدهند که مقرر شد در این راستا طرح خودمان را ارئه بدهیم. وی در پاسخ به این پرسش که آیا توقیف ۷۲ ساعته خودرو‌های حادثه‌ساز می‌تواند بازدارنده باشد نیز، گفت: ما باید هزینه تخلفات حادثه‌ساز را تا حد امکان برای رانندگان متخلف بالا ببریم تا بدانند که این تخلف‌های آن‌ها بی‌پاسخ نمی‌ماند؛ بنابراین در طرح جدیدی که آماده کرده‌ایم همه جوانب را در نظر می‌گیریم.