مشکلات بنگاه‌هایی نظیر داروگر از سیاست‌های غلط دولتی سرچشمه می‌گیرد

یک کارشناس بازار کار مشکلات بنگاه‌هایی نظیر داروگر از سیاست‌های غلط دولتی سرچشمه می‌گیرد یک کارشناس بازار کار با انتقاد از واردات بی‌رویه محصولات مشابه تولید داخلی در کنار بی‌توجهی به ظرفیت‌های داخلی کشور، گفت: مشکلات بنگاه‌هایی نظیر داروگر به سیاست‌های غلط دولت در نظام بانکی و فضای کسب و کار باز می‌گردد. حمید حاج‌اسماعیلی […]

یک کارشناس بازار کار

مشکلات بنگاه‌هایی نظیر داروگر از سیاست‌های غلط دولتی سرچشمه می‌گیرد

یک کارشناس بازار کار با انتقاد از واردات بی‌رویه محصولات مشابه تولید داخلی در کنار بی‌توجهی به ظرفیت‌های داخلی کشور، گفت: مشکلات بنگاه‌هایی نظیر داروگر به سیاست‌های غلط دولت در نظام بانکی و فضای کسب و کار باز می‌گردد.

حمید حاج‌اسماعیلی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به رکود سنگین کارخانجات تولیدی کشور از جمله داروگر، اظهار ‌کرد: این وضعیت نشان می‌دهد که بخش تولیدی کشور با مشکلات جدی مواجه است و باید در این باره پیگیری و اقدام جدی صورت گیرد.

وی افزود: هم اکنون راهی جز دغدغه‌های مقام‌معظم‌رهبری که سال‌هاست به آن اشاره دارند، نداریم و بخش تولید کشور به دلیل عدم توجه حاکمیت با چالش‌های جدی مواجه هستیم.

حاج‌اسماعیلی با بیان این‌که سایر بخش‌های اقتصادی نسبت به تولید مزیت بیش‌تری دارند، گفت: هم اکنون سود در واردات کالا و دلالی واسطه‌گری است و کسی در این شرایط در بخش تولید کشور سرمایه‌گذاری نمی‌کند.

یک کارشناس بازار کار با بیان این‌که ‌دولت باید از تصدی‌گری از اقتصاد کشور دست ‌بردارد، گفت: اقتصاد دولتی به خوبی نشان داده است که در دهه‌های گذشته موفق نبود و بیش‌تر با فروش محصولاتی نظیر نفت خام و گاز واردات را افزایش داده است.

وی افزود: انگیزه در بخش تولید کشور به شکل قابل توجهی کاهش یافته است در حالی که در سال‌های گذشته باید این جهت‌گیری تغییر می‌کرد؛ نه تنها در بخش تولید مزیتی وجود ندارد، بلکه ریسک‌های آن روز به روز افزایش پیدا کرد.

حاج‌اسماعیلی خاطر‌نشان ‌کرد: نبود سرمایه در گردش در کنار سختگیری‌های نظام بانکی فرایند تولید را با دشواری‌های بسیاری مواجه کرد و در کنار آن به دلیل بالا بودن هزینه تولید و نبود قدرت رقابت به واسطه واردات کالاهای مشابه روز به روز رکود کشور فراگیر شد.

وی افزود: زمانی که نرخ سود بانکی بدون هیچ زحمتی به سپرده‌گذاران بیش از ۲۵ درصد پرداخت می‌شود چرا باید افراد در بخش تولید کشور سرمایه‌گذاری کنند؟

وی با بیان این‌که بخش تولید کشور در سال‌های کشور دغدغه دولت نبوده است، ‌افزود: ورود کالاهای قاچاق در کنار سخت‌تر شدن فضای کسب‌وکار، کمر تولید ملی را شکسته است و در این باره اقدامات جدی از سوی دولت شاهد نبوده‌ایم.

 

وی با اشاره به لزوم حمایت دولت از بخش تولید به روش‌های مختلف گفت: یکی از دلایلی که موجب شده است کارخانجات تولیدی کشور با قدمت‌های نزدیک به یک قرن در کشور به سمت خاموشی بروند، سیاست‌های غلط دولت در اقتصاد و عدم توجه به ظرفیت‌های داخلی بود.