تاکسی‌های برقی پایتخت توان پیمایش چند کیلومتر را دارند؟

گروه خودرو- مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران، اعلام کرد: باتری تاکسی‌های برقی دارای ظرفیت ۶۷ کیلووات است؛ یعنی با یک بار شارژ سریع که حدود نیم ساعت طول می‌کشد، تاکسی ۵۰۰ کیلومتر در شرایط استاندارد پیمایش دارد. به گزارش مناقصه‌مزایده، شادی مالکی؛ مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران، در مورد فراخوان تاکسی‌های فرسوده […]

گروه خودرو- مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران، اعلام کرد: باتری تاکسی‌های برقی دارای ظرفیت ۶۷ کیلووات است؛ یعنی با یک بار شارژ سریع که حدود نیم ساعت طول می‌کشد، تاکسی ۵۰۰ کیلومتر در شرایط استاندارد پیمایش دارد. به گزارش مناقصه‌مزایده، شادی مالکی؛ مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران، در مورد فراخوان تاکسی‌های فرسوده برای دریافت تاکسی‌های برقی، بیان داشت: ۱۷۲ دستگاه تاکسی برقی در فرودگاه‌ها و محدوده اطراف بازار در حال فعالیت هستند. در حال‌حاضر هزارو۷۵۲ دستگاه خودروی برقی از محل قرارداد شهرداری با کشور چین وارد کشور شده و آماده واگذاری است. مالکی؛ درباره فراخوان واگذاری و فروش تسهیلات تاکسی‌های برقی، اظهار کرد: در راستای سیاست‌های مدیریت شهری و تدابیر شهردار تهران درخصوص برقی‌سازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی و نوسازی‌های تاکسی‌های فرسوده، بخش اول تاکسی‌های برقی در اسفندماه وارد پایتخت شد. وی ادامه داد: خوشبختانه با حمایت ریاست جمهور توافقنامه‌ای فیمابین دولت و شهرداری تهران با حضور دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های ذی‌ربط در روزهای پایانی سال منعقد و مصوب شد که از محل ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید و ارتقای نظام مالی کشور و محل صرفه‌جویی مصرف سوخت، سوخت تسهیلاتی به صورت ویژه به متقاضیان جایگزینی تاکسی برقی با خودروی فرسوده در تهران اعطا شود. وی افزود: در شهر تهران شاهد فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل عمومی هستیم که منجر به آلودگی هوا نیز می‌شود. اما با تدابیر شهردار تهران از سال گذشته به سمت برقی‌سازی و نوسازی ناوگان حرکت شد. برای افزایش قدرت خرید تاکسی‌داران در روزهای پایانی سال گذشته، توافقنامه‌ای بین شهرداری و دولت منعقد شد و از محل ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر تسهیلات ویژه‌ای برای تاکسی‌داران در نظر گرفته شد که از محل صرفه‌جویی سوخت تأمین می‌شود. این تسهیلات معادل یک‌میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان است و متقاضیان می‌توانند این وام را با کارمزد صفر دریافت کنند. وام توسط بانک‌شهر پرداخت خواهد شد. مالکی؛ همچنین اضافه کرد: در این توافقنامه تأمین‌کنندگان و واردکنندگان خودرو متعهد به ارائه خدمات پس از فروش و گارانتی باتری به مدت پنج سال شدند. قیمت خودرو‌ها پس از ۳۰ فروردین اعلام می‌شود اما به نظر می‌رسد به قیمت یک‌میلیارد و ۶۰۰ یا ۷۰۰ میلیون به فروش برسد و تاکسی‌داران با آورده کمی می‌توانند خودرو را خریداری کنند. مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران، با اشاره به وام ۹۰۰ میلیونی با کارمزد هشت‌درصد به ۱۷۲ دستگاه برقی واگذار شده در سال گذشته، خاطرنشان کرد: به دستور شهردار تهران اخیراً ۴۰۰ میلیون وام مجدد به این گروه پرداخت شد چرا که جزء پیشگامان برقی‌سازی بودند و به این صورت تمام مبلغ خودروی آن‌ها به صورت پرداخت تسهیلات انجام شد. خودروهای برقی توسط شهرداری و همکاری بانک‌شهر وارد شده و خدمات پس از فروش با شرکت خودروسازی ایران‌خودرو انجام می‌شود. وی یادآور شد: ممکن است مشکلاتی برای خودرو‌ها ایجاد شود اما تعمیرگاه‌های سطح شهر می‌توانند خدمات را ارائه دهند. شرکت خودروسازی که این خودرو‌ها را وارد می‌کند نسبت به رفع مشکلات نیز موظف هستند. دو دستگاه مسئول شده‌اند که برای متقاضیان جایگزینی تاکسی‌های فرسوده با تاکسی‌های برقی پس از مدت پنج سال به‌ازای دریافت باتری‌های فرسوده یک باتری نو به صورت رایگان به رانندگان تحویل دهند. مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران، با اشاره به وضعیت باتری این تاکسی‌ها، گفت: باتری این خودرو‌ها دارای ظرفیت ۶۷ کیلووات است؛ یعنی با یک بار شارژ سریع که حدود نیم ساعت طول می‌کشد تاکسی ۵۰۰ کیلومتر در شرایط استاندارد پیمایش دارد. امروز در ۲۱ نقطه دارای بیش از ۱۲۰ دستگاه شارژر سریع و آرام هستیم و هیچ دغدغه و مشکلی برای شارژ این تاکسی‌ها نداریم. مالکی؛ اذعان کرد: شهرداری در این روند به دنبال سود نبوده است. شهرداری هزینه‌های گمرکی و ارزش‌افزوده پرداخت کرده و قرار است خودرو با قیمت تمام‌شده به دست متقاضیان برسد. چرا که هدف از واردات این خودرو صرفاً ارائه خدمات در حوزه حمل‌ونقل است.