مدیرکل پشتیبانی و آماده‌سازی تجاری سازمان توسعه تجارت عنوان کرد

وضعیت نامطلوب لجستیک در کشور  

محمد قره‌داغلی -مدیرکل دفتر پشتیبانی و آماده‌سازی تجاری سازمان توسعه تجارت، با اشاره به رتبه ۱۲۳ ایران در شاخص جهانی عملکرد لجستیک، گفت: وضعیت لجستیک در کشور مطلوب نیست. به گزارش مناقصه‌مزایده، سیدعلی امامی؛ در نشست خبری ششمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته، با بیان اینکه وضعیت لجستیک در کشور مطلوب نیست، اظهار […]

محمد قره‌داغلی -مدیرکل دفتر پشتیبانی و آماده‌سازی تجاری سازمان توسعه تجارت، با اشاره به رتبه ۱۲۳ ایران در شاخص جهانی عملکرد لجستیک، گفت: وضعیت لجستیک در کشور مطلوب نیست. به گزارش مناقصه‌مزایده، سیدعلی امامی؛ در نشست خبری ششمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته، با بیان اینکه وضعیت لجستیک در کشور مطلوب نیست، اظهار کرد: ایران در شاخص جهانی عملکرد لجستیک در رتبه ۱۲۳ قرار دارد. وی با اشاره به بالا بودن هزینه‌های حمل‌ونقل، افزود: هزینه تمام‌شده حمل بار صادراتی در ایران معادل ۱۵ درصد از قیمت نهایی کالا است، در حالی که این رقم در سطح جهانی حدود هفت تا هشت درصد است. همچنین زمان حمل بار به کشورهای مختلف تقریباً دو برابر میانگین جهانی بوده و هزینه حمل نیز بیش از ۱٫۵ برابر میانگین جهانی است؛ بنابراین به‌طور کلی وضعیت صادرات و واردات کشور در حوزه لجستیک قابل قبول نیست. امامی؛ بر اهمیت برگزاری رویدادهای تخصصی در بهبود وضعیت این حوزه تأکید کرد و گفت: یکی از راهکارهای ارتقای وضعیت لجستیک کشور، برگزاری نمایشگاه‌ها و همایش‌های تخصصی است تا از این طریق شرایط و زیرساخت‌های این حوزه بهبود یابد. وی با اشاره به عملکرد صادراتی کشور در سال گذشته، افزود: در سال گذشته، رکورد جدیدی در حوزه صادرات به ثبت رسید و بالغ بر ۱۶۰ میلیون تن بار جابه‌جا شد. مدیرکل دفتر پشتیبانی و آماده‌سازی تجاری سازمان توسعه تجارت، همچنین با اشاره به تجربیات بین‌المللی در برگزاری نمایشگاه‌های مشابه، خاطرنشان کرد: نمایشگاه‌های بین‌المللی لجستیک در بسیاری از کشورهای جهان از جمله ترکیه، روسیه، عراق و پاکستان با سطح کیفی بالایی برگزار می‌شوند.

جنگ‌های آینده بر سر کریدورهاست

در ادامه، محمدصادق قنادزاده؛ معاون خدمات تجاری سازمان توسعه تجارت ایران، با اشاره به ثبت رکورد جدیدی در صادرات غیرنفتی کشور در سال گذشته، گفت: صادرات غیرنفتی ایران در سال گذشته به حدود ۵۸ میلیارد دلار رسید که یک حساب جدید در حوزه صادرات غیرنفتی کشور محسوب می‌شود. وی افزود: این دستاورد حاصل تلاش جدی دولت و یک جهاد اقتصادی بخش‌خصوصی بود که با ایجاد زیرساخت‌های لازم در کشور به ثمر نشست، اما هنوز با ظرفیت‌های بالقوه کشور در حوزه تجارت بین‌المللی، فاصله داریم. قنادزاده؛ تصریح کرد: دلایل متعددی برای این فاصله وجود دارد، اما یکی از مهم‌‌ترین آن‌‌ها ضعف زیرساخت‌هاست؛ چه زیرساخت‌های لجستیکی و چه زیرساخت‌های پولی و بانکی. لجستیک و حمل‌ونقل نقش بسیار پررنگی در تجارت دارد و سازمان توسعه تجارت به‌عنوان سیاست‌گذار حوزه تجارت کشور، فعالیت ویژه‌ای در این زمینه انجام دهد. وی با بیان اینکه نخستین نمایشگاه جامع در حوزه حمل‌ونقل و لجستیک است، ۲۹ تیرماه تا یکم مردادماه ۱۴۰۴ برگزار خواهد شد گفت: طراحی این رویداد به‌گونه‌ای انجام شده تا علاوه بر برگزاری یک نمایشگاه جامع در کشور تلاش شده از پراکنده‌کاری در این حوزه جلوگیری شود. قنادزاده؛ تأکید کرد: در این نمایشگاه تلاش شده است تا به‌صورت اختصاصی و در یک حوزه مشخص، به مسائل راهبردی کشور از جمله کریدور‌ها پرداخته شود. زیرا جنگ آینده، جنگ کریدور‌ها میان کشور‌هاست و هر کشور تلاش دارد، نقش کلیدی‌تری در مسیر کریدورهای اصلی ایفا کند. معاون خدمات تجاری سازمان توسعه تجارت، گفت: هدف اول از برگزاری نمایشگاه، معرفی آخرین دستاوردها، توانمندی‌ها، محصولات، خدمات حوزه حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع مرتبط است. در کنار آن، تلاش می‌کنیم بازیگران و واسطه‌های این حوزه، از جمله فعالان مرزی و گمرکی، نیز در رویداد حضور داشته باشند. وی افزود: هدف دیگر از برگزاری این نمایشگاه پرداختن به مسائل اساسی حوزه لجستیک از جمله کریدور‌ها است. چرا که جنگ آینده جنگ کریدورهاست و همه کشور‌ها در تلاشند تا به نوعی نقشی در کریدور‌ها داشته باشند.