نظام مهندسی صنعت هوایی و آزمایشگاه حمل‌ونقل هوایی راه‌اندازی می‌شود

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، گفت: نظام مهندسی صنعت هوایی و آزمایشگاه حمل‌ونقل هوایی توسط سازمان هواپیمایی کشوری و با همکاری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، راه‌اندازی می‌شود. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از سازمان هواپیمایی کشوری، حسین پورفرزانه؛ در نشستی با غزال راهب؛ رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، ضمن تشریح ارکان صنعت […]

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، گفت: نظام مهندسی صنعت هوایی و آزمایشگاه حمل‌ونقل هوایی توسط سازمان هواپیمایی کشوری و با همکاری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، راه‌اندازی می‌شود. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از سازمان هواپیمایی کشوری، حسین پورفرزانه؛ در نشستی با غزال راهب؛ رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، ضمن تشریح ارکان صنعت هوایی در چهار بخش «ناوگان»، «فرودگاه»، «صنعت پشتیبان» و «نیروی انسانی» عنوان کرد: در کشور دو نوع مدیریت وجود دارد؛ «مدیریت توزیع ثروت» و «مدیریت تولید ثروت». معاون وزیر راه‌وشهرسازی، افزود: مدیریت توزیع ثروت مدیریتی آسان است، زیرا ریشه‌اش در توزیع ثروت است؛ یعنی پول نقد وارد می‌شود و فرد وظیفه دارد آن را بین مجموعه‌ای تقسیم کند. این نوع مدیریت حتی می‌تواند بدون داشتن سواد علمی نیز انجام شود. وی تصریح ‌کرد: مدیریتی که بر مبنای استاندارد است، باید حتماً توسط مدیر متخصص آن حوزه انجام شود و این مدیر باید سواد لازم را داشته باشد تا بتواند دانش را به ثروت تبدیل کند. به این نوع مدیریت اصطلاحاً «مدیریت تولید ثروت» گفته می‌شود. پورفرزانه؛ خاطرنشان‌کرد: مدیریت تولید ثروت مبتنی بر «دانش» است و مدیریت توزیع ثروت مبتنی بر «قانون»؛ یعنی قدرت یا «قانون پایه» (Law-Based) است یا «دانش پایه» (Knowledge-Based). وی توضیح داد: به‌عبارتی، تخصص و دانشِ یک فرد را نمی‌توان از او گرفت و نه می‌توان به وی عطا کرد، اما قدرتی که قانون به کسی داده است، قابل واگذاری و بازپس‌گیری است. به همین دلیل تاکنون در صنعت هوایی، رویکرد غالب، مدیریت توزیع ثروت بوده و قدرت‌‌ها نیز عمدتاً قدرت‌های قانون‌پایه بوده‌اند. معاون وزیر راه‌وشهرسازی، با اشاره به صنعت ساختمان به‌عنوان نمونه‌ای متعالی از یک صنعت دانش‌پایه که در آن تولید ثروت توسط مردم و رگولاتوری توسط شهرداری انجام می‌شود، افزود: شهرداری یک رگولاتور است؛ یعنی شیوه‌نامه‌ها و قوانین لازم را تدوین کرده و مردم سرمایه‌گذاری می‌کنند. رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، تصریح کرد: در واقع طراح سازه، معمار، طراح تأسیسات، ناظر ساختمان و همه ذی‌نفعان این فرآیند مردم‌اند. یعنی یک رگولاتور در رأس قرار گرفته و با جمعیتی محدود، از دانش موجود و سرمایه مردم استفاده می‌کند. اما در صنعت هوایی این فرآیند رخ نداده و این صنعت نه به‌صورت درون‌زا رشد کرده و نه اجازه مشارکت مردم داده شده است. معاون وزیر راه‌وشهرسازی، عنوان کرد: نخستین صورت‌مسئله این سازمان در همکاری با مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، طراحی و پیاده‌سازی نظام مهندسی صنعت هوایی و آزمایشگاه مرجع حمل‌ونقل هوایی است. پورفرزانه؛ افزود: در حال‌حاضر، شیوه‌نامه و آیین‌نامه نظام مهندسی صنعت هوایی تدوین شده و بخش‌های مختلف به‌صورت مشخص تعریف شده‌اند؛ به‌گونه‌ای که افراد براساس تخصص و تحصیلات خود، «استمپر هویت» دریافت می‌کنند. وی در‌خصوص ایجاد زنجیره آزمایشگاهی مرجع در صنعت حمل‌ونقل هوایی، عنوان کرد: برای حمایت از صنعت داخلی، نیاز به یک خط‌کشی دقیق داریم تا کسی نتواند سلیقه‌ای عمل کند و این نیاز با راه‌اندازی این مرکز، برطرف خواهد شد.