رشد ۴۲ درصدی عرضه محصولات فولاد مبارکه در بازار داخلی

رشد ۴۲ درصدی عرضه محصولات فولاد مبارکه در بازار داخلی گروه معدن و زمین- معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه، از عرضه بیش از ۶ میلیون و ۲۷۲ هزار تن از انواع محصولات این شرکت به بازار داخلی و صادراتی و رشد ۴۲ درصدی عرضه محصولات این شرکت در بازار داخلی در سال ۹۵ خبر […]

رشد ۴۲ درصدی عرضه محصولات فولاد مبارکه در بازار داخلی

گروه معدن و زمین- معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه، از عرضه بیش از ۶ میلیون و ۲۷۲ هزار تن از انواع محصولات این شرکت به بازار داخلی و صادراتی و رشد ۴۲ درصدی عرضه محصولات این شرکت در بازار داخلی در سال ۹۵ خبر داد.

به گزارش خبرنگار مناقصه‌مزایده، محموداکبری با اعلام این خبر اظهار کرد: از این میزان، سهم محصولات گرم و اسید‌شویی ۶۸ درصد (۴۲۹۵هزار تن)، محصولات سرد ۱۷ درصد (۱۰۹۱هزار تن)، محصولات نیمه‌نهایی اعم از تختال و بار ۱۰ درصد (۵۹۷هزار تن) و محصولات پوشش‌دار ۵ درصد (۲۸۸هزار تن) بوده است.

وی به بررسی دلایل افزایش تولید این شرکت در سال گذشته پرداخت و ادامه ‌داد: به دنبال فعال شدن پروژه‌های انتقال آب در سال ۹۵، رونق نسبی در بخش خودرو و سیاست‌گذاری صورت گرفته جهت تأمین ورق ضخامت زیر ۳ میلی‌متر مورد نیاز بخش لوله و پروفیل ساختمانی، تقاضای بازار داخل با رشد نسبی همراه بود که با توجه به رسالت فولاد مبارکه در تأمین حداکثری نیاز صنایع پاییندستی کشور، میزان تحویل کالا در بازار داخل با رشد قابل‌توجه ۴۲ درصدی (۱۳۸۷هزار تن) نسبت به سال گذشته به ۴ میلیون و ۷۱۸ هزار تن رسید که این امر، از محل افزایش ۲۲ درصدی تولید و عرضه محصولات و کاهش ۱۳ درصدی حجم صادرات نسبت به سال قبل از آن محقق شد.

معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه، از تخصیص ۲۸ درصدی محصولات فولاد مبارکه به تولیدکنندگان لوله و پروفیل ساختمانی خبر داد و افزود: سهم خودروسازان ۱۵ درصد، صنایع فولادی و فلزی ۱۴ درصد، لوله‌های انتقال سیالات ۱۰ درصد و تجهیزات سنگین ۸ درصد بوده است که این شرکت‌ها به عنوان بزرگ‌‌‌ترین مشتریان فولاد مبارکه مطرح هستند.

وی در ادامه با تأکید بر اهمیت حضور در بازارهای صادراتی گفت: در بخش صادرات نیز تداوم حضور مؤثر در این بازار، با هدف تأمین نیازهای ارزی طرح‌های توسعه مورد توجه قرار گرفت و ضمن ایجاد و حفظ توازن با بازارهای داخلی، ورود به بازارهای جدید صادراتی هدف‌گذاری و عملیاتی شد و بیش از یک میلیون و ۵۵۳ هزار تن معادل حدود ۲۵ درصد محصولات، در این بازار عرضه شد.

اکبری توجه به تولید محصولات ویژه و با ارزش‌افزوده بالا را یکی دیگر از استراتژی‌های فولاد مبارکه خواند و در این خصوص افزود: در سال گذشته توسعه سبد محصولات با تمرکز بر فروش محصولات ویژه (ارزش‌افزوده بالا) همانند سنوات قبل به عنوان یکی از اهداف استراتژیک شرکت مطرح بود؛ در این راستا حجم فروش این محصولات نظیر انواع ورق‌های API مورد نیاز صنایع نفت و گاز، ورق‌های کیفی ساختمانی، ورق‌های IF و میکروآلیاژی مورد نیاز صنعت خودرو و… به یک میلیون و ۴۲۰ هزار تن رسید که این میزان معادل ۲۷ درصد از کل فروش محصولات مطابق سفارش بوده است.

وی با اشاره به میزان عرضه محصولات فولاد مبارکه به بازارهای داخلی و صادراتی بیان کرد: دستاوردهای چشمگیر سال گذشته در تداوم ربع قرن فعالیت درخشان تولید فولاد مبارکه و نقش سازنده و مؤثر آن در توسعه صنعتی و اقتصادی کشور، حجم عرضه انواع محصولات از ابتدای بهره‌برداری تا پایان سال ۹۵ را به بیش از ۹۱٫۳ میلیون تن رساند که در مجموع حدود ۸۱ درصد آن در بازار داخل و در جهت ایجاد شکوفایی و توسعه صنایع پایین‌دستی، مستقیماً در اختیار تولیدکنندگان خرد و کلان کشور قرار گرفت و ۱۹ درصد مابقی در بازارهای بین‌المللی عرضه شد؛ لازم به ذکر است عرضه محصولات در بازارهای بین‌المللی، با ارتقای قابلیت‌ها و توانمندیهای تولید در کلاس جهانی و همچنین شناساندن تولید ملی در بازارهای بینالمللی همراه است.

 

معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه در خاتمه تصریح ‌کرد: برای سال ۹۶ نیز متناسب با رشد ظرفیت‌های تولید، برنامه‌ریزی لازم برای فروش ۷میلیون و ۲۰هزار تن از محصولات فولاد مبارکه به عمل آمده و برای شرکت‌های تابعه و زیرمجموعه نیز فروش ۱٫۴میلیون تن تختال و ۵۷۰هزار تن محصولات پوشش‌دار در دستور کار قرار دارد.