میزان تأثیرپذیری بازار خودرو از نرخ ارز چه اندازه است؟

گروه خودرو- با در نظر گرفتن اینکه ایران در حال مذاکره با آمریکاست و دور اول آن هم با استناد به اخبار منتشر شده، موفقیت‌آمیز بوده و همین مسئله سبب شده که قیمت ارز روند کاهشی به خود بگیرد، اما آیا این کاهش نرخ ارز سبب آن می‌شود که قیمت خودرو‌‌ها نیز در بازار داخلی […]

گروه خودرو- با در نظر گرفتن اینکه ایران در حال مذاکره با آمریکاست و دور اول آن هم با استناد به اخبار منتشر شده، موفقیت‌آمیز بوده و همین مسئله سبب شده که قیمت ارز روند کاهشی به خود بگیرد، اما آیا این کاهش نرخ ارز سبب آن می‌شود که قیمت خودرو‌‌ها نیز در بازار داخلی با کاهش روبه‌رو شوند یا همچنان این بازار در سردرگمی و بلاتکلیفی خواهد ماند و موضوع دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که اصلاً بازار خودرو تا چه حدی تحت‌تأثیر نواسانات نرخ ارز خواهد بود. به گزارش مناقصه‌مزایده، بابک صدرایی؛ کارشناس بازار خودرو، با اشاره به تأثیرات دور اول مذاکرات بر بازار خودرو، اظهار کرد: آغاز مذاکرات، بدون توجه به نتیجه نهایی، جو روانی خاصی در بازار ایجاد کرد. این جو باعث شد حباب قیمتی که در اثر فضای روانی منفی قبلی بر دلار نشسته بود تا حدی تخلیه شود. وی ادامه داد: در واقع ما شاهد بودیم که قیمت دلار از کانال ۶۵-۶۰ هزار تومان که قیمت واقعی‌تر آن بود، به مرز ۱۰۰ تا ۱۰۵ هزار تومان رسید و سپس این حباب تا حدی تعدیل شد. این کارشناس بازار خودرو، درباره آینده بازار پیش‌بینی کرد: به نظر می‌رسد بازار خودرو در آستانه ورود به دوره‌ای از رکود عمیق قرار دارد. از یکسو فروشندگان به امید افزایش قیمت‌ها از عرضه خودداری می‌کنند و از سوی دیگر خریداران به انتظار کاهش قیمت‌ها نشسته‌اند. صدرایی؛ با اشاره به دو سناریو محتمل درباره آینده بازار خودرو، گفت: در صورت موفقیت مذاکرات، بازار وارد فاز رکود جدیدی خواهد شد که در آن خریداران برای ورود خودرو‌های جدیدتر و کاهش بیشتر قیمت‌ها منتظر خواهند ماند و خودروسازان مجبور به ارائه تسهیلات و تخفیف‌های ویژه خواهند شد. این کارشناس بازار خودرو، به پدیده جالب‌توجهی در بازار خودرو اشاره کرد و گفت: برخلاف سال‌های گذشته که افزایش قیمت دلار بلافاصله منجر به رشد قیمت خودرو می‌شد، سال ۱۴۰۳ شاهد بودیم با وجود رسیدن دلار به مرز ۱۰۰ هزار تومان، قیمت خودرو‌‌‌ها براساس دلار ۷۰-۶۰ هزار تومانی محاسبه شد. این نشان می‌دهد توان مالی بازار بیش از این ظرفیت افزایش قیمت را ندارد. صدرایی؛ در مورد تغییرات قیمتی بازار خودرو، اظهار کرد: افزایش اخیر قیمت‌ها بیشتر ناشی از رشد هزینه‌های تولید و افزایش نرخ دلار محاسباتی گمرک از ۲۸ به ۶۸ هزار تومان بود. در روز‌های اخیر شاهد برخی تعدیل‌های قیمتی بوده‌ایم که بیشتر ناشی از فروش اضطراری برخی مالکان نیازمند بوده است. وی به مردم هشدار داد: این نوسانات کاملاً موقتی است و بازار خودرو در حال‌حاضر در وضعیت بلاتکلیفی و سردرگمی بسر می‌برد. کوچک‌‌ترین تغییر در فضای سیاسی یا اقتصادی می‌تواند جهت بازار را به کلی تغییر دهد. بنابراین سرمایه‌گذاران این بازار باید با احتیاط کامل عمل کنند همچنین مرتضی مصطفوی؛ دیگر کارشناس بازار خودرو، گفت: بازار خودرو در ایران به‌طور کامل تحت‌تأثیر نرخ دلار قرار دارد. به‌گونه‌ای که هرگونه تغییر در ارزش این ارز در قیمت خودرو‌‌ها منعکس می‌شود. او یادآور شد: بازیگر اصلی این بازار دلالان هستند. آن‌‌ها سرمایه قابل‌‌توجهی در این بخش متمرکز کرده‌اند و به همین دلیل رهبری روند قیمتی را برعهده دارند. دلالان با تصمیمات خود، جهت‌گیری بازار را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند.  مصطفوی؛ افزود: در کوتاه‌مدت، دلالان در مواجهه با کاهش نرخ دلار یعنی در ساعات یا روز اولیه پس از اعلام اخبار مذاکرات رویکرد مقاومتی اتخاذ می‌کنند. در واقع آن‌‌ها تلاش می‌کنند حفظ قیمت‌ها مانع از افت ارزش سرمایه خود شوند. این مقاومت در بازه‌زمانی محدود اولیه با هدف استفاده حداکثری از فرصت موجود و جلوگیری از کاهش ارزش دارایی‌های دلالان صورت می‌گیرد. مصطفوی؛ تصریح کرد: در میان‌مدت، تنها عامل تعیین‌کننده قیمت خودرو در بازار نرخ دلار است. کاهش ارزش دلار قیمت خودرو‌‌ها را با روندی نزولی با حرکت سینوسی همراه می‌کند. این کارشناس صنعت خودرو، ادامه داد: به دلیل چسبندگی قیمت‌ها در بازار و مقاومت دلالان، روند نزولی شدید تا یک هفته آینده دور از انتظار است. فعالان بازار با احتیاط عمل می‌کنند و منتظر می‌مانند تا نتایج و پیامدهای تحولات روشن شود. این احتیاط باعث می‌شود قیمت‌ها تدریجی کاهش یابد. مصطفوی؛ ادامه داد: هرچه فضای اقتصاد سیاسی کشور باثبات‌تر و مثبت‌تر باشد و انتظارات تورمی برای نرخ دلار کاهش یابد، افت بیشتری در قیمت خودرو مشاهده می‌شود. به عبارت دیگر اگر چشم‌انداز بازار به سمت کاهش ارزش دلار پیش برود، قیمت‌ها نیز با شتاب بیشتری کاهش می‌یابند. او خاطرنشان کرد: اصلی‌‌‌ترین و تعیین‌کننده‌‌‌ترین عامل در قیمت‌گذاری خودرو در بازار ایران نرخ دلار است. تا زمانی که این واقعیت پابرجاست، آینده صنعت و بازار خودرو به‌طور مستقیم با نوسان ارزی پیوند داشته و پیش‌بینی روندهای آن تنها از طریق تحلیل نرخ دلار امکان‌پذیر است. همچنین اسد کرمی؛ رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران نیز، درخصوص وضعیت فعلی بازار خودرو، می‌گوید: تا روز شنبه گذشته قیمت‌ها در بازار خودرو افزایشی بود، اما در حال‌حاضر بازار خوابیده و خرید و فروشی انجام نمی‌شود و بازار خودرو وارد فاز رکود شده است. وی با تأکید بر اینکه هنوز کاهش قیمتی رخ نداده است، افزود: با وجود اینکه نرخ ارز کاهش یافته، قیمت خودرو‌‌‌ها تغییر محسوسی نداشته‌اند و همچنان در همان سطح قبلی باقی مانده‌اند. فعلاً بازار در حالت راکد قرار دارد و هیچ خبری از معاملات نیست. این فعال بازار خودرو، خاطرنشان کرد: تا زمانی که خریداران وارد بازار نشوند، قیمت واقعی مشخص نخواهد شد. ممکن است خودرویی که هم‌اکنون ۲۰ میلیون تومان زیر قیمت عرضه شود و خریدار نداشته باشد، اما زمانی که جا بیفتد که قیمت خودرو کاهش داشته، مشتری و خریدار با هم توافق و معامله می‌کنند. کرمی؛ همچنین درباره میزان حباب در قیمت خودرو‌‌‌ها، گفت: قیمت تمامی خودرو‌‌‌ها دارای حباب است و تقریباً هیچ کالایی در بازار نیست که بتوان گفت قیمت واقعی دارد. این فعال بازار خودرو در ادامه، گفت: به‌طور کلی نمی‌توان عدد دقیقی برای ارزش واقعی خودرو‌‌‌ها ارائه کرد، اما می‌توان گفت که قیمت‌ها در بازار داخلی بسیار بالاست. مونتاژی‌‌‌ها نیز شرایطی مشابه دارند، هرچند برخی از آن‌‌ها از کیفیت مناسبی برخوردارند. وی افزود: در مقابل، خودرو‌های خارجی معمولاً دارای آپشن، ایمنی و کیفیتی متناسب با قیمت خود هستند و حباب قیمتی کمتری دارند. کرمی؛ با اشاره به احتمال تأثیر مثبت مذاکرات و کاهش نرخ ارز، پیش‌بینی کرد: در صورت ادامه روند نزولی دلار، قیمت خودرو نیز کاهش پیدا خواهد کرد.