یک عضو شورایرقابت، میگوید: قیمت خودروهای داخلی براساس صورتهای مالی شش ماه گذشته و با فرمول کاستپلاس محاسبه میشود. به گزارش تسنیم، محسن بهرامی ارضاقدس؛ گفت: شورایرقابت تنها مرجع تشخیص انحصار در بازار است و اگر کالا یا خدمتی انحصاری تشخیص داده شود، این شورا موظف است برای ایجاد رقابت، دستورالعملهای لازم را تنظیم یا […]
یک عضو شورایرقابت، میگوید: قیمت خودروهای داخلی براساس صورتهای مالی شش ماه گذشته و با فرمول کاستپلاس محاسبه میشود. به گزارش تسنیم، محسن بهرامی ارضاقدس؛ گفت: شورایرقابت تنها مرجع تشخیص انحصار در بازار است و اگر کالا یا خدمتی انحصاری تشخیص داده شود، این شورا موظف است برای ایجاد رقابت، دستورالعملهای لازم را تنظیم یا نهاد تنظیمگربخشی را تصویب کند. وی افزود: در مواردی که ضرورت داشته باشد، نهاد تنظیمگربخشی تشکیل میشود و مسائلی مانند قیمتگذاری، نحوه توزیع و دسترسی مصرفکننده به کالا را تنظیم میکند، در غیر این صورت، شورا مستقیماً دستورالعملهای دسترسی عادلانه را ابلاغ میکند. بهرامی؛ در ادامه به موضوع قیمتگذاری خودرو اشاره کرد و گفت: شورایرقابت حق قیمتگذاری ندارد. قیمت خودروهای تولید داخل براساس ضوابط خاصی از جمله تورمبخشی، نرخ ارز و صورتهای مالی شش ماه گذشته تولیدکنندگان محاسبه میشود، این محاسبات با روش کاستپلاس و سود منطقی انجام میگیرد. وی همچنین گفت: خودروهای وارداتی از شمول قیمتگذاری شورایرقابت خارج و تابع مقررات سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان هستند. این عضو شورایرقابت، در پایان با اشاره به درخواست خودروسازان برای تعیین قیمت محصولات توسط خودشان، گفت: این موضوع آرزوی خودروسازان است، اما قیمتها باید براساس معیارهای شفاف و منطقی تعیین شود، نه توسط تولیدکنندگان. اظهارات عجیب عضو شورایرقابت درباره مکانیسمهای مقابله با انحصار، سؤالات جدی درباره کارآیی این نهاد ایجاد کرده است. محسن بهرامی ارضاقدس؛ میگوید شورا انحصار را تشخیص میدهد اما در عمل اختیارات اجرایی کافی ندارد. نکته عجیبتر اینکه قیمتگذاری خودروها براساس دادههای شش ماه گذشته انجام میشود، در حالی که نرخ ارز و تورم روزانه در نوسان است! اگر شورایرقابت واقعاً میتواند انحصار را تشخیص دهد، چرا در سالهای اخیر شاهد تشدید انحصار در بازارهای مختلف بودهایم؟ چرا این شورا نتوانسته است از قدرت انحصاری خودروسازان و برخی شرکتهای بزرگ بکاهد؟ چرا شورایرقابت اجازه نمیدهد خودروسازان براساس هزینههای تمامشده، خود قیمت خودرو را محاسبه کنند؟ نکته قابل تأمل دیگر، مکانیسم عجیب قیمتگذاری خودروهاست. بهرامی؛ اعتراف کرد قیمتها براساس صورتهای مالی شش ماه گذشته تعیین میشوند، این در حالی است که:
– نرخ ارز در ایران گاهی روزانه تغییر میکند
– تورم بهصورت لحظهای در حال افزایش است
– هزینههای تولید دائم در نوسان است.
این عضو شورایرقابت میگوید: نمیشود قیمت را خودروسازان تعیین کنند، اما در عمل، همین شورا با تکیه بر دادههای قدیمی خودروسازان قیمت را تعیین کرده و باعث زیان خودروسازان شده است.
گروه خودرو- معاون صنایع حملونقل وزارت صنعت،معدنوتجارت، با تشریح تصمیم شورایرقابت، گفت: بند مربوط به عرضه خودرو در بورس در دستورالعمل شورایرقابت قابل بحث و تجدیدنظر است. به گزارش مناقصهمزایده، منوچهر منطقی؛ با اشاره به اینکه باید با بررسی دقیق تصمیم شورایرقابت، در مورد آن اظهارنظر کرد، افزود: شورایرقابت از سال ۹۹ هیچ افزایش قیمتی […]
دیدگاه بسته شده است.