آیا حضور رییسی به نفع روحانی تمام می‌شود؟

آیا حضور رییسی به نفع روحانی تمام می‌شود؟ فایننشال تایمز نوشت: اصولگرایان ایران ۵ نامزد شامل ابراهیم رییسی، روحانی پر قدرت ایرانی را برای انتخابات دور بعد جهت نبرد با حسن روحانی معرفی کرده‌اند. به گزارش «انتخاب»؛ جبهه مردمی انقلاب اسلامی یا جمنا گفته با کاندیداتوری ۵ نفر به عنوان کاندیداهای پیشتاز گروه‌های عضو این […]

آیا حضور رییسی به نفع روحانی تمام می‌شود؟

فایننشال تایمز نوشت: اصولگرایان ایران ۵ نامزد شامل ابراهیم رییسی، روحانی پر قدرت ایرانی را برای انتخابات دور بعد جهت نبرد با حسن روحانی معرفی کرده‌اند.

به گزارش «انتخاب»؛ جبهه مردمی انقلاب اسلامی یا جمنا گفته با کاندیداتوری ۵ نفر به عنوان کاندیداهای پیشتاز گروه‌های عضو این جریان موافقت شده و قرار است تا انتخابات ۱۹ می‌‌ایران ۴ نفر از میان این ۵ نفر کنار گذاشته شوند.

اصولگرایان ایران امیدوارند که این تاکتیک آنها را در ایجاد چالش جدی برای روحانی در مبارزات انتخاباتی کمک کند اما در عین حال از تکرار تجربه سال ۲۰۱۳ در انتخابات دور قبل هم که کاندیداهای این جریان به جای حمایت از هم علیه هم حرف میزدند، جلوگیری کند.

نامزد برجسته میان این ۵ تن، ابراهیم رییسی است که سال گذشته به سمت تولیت آستان قدس ایران انتخاب شد. نامزدی او نشان می‌دهد که روحانی باید انتظار یک نبرد سخت را در انتخابات پیش رو داشته باشد.

رییسی در گذشته چندان به دخالت در سیاست علاقه‌ای نداشت. این روحانی ۵۶ ساله سمت‌های بالای قضایی از قبیل دادستانی کل کشور را در کارنامه‌‌اش دارد.

امروز او خود را مردی از میان مردم معرفی می‌کند. اصولگرا‌‌ها انتظار دارند او با هدف قراردادن توافق هسته‌ای و مسایل اقتصادی، بتواند چالشی نه چندان جدی برای روحانی ایجاد کند.

ابراهیم رییسی دیدارش را با جمنا در تهران به بهانه زلزله مشهد و لزوم حضور او در کنار مردم مذهبی این شهر لغو کرد.

به گفته حمیدرضا ترقی یکی از سیاست‌مداران ارشد ایران و نزدیک به جریان اصولگرا رییسی، روحانی برجسته‌ای است که قادر است به تقاضای فوری مردم برای بهبود اوضاع اقتصادی و اشتغال‌زایی کمک کند.

دو کاندیدای دیگر انتخابات محمدباقرقالیباف و حسن‌روحانی هستند که هر دو در رقابت‌های سال ۲۰۱۳ نیز با هم حضور داشتند و دیگر کاندیدا علیرضاذاکانی، نماینده سابق ایران و منتقد اصلی برجام است.

اصولگرایان ایران از اظهارات ترامپ درباره توافق هسته‌ای ابراز رضایت می‌کردند. آنها امیدوارند که تشدید تنش‌‌ها بین تهران و واشنگتن اصلاح‌طلبان را که حامی اصلی توافق هسته‌ای هستند، تضعیف کرده و تعامل با جهان را بعد از سال‌ها انزوای ایران مجدداً کاهش دهد.

عباس عبدی معتقد است رییسی می‌تواند تنور انتخابات را طوری گرم کند که به نفع روحانی تمام شود.

گاردین: پیروز رقابت تن به تن روحانی و رییسی، چه کسی خواهد بود؟

گاردین نیز نوشت: با ورود روحانی صاحب قدرت و نفوذ ایرانی به رقابت‌های انتخاباتی ایران چالشی برای رییس‌جمهور میانه‌رو حسن روحانی به‌ وجود خواهد آمد و تنور انتخابات داغ‌تر خواهد شد.

مهلت رسمی ثبت نام انتخابات آغاز شده اما ابراهیم رییسی، با اعلام ورود غیرمنتظره‌‌اش به رقابت‌های انتخاباتی بازی را هیجان‌انگیزتر کرده است.

او در بیانیه‌ای که صادر کرده گفته برای پذیرش این سمت بی‌میل بوده اما زمانی که به این نتیحه رسیده که این یک تکلیف شرعی و انقلابی است، تصمیم به ورود به انتخابات گرفته است.

همه اخلاف روحانی پیش از او ریاست جمهوری‌های دو دوره‌ای بوده‌اند و این در قانون اساسی ایران امری پذیرفته شده است اما کاندیداتوری رییسی نشان‌دهنده این است که رییس‌جمهور کنونی ایران قرار نیست رقابت آسانی را در پیش رو داشته باشد.

در بیانیه رییسی، او گفته من به دنبال حل مشکلات اقتصادی مردم هستم. انقلاب اسلامی ۴ دهه عمر کرده در حالی که دستاورد‌‌ها و پیشرفت‌هایی داشتیم. مردم هنوز از مشکلات مزمن ساختاری و سوء‌مدیریتی که دوات را از پاسخگویی به نیازهای مردم و رسیدن به اهداف اساسی کشور باز داشته است، رنج می‌برند. آیا ما نمی‌توانیم این مشکلات نظیر بیکاری و رکود و موانع تجارت را رفع کنیم؟ من عمیقاً ایمان دارم که ما می‌توانیم تغییر ایجاد کنیم.

گروهی از اصولگرایان ایران تحت چتر جبهه مردمی انقلاب اسلامی یا جمنا دور هم جمع شده‌اند و هفته گذشته لیستی از کاندیداهای احتمالی خود را منتشر کردند. رییسی در این لیست بیش‌ترین رأی را به خود اختصاص داد. این لیست شامل شهردار تهران محمدباقرقالیباف نیز می‌شود. انتظار می‌رود همه این نامزدهای احتمالی در صورت اجماع بر سر یکی از کاندیدا‌‌ها به نفع او کناره‌گیری کنند.

در عین حال رییس‌جمهور تندروی سابق ایران محموداحمدی‌نژاد توصیه به عدم شرکت در انتخابات شده است. او حمایت خود را از حمیدبقایی، معاون سابق خود اعلام کرده. بقایی در سال ۲۰۱۵ بازداشت شد اما جرم او مشخص نیست. معلوم نیست اصلاً آیا او اجازه کاندیداتوری خواهد داشت یا نه.

اصلاح‌طلبان در سال‌های اخیر در حاشیه قرار داشتند. اینها انتظار دارند روحانی بار دیگر رأی بیاورد.

برخی از اصلاح‌طلبان بر این باورند که در کنار روحانی باید یک کاندیدای کمکی نیز مطرح شود که در صورت رد صلاحیت روحانی یا عدم موفقیتش در جلب آرا بتوانند روی این کاندیدا سرمایه‌گذاری کنند. منابع آگاه گفته‌اند که روحانی با این ایده مخالف است.

 

رییسی ۵۶ ساله تولیت آستان‌قدس‌رضوی را برعهده دارد. به نظر می‌رسد، روحانی در یک رقابت تن به تن با رییسی با محبوبیت بیش‌تر مواجه خواهد بود و شکست نخواهد خورد. با این حال برخی تحلیلگران می‌گویند رییسی برای یک شکست ساده به میدان نیامده است.