وزارت صمت برنامه تولید ۱٫۵ میلیون دستگاه خودرو را به صنعت خودرو ابلاغ کرده که سهم دو خودروساز بزرگ بیشتر از ۱٫۱ میلیون دستگاه خودرو است. به گزارش بازار، براساس برنامه تولید خودرو که توسط وزارت صمت تهیه و به خودروسازان ابلاغ شده است، حاکی از رشد ۲۰۰ هزار دستگاهی خودرو در سالجاری نسبت به […]
وزارت صمت برنامه تولید ۱٫۵ میلیون دستگاه خودرو را به صنعت خودرو ابلاغ کرده که سهم دو خودروساز بزرگ بیشتر از ۱٫۱ میلیون دستگاه خودرو است. به گزارش بازار، براساس برنامه تولید خودرو که توسط وزارت صمت تهیه و به خودروسازان ابلاغ شده است، حاکی از رشد ۲۰۰ هزار دستگاهی خودرو در سالجاری نسبت به سال گذشته دارد. وزارت صمت برنامه تولید یکمیلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو را به تولیدکنندگان اعلام کرده است. این درحالی است که سیاستگذار صنعتی سال گذشته برنامه تولید یکمیلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه را هدفگذاری کرده بود. تولید و مونتاژ یکمیلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال نیازمند تأمین ۱۵ میلیارد دلار برای صنعت خودرو است. سال گذشته وزارت صمت برای تولید یکمیلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو حدود ۱۳ میلیارد دلار ارز تخصیص داده بود. از این مقدار بیشتر از دومیلیارد دلار به گروه صنعتی ایرانخودرو و گروه خودروسازی سایپا اختصاص یافته بود. دو خودروساز بزرگ کشور که بیشتر از ۷۰ درصد برنامه تولید خودرو را به خود اختصاص دادند، ارزبری بسیار کمی در مقابل مونتاژ خودرو دارند. شنیدهها حاکی از آن است که در سالجاری نیز گروه صنعتی ایرانخودرو برنامه تولید بیشتر از ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو را هدفگذاری کرده است. در مقابل نیز گروه خودروسازی سایپا هدفگذاری تولید بیشتر از ۵۰۰ هزار دستگاه را در دستور کار خود دارد. تمام این برنامهریزیها توسط خودروسازان و قطعهسازان درحالی انجام میشود که این صنعت از کمبود و چالش تأمین ارز توام با قیمتگذاری دستوری رنج میبرد. با توجه به اینکه وزارت صمت برنامه تولید خودرو را روی کاغذ رشد داده است، زمان آن رسیده است که تغییراتی در سیاستهای ارزی و تعیین دخالت دستوری نیز جهت بهبود وضعیت خودروسازان داشته باشد.
دیدگاه بسته شده است.