ارایه خدمات دندانپزشکی رایگان به دانش‌آموزان زیر ۱۵ سال

وزیر بهداشت اعلام کرد ارایه خدمات دندانپزشکی رایگان به دانش‌آموزان زیر ۱۵ سال وزیر بهداشت، گفت: برای نوجوانان زیر ۱۵ سال همه خدمات دندانپزشکی در مراکز دولتی به صورت رایگان انجام می‌گیرد. به گزارش مهر، سیدحسن‌هاشمی در حاشیه مراسم «وارنیش فلورایدتراپی دانش‌آموزان ابتدایی» که در مدرسه امام مهدی(عج) منطقه ۱۱ برگزار شد، افزود: شاهد آغاز […]

وزیر بهداشت اعلام کرد

ارایه خدمات دندانپزشکی رایگان به دانش‌آموزان زیر ۱۵ سال

وزیر بهداشت، گفت: برای نوجوانان زیر ۱۵ سال همه خدمات دندانپزشکی در مراکز دولتی به صورت رایگان انجام می‌گیرد.

به گزارش مهر، سیدحسن‌هاشمی در حاشیه مراسم «وارنیش فلورایدتراپی دانش‌آموزان ابتدایی» که در مدرسه امام مهدی(عج) منطقه ۱۱ برگزار شد، افزود: شاهد آغاز دومین مرحله طرح «پیشگیری از پوسیدگی دندان» برای ۷ میلیون دانش‌آموز هستیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۳۶ هزار خدمت دندانپزشکی در ۶۰ هزار دبستان در روستا‌ها و شهر‌ها انجام شده است.

وزیر بهداشت افزود: طرح «پیشگیری از پوسیدگی دندان» در مقطع دبیرستان نیز از امسال آغاز می‌شود و امیدواریم تعداد دندان‌های پوسیده ایرانیان به حداقل برسد.

هاشمی تصریح کرد: در دولت تدبیر و امید توانسته‌ایم خدمات دندانپزشکی را در بخش دولتی گسترش دهیم و سهم خدمات را از ۵ درصد به ۱۳ درصد افزایش داده‌ایم.

وی با بیان این‌که سن ۶ تا ۱۲ سال برای دندان‌‌ها حساس است، گفت: باید تدبیری اندیشیده شود تا پیشگیری از پوسیدگی دندان‌‌ها انجام گیرد.

وزیر بهداشت اظهار کرد: برای نوجوانان زیر ۱۵ سال همه خدمات اعم از پر کردن، کشیدن و کارهای تخصصی در مراکز دولتی به صورت رایگان انجام می‌گیرد.

هاشمی یادآور شد: دندان‌های خراب در دهان ایرانیان بسیار بیش‌تر از افرادی که در کشورهای پیشرفته زندگی می‌کنند، است؛ تقریباً آنان در سن ۳۵ سالگی زیر ۵ عدد دندان کشیده یا پر شده دارند اما برای ما بیش از ۱۳ دندان است.

وی تأکید کرد: در بسیاری از کشور‌ها مردم دندان خراب ندارند چرا که آموزش صحیح داده شده است؛ یعنی از سن ۶ سالگی که دندان‌های شیری می‌افتد، آموزش صحیح مراقبت از دندان را می‌دانند.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: مسواک زدن باعث می‌شود که حداقل از ۴۵ درصد از پوسیدگی دندان پیشگیری شود.

۶٫۵ میلیون محصل تحت‌پوشش طرح وارنیش فلورایدتراپی هستند

وزیر آموزش و پرورش نیز در حاشیه افتتاحیه مرحله دوم طرح کشور وارنیش فلورایدتراپی در دبستان امام مهدی(عج) منطقه ۱۱ تهران برگزار شد با بیان این‌که در این دو سال بیش از ۶٫۵ میلیون دانش‌آموز تحت‌پوشش طرح وارنیش فلواریدتراپی قرار گرفته‌اند، گفت: تلاش می‌کنیم این طرح جزو ضوابط ثبت‌نامی ما و پرونده بهداشتی دانش‌آموزان قرار گیرد.

فخرالدین‌احمدی‌دانش‌آشتیانی وزیر آموزش‌و‌پرورش در جمع خبرنگاران اظهار داشت: آموزش و پرورش در این دو سال بیش از ۶٫۵ میلیون دانش‌آموز را طرح پوشش این طرح قرارداده است و همکاری خوبی با وزارت بهداشت در این خصوص داشته‌ایم.

وی با بیان این‌که مراقبان بهداشت تلاش‌های خوبی داشته‌اند، گفت: امیدواریم این طرح گسترش یابد تا شاخص پوسیدگی را به عدد یک نزدیک کنیم.

احمدی‌دانش‌آشتیانی در پاسخ به پرسشی در خصوص برنامه‌های حمایتی از دانش‌آموزان در درمان بیماری‌های دهان و دندان، افزود: طرح بیمه سلامت را در سطح کل کشور داریم و علاوه بر آن نیز در داخل مدارس سعی این است که گسترش این طرح را داشته باشیم تا این طرح، جزو ضوابط ثبت‌نامی ما و پرونده بهداشتی دانش‌آموزان قرار گیرد.

وزیر آموزش و پروش گفت: مسأله سلامت، اولویت اولی ما را دارد و در کیفیت آموزش بسیار مؤثر است؛ در رابطه با آحاد مردم نیز باید آنها فرزندان خود را تحت‌پوشش بیمه‌های موجود قرار دهند تا اگر مشکل پوسیدگی دندان دارند، آن را درمان کنند.

وی متذکر شد: از مسؤولان آموزش و پرورش می‌خواهیم تا در آموزش دانش‌آموزان در خصوص پیشگیری از پوسیدگی دندان کمک کنند، ضمن این‌که معلمان نیز نقش مؤثری داشته و اولیا‌ هم باید دقت کافی را داشته باشند تا دانش‌آموزان مسواک بزنند و در تغذیه آنها نیز دقت کنند.

احمدی‌دانش‌آشتیانی بیان داشت: اگر پیشگیری را گسترده کنیم، هزینه درمان به شدت کاهش می‌یابد چرا که هزینه‌های درمان برای خانواده‌ها نسبتاً سنگین است و بهترین کار این است که روال پیشگیری را در پیش بگیریم.

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که چه تعداد از دانش‌آموزان دارای شناسنامه سلامت هستند، بیان داشت: از خیلی وقت قبل‌تر پرونده شناسنامه سلامت برای دانش‌آموزان وجود دارد اما این‌که چه تعداد دانش‌آموزان دارای پرونده هستند، دقیقاً نمی‌دانم.

 

وی خاطر نشان کرد: بحثی که داریم این است که باید این مسأله را جدی‌تر بگیریم و خانواده‌ها باید چکاپ فرزندان را مورد توجه قرار دهند و باید این فرهنگ را جا بیندازیم.