چرا خصوصی‌سازی سایپا از عرضه سهام دولتی شروع نمی‌شود؟!

آگهی فروش سهام زیرمجموعه‌های سایپا یا اصطلاحاً سهام تودلی این شرکت در حالی اوایل هفته گذشته منتشر شد که یافتن خریدار بلوک ۴۲ درصدی این سهام نسبت به سهم ۱۶ درصدی سازمان گسترش، بسیار سخت و دور از دسترس است. به گزارش پرشین‌خودرو، انتشار آگهی فروش سهام زیرمجموعه‌های سایپا در هفته گذشته هر چند امید […]

آگهی فروش سهام زیرمجموعه‌های سایپا یا اصطلاحاً سهام تودلی این شرکت در حالی اوایل هفته گذشته منتشر شد که یافتن خریدار بلوک ۴۲ درصدی این سهام نسبت به سهم ۱۶ درصدی سازمان گسترش، بسیار سخت و دور از دسترس است. به گزارش پرشین‌خودرو، انتشار آگهی فروش سهام زیرمجموعه‌های سایپا در هفته گذشته هر چند امید به خصوصی‌سازی سایپا را نیز در دل فعالان صنعت خودرو روشن کرد اما شائبه رفع تکلیف درخصوصی‌سازی را نیز به وجود آورده است.

چرا از آگهی فروش سهام سایپا چنین استنباطی به‌وجود آمده است؟!

نگاهی به ترکیب سهامداران بزرگ نشان می‌دهد، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، ۱۶ درصد سهام شرکت سایپا را در اختیار دارد و همین سهام نیز دلیل اصلی دخالت در انتخاب مدیران عامل این شرکت شده است. سایپا در آگهی منتشر شده، اعلام کرد: سهام شرکت‌های زیرمجموعه سایپا به صورت بلوکی عرضه می‌شود که با توجه به سهم ۴۲درصدی این شرکت‌ها از سهام سایپا، یافتن خریدار و سرمایه‌گذاری با این میزان نقدینگی در وضعیت کنونی، بسیار سخت و دور از انتظار است. در حالی که چنانچه واقعاً قصد و جدیتی درخصوصی‌سازی سریع سایپا وجود دارد، فروش سهم ۱۶درصدی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران بر سهام تودلی، ارجحیت داشت. با فروش سهام ۱۶ درصدی ایدرو در سایپا به جای سهام شرکت‌های زیرمجموعه، نه‌تنها دست دولت از صنعت خودرو به معنای واقعی کلمه کوتاه می‌شد، بلکه خصوصی‌سازی با کنار رفتن این نهاد دولتی نیز واقعی‌تر می‌نمود. فروش سهام ۱۶ درصدی ایدرو به جای بلوک ۴۲ درصدی سهام تودلی می‌توانست مصداق یک تیر و دو نشان باشد اما انگار آقایان امیدوارند با پیدا نشدن مشتری برای سهام تودلی با قیمت احتمالی ۴۰ تا ۵۰ همتی ضمن اینکه پاسخی برای فرار از مسئولیت خصوصی‌سازی داشته باشند وظیفه خود را نیز انجام شده، بدانند.