کسادی بازار لوازم خانگی در رونق فروش آنلاین

روش‌های سنتی بازار‌ها را به رکود رساند کسادی بازار لوازم خانگی در رونق فروش آنلاین هر ساله بسیاری از بازار‌ها در فروردین و اردیبهشت با شرایطی آرام و کم رونق مواجه‌ هستند اما فعالان صنف لوازم خانگی می‌گویند بازار لوازم خانگی زمستان با خواب سنگینی مواجه بود که به نظر می‌رسد تا پایان بهار نیز […]

روش‌های سنتی بازار‌ها را به رکود رساند

کسادی بازار لوازم خانگی در رونق فروش آنلاین

هر ساله بسیاری از بازار‌ها در فروردین و اردیبهشت با شرایطی آرام و کم رونق مواجه‌ هستند اما فعالان صنف لوازم خانگی می‌گویند بازار لوازم خانگی زمستان با خواب سنگینی مواجه بود که به نظر می‌رسد تا پایان بهار نیز ادامه دارد باشد و درحالی که رییس اتحادیه لوازم خانگی فروش‌های اینترنتی و تعداد زیاد واحدهای صنفی را دلیل بی‌رمقی بازار می‌داند.

به گزارش پانا، تعطیلات نوروز به پایان رسیده و بازگشت به کسب‌و کار‌ها نیز آغاز شده است‌. گشتی در خیابان جمهوری و امینحضور تهران که بورس خرید و فروش لوازم خانگی و صوتی و تصویری است نشان می‌دهد بازار رونق چندانی ندارد، فروشندگان از وضعیت فروش شب عید هم رضایت ندارند و می‌گویند به نظر نمی‌رسد کسادی بازار امسال هم برطرف شود .

اما محمدطحان‌پور، رییس اتحادیه لوازم خانگی اعتقادی به کسادی بازار ندارد او به رشد ۱۰ درصدی تولید استناد می‌کند و می‌گوید با توجه به عدم صادرات لوازم خانگی این میزان افزایش تولید در بازار داخلی به فروش رسیده است .

‌وی معتقد است تعداد واحدهای صنفی در لوازم خانگی بیش از نیاز بازار است و در کنار آن سایت‌های اینترنتی و فروش کالا نیز به عرصه فروش وارد شده‌اند که بدیهی است عدم رضایت فروشندگان لوازم خانگی را به دنبال داشته است .

طحان‌پور در گفت‌وگو با پانا می‌گوید‌: فروش لوازم خانگی در واحدهای صنفی‌ رونق زیادی ندارد‌ که یکی از دلایل آن این است که تعداد واحدهای فروش بیش از حد نیاز است که در کنار آن فعالیت سایت‌های اینترنتی و نوین فروش بر کاهش مراجعه مردم به واحدهای صنفی مؤثر بوده است.

وی معتقد است: عرضه در بازار بیش از تقاضای موجود است و با راه‌اندازی بخش تعاونی‌های ادارات و سازمان‌ها و پیش‌بینی شرایطی برای خرید اقساطی و بلندمدت مراجعه مردم به فروشگاه‌های سطح شهر کاهش داشته است .

رونق نداشتن فروش فروشگاهی به معنای رکود در تولید و توزیع نیست

رییس اتحادیه لوازم خانگی خاطر‌نشان می‌کند: عدم رونق فروشگاه‌های سطح شهر به معنای رکود در تولید و توزیع در این بخش نیست و اگر تولیدکنندگانی هستند که تولید آنها در بازار با اقبال مواجه نمی‌شود باید به بهبود کیفیت کالای تولیدی خود بیندیشند.

طحان‌پور می‌گوید: برخی از تولیدکنندگان کالای کیفی و با خدمات مناسب پس از فروش ارایه نمی‌دهند اما باید بدانند رمز ماندگاری در بازار بهبود کیفیت تولید است.

وی با بیان این‌که تولید لوازم خانگی در کشور با افزایش ۱۰ درصدی مواجه شده است‌، ادامه‌می‌دهد: برخی از کارخانه‌ها نیز با افزایش حدود ۵۰ درصدی در تولید مواجه شده‌اند و به‌طور میانگین تولید کارخانه‌های لوازم خانگی با افزایش ۱۰ درصدی مواجه شده است .

طحان‌پور با اشاره به پیش‌بینی فروش‌های فوق‌العاده فروشگاهی در سطح شهر عنوان می‌کند‌: در کالاهای خارجی نیز تخفیفها و پیش‌بینی‌هایی برای فروش تا پایان فروردین در نظر گرفته شده و می‌توان گفت رکود در توزیع و فروش وجود ندارد‌؛حتی اگر واحدهای صنفی رضایت از فروش نداشته باشند چون کار فروش آنها را واحدهای دیگر انجام می‌دهند.

انبار‌ها با انباشت کالا مواجه نیستند

طحان‌پور می‌افزاید: ‌موجودی انبار‌ها با انباشت کالا مواجه نیست و آن بخش از تولیدکنندگان که با رسوب کالا در انبار مواجه هستند به این دلیل است که کالای تولیدی آنها از کیفیت مناسب برخوردار نیست و اقبالی در بازار ندارد.

رییس اتحادیه تولیدکنندگان لوازم خانگی تصریح‌‌می‌کند: اکثر کارخانه‌ها با تولیدات کیفی از میزان فروش، رضایت دارند و بازار را نسبت به سال ۹۴ بازار پر رونق‌تری می‌دانند.

وی عنوان می‌کند‌: ‌سهم فروش محصولات در گذشته نسبت ۵۰ به ۵۰ در تولیدات خارجی و داخلی بود که اکنون به ۷۰ درصد تولیدات داخلی و ۳۰ درصد خارجی رسیده و توجه مشتریان به کالاهای تولید داخل بیش‌تر شده است.

طحان‌پور می‌گوید‌: ۳ برند سامسونگ، ال‌جی و پاناسونیک ۵۰ درصد وابستگی به قطعات تولید داخل دارند و در کارخانه‌های داخلی مونتاژ می‌شوند بنابراین تولید داخلی محسوب می‌شوند.

طحان‌پور درباره نقش رکود مسکن بر بازار لوازم خانگی تصریح‌می‌کند‌: ‌مسکن از کالای سرمایه‌ای خارج شده و از افزایش قیمت‌های ناگهانی که دلیل جذب نقدینگی در سال‌های گذشته بود خبری نیست و طبیعی است که کاهش رونق بازار بر فروش صنعت لوازم خانگی نیز تأثیرگذار است.

طحان‌پور با بیان این‌که بازار سیاه بسیاری از کالا‌ها از بین رفته است‌، خاطرنشان می‌کند: آرامش به وجود آمده در بازار، تقاضای کالای کیفی را افزایش داده و انبارداری کالا‌ها نیز به پایان رسیده است به این معنا که در بخش لوازم خانگی هیچ انبارداری صورت نمی‌گیرد و تنها از چند ماه مانده به ازدواج است که خانوار‌ها به خرید لوازم اقدام می‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: تولیدات داخلی کشور تنها در شرایطی ماندگار خواهند بود و قادر به جذب بازار داخلی هستند که از ابتدا با هدف تولید صادراتی وارد عرصه شوند و کالایی تولید کنند که از نظر قیمت ‌و کیفیت قابلیت رقابت با کالاهای مشابه خارجی را داشته باشند.

طحان‌پور تصریح‌می‌کند: عرضه کالا در بازار بیش از تقاضاست و کالای کیفی نیز هم در تولیدات داخلی و هم در کالاهای وارداتی وجود دارد و مصرف‌کنندگان باید مراقبت داشته باشند که خدمات پس از فروش کالا‌ها مربوط به چه شرکتی است تا قابلیت رسیدگی و کنترل و نظارت وجود داشته باشد.

بازار لوازم خانگی بیش‌ترین رکود را در چند سال اخیر تجربه کرده است

اما شهیدی، رییس انجمن تولید کنندگان صوتی و تصویری نظری متفاوت از رییس اتحادیه لوازم خانگی دارد. وی می‌گوید‌: آمار دقیقی از میزان فروش در دسترس نیست اما می‌توان گفت بازار بیش‌ترین رکود را در چند سال اخیر تجربه کرده است .

وی در گفت‌وگو با پانا می‌گوید: ‌عدم گردش نقدینگی و رکود کلی حاکم بر اقتصاد موجب شده تا بازار لوازم خانگی نیز از این رکود بی‌تأثیر نباشد ضمن آن‌که قدرت خرید مردم نیز کاهش یافته و با وجود آن‌که در یک سال اخیر قیمت‌ها افزایشی نداشته است اما تقاضا نیز با افزایش مواجه نشده است .

رییس انجمن تولید‌کنندگان صوتی‌وتصویری عنوان ‌می‌کند: ثبات قیمت ارز موجب شده تا تولیدکنندگان لوازم خانگی در مقایسه با سال‌های گذشته با افزایش قیمت تولیدات خود مواجه نباشند اما ثبات قیمتی نیز موجب افزایش تقاضا و تحریک بازار نشده است .

شهیدی خاطرنشان ‌می‌کند‌: بازخوردهایی که از بازار گرفته می‌شود‌، خروجی انبارها‌، رسوب کالا در انبار‌ها و سیستم توزیع نشان می‌دهد که بازار نسبت به اسفند ۹۴ شرایط رکودی‌تری را تجربه می‌کند .

وی در پاسخ به این پرسش که رونق فروش‌های اینترنتی و سایت‌هایی مانند دیوار و غیره می‌تواند یکی از دلایل گله‌مندی فروشندگان سطح بازار از میزان فروش باشد‌، تصریح‌کرد: تولیدکنندگان با شیوه فروش کار چندانی ندارند ممکن است شیوه فروش متفاوت باشد و حرکت به سمت سیستم‌های نوین فروش و توزیع نیز امری انکارناپذیراست اما آنچه مهم است تولیدات در انبار‌ها باقی می‌ماند که نشان می‌دهد تقاضای بازار مناسب نیست .

رییس انجمن تولید‌کنندگان صوتی ‌و تصویری عنوان می‌کند‌: تولید نسبت به سال‌های گذشته افزایش نیافته و حتی نسبت به سال‌های گذشته کاهش نیز داشته است بنابراین مازاد عرضه دلیل رکود نیست و نسبت به سال ۹۰ کاهش ۳۰ درصدی تولید وجود دارد .

شهیدی تصریح‌کرد: رصد روزانه تغییرات انبار کالا‌ها نشان می‌دهد انبار نسبت به سال‌های قبل با مازاد مواجه است .

وی در پاسخ به این پرسش که ارایه تسهیلات خرید چه میزان در تحریک تقاضا مؤثر است‌، بیان‌‌می‌کند: طرحی تحت عنوان طرح خرید اعتباری کالا در سال گذشته از سوی بانک مرکزی مطرح شد که اجرای ناقص و غیرصحیح آن موجب شد تا با رونق تقاضا مواجه نباشد .

رییس انجمن تولیدکنندگان صوتی ‌و تصویری تصریح می‌کند: البته واحدهای پخش و توزیع می‌توانند با پیش‌بینی شرایطی موجب رونق فروش شوند .

لوازم خانگی از رکود مسکن تأثیرات مستقیم و غیرمستقیم دیده است

وی با اشاره به تأثیرات رکود مسکن بر رکود بازار لوازم خانگی عنوان می‌کند: رکود مسکن دو تأثیر مستقیم و غیرمستقیم بر بازار لوازم خانگی داشته است تأثیر غیرمستقیم آن این بوده که بسیاری از صنایع و مشاغل وابسته به مسکن با رکود مواجه شده و عدم گردش نقدینگی در بازار به بازار لوازم خانگی نیز سرایت کرده است .

شهیدی بیان می‌کند: تأثیر مستقیم رکود نیز این است که با اتمام ساخت هر واحد مسکونی نیاز به فرش‌، مبل‌، آبگرمکن‌، لوستر‌، اجاق گاز، تلویزیون و بسیاری از کالاهای خانگی دارد که برای ورود به یک واحد مسکونی نیاز است .

رییس انجمن تولید‌کنندگان صوتی‌وتصویری می‌گوید: تمام برندهای داخل کشور تولید داخل هستند و برندهای سامسونگ، ال‌جی‌، پاناسونیک و سونی مونتاژ داخل هستند و استاندارد تولید آنها همان استانداردی است که در دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد .

وی ادامه می‌دهد‌: از ۱۴۰۰ تولید‌کننده تلویزیون در دنیا تنها ۵ کارخانه صفحه کامپیوتر را تولید می‌کنند و مابقی تولید‌کنندگان این قطعه را از آنها خریداری می‌کنند .

شهیدی در خصوص چشم‌انداز بازار لوازم خانگی در سال ۹۶ تصریح‌ می‌کند‌: اگر روال کنونی ادامه داشته باشد، نمی‌توان گفت که بازار با رونق مواجه شود مگر آنکه تدبیری جدی برای گردش نقدینگی در اقتصاد اندیشیده شود.

وی با اشاره به تأثیر رونق بازار مسکن بر بازار لوازم خانگی عنوان می‌کند‌: ‌بسیاری از کالا‌ها از جمله مصالح ساختمانی پرده مبل فرش، اجاق گاز، پکیج آبگرمکن و بسیاری از تولیدات به رونق بخش مسکن وابسته‌اند .

وی ادامه می‌دهد: قیمت‌ها در بازار مسکن به صورت کاذب افزایش یافته و تولیدکنندگان حاضر نیستند با قیمت پایین‌تر به فروش برسانند و می‌توان گفت هنوز در بازار مسکن حباب قیمتی وجود دارد.

محمد امینی، فروشنده یکی از فروشگاه‌های خیابان جمهوری نیز می‌گوید‌: هزینه‌های فروشگاهی‌، مالیات و غیره برای فعالان این صنف بالاست و به خصوص در فروشگاه‌هایی که اجاره شده است حاشیه سود را بسیار کاهش داده و برخی از فعالان این صنف تردید دارند که به فعالیت خود ادامه دهند یا خیر .

وی می‌افزاید‌: اسفند امسال نیز فروش مطابق انتظار نبود و به نظر نمی‌رسد تا مردم پول نداشته باشند و نقدینگی چرخش نداشته باشند رونق فروش ما هم شدنی نیست .

 

صاحب‌نظران رونق نقدینگی در بازار را موجب تحرک بازارهای وابسته می‌دانند آن‌گونه که فعالان لوازم خانگی نیز رکود مسکن در این بازار را دارای اثرات مستقیم و غیرمستقیم می‌دانند و به نظر می‌رسد چرخش چرخ بسیاری از بازار‌ها به رکود کلی حاکم بر اقتصاد وابسته شده است‌؛ شرایطی که تصمیم‌گیری‌های دولت و ‌سیاست‌های کلان اقتصاد در ادامه آن مؤثر خواهد بود .