هم اشخاص حقیقی و هم اشخاص حقوقی امکان شرکت در مناقصه را خواهند داشت مگر اینکه درخصوص اشخاص حقیقی ممنوعیتی به علت نداشتن گواهینامه یا مدارک احراز صلاحیت، حادث گردد. مثلاً مطابق ماده ۲۲ قانون مدیریت خدمات کشوری «دستگاههای اجرایی موظفند به منظور تقویت و حمایت از بخش غیردولتی اقدامات لازم برای آموزش، سازماندهی، ایجاد […]
هم اشخاص حقیقی و هم اشخاص حقوقی امکان شرکت در مناقصه را خواهند داشت مگر اینکه درخصوص اشخاص حقیقی ممنوعیتی به علت نداشتن گواهینامه یا مدارک احراز صلاحیت، حادث گردد.
مثلاً مطابق ماده ۲۲ قانون مدیریت خدمات کشوری «دستگاههای اجرایی موظفند به منظور تقویت و حمایت از بخش غیردولتی اقدامات لازم برای آموزش، سازماندهی، ایجاد تسهیلات و کمکهای مالی، رفع موانع اداری و خرید خدمات از بخش غیردولتی براساس آییننامهای که با پیشنهاد سازمان به تصویب هیئت وزیران میرسد، به عمل آورند» و به استناد بند «ج» ماده (۱) آییننامه اجرایی این ماده «مؤسسه مجری: شخص حقوقی غیردولتی که در قالب ماده ۲۲ قانون مدیریت خدمات کشوری و سایر قوانین و مقررات مربوط، انجام بخشی از تصدیهای دستگاه اجرایی را برعهده میگیرد» و از سوی دیگر براساس ماده ۱۵ همین آییننامه «اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی صرفاً در قالب انواع شرکتها مثل سهامی عام، سهامی خاص و تعاونی که براساس قوانین مربوط تشکیل شده و فعالیت میکنند، میتوانند بهعنوان مؤسسات متقاضی و مجری در این حوزه فعالیت کنند».
لذا اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی فقط در قالب انواع شرکتها مثل سهامی عام و خاص و تعاونی میتوانند بهعنوان مؤسسات متقاضی و مجری در حوزه فروش خدمات فعالیت کنند.
همچنین مقرراتی مبنی بر ممنوعیت شرکتهای دولتی از شرکت در مناقصات دولتی بهعنوان مناقصهگر وجود ندارد. لذا چنانچه این شرکتها واجد شرایط لازم (از جمله شرایط مربوط به صلاحیت پیمانکاران و مشاوران) و نیز مجوزهای قانونی مربوط در حوزه فعالیت موضوع مناقصات برگزارشده توسط دستگاههای دولتی باشد، شرکت در مناقصه برگزارشده فاقد ممنوعیت قانونی است. ولی شرکتهای مشمول قانون منع مداخله (سهامدار یا مدیر از کارمندان حاکمیت داشته باشند و… ) ممنوع از حضور در مناقصات هستند.
علی قرهداغلی- ۳۱ فروردین ۱۴۰۴
در دستگاههای اجرایی وظایف و اختیارات مناقصهگزار بر عهده رئیس دستگاه بوده و مطابق ماده ۵۳ قانون محاسبات عمومی قابل تفویض به سایر کارکنان دستگاه است مگر در مواقعی که به صراحت امکان واگذاری وظایف و اختیارات منع شده باشد. (در تعریف رئیس ر.ک به زیرنویس جزء ۱بند الف ماده ۵) ولی در شرکتها مطابق […]
به نظر میرسد با توجه به تعریف ارکان مختلف در قانون و مقررات، صراحتاً در جزء ۱۷ بند (الف) ماده۲ آییننامه مستندسازی که عبارتند از: ۱- مناقصهگزار (موضوع بند «ب» ماده «۲» قانون) ۲- کمیسیون مناقصه (موضوع ماده «۵» قانون) ۳- کمیته فنی- بازرگانی (موضوع بند «د» ماده «۲» قانون) ۴- هیئت ترک مناقصه (موضوع […]
سال ۱۴۰۳ آخرین نفسهای خود را میکشد و تا چندی دیگر به آخر راه خود میرسد. گذر ایام برای هر کسی معنایی دارد و گذر سال ۱۴۰۳ نیز همینطور بود. کشورمان در سال ۱۴۰۳ آبستن حوادث بسیاری بود که باعث ایجاد تحولات داخلی و جهانی زیادی شد. در سال ۱۴۰۳ اتفاقاتی روی داد که میتوانست […]
صورتمجلس در لغتنامه دهخدا، ورقهای که در آن مذاکرات و یا تصمیمات اعضای مجلسی را مینویسند یا آنچه ماجرای مجلسی در آن ثبت شود تعریف شده و میتوان آن را معادل استشهادیه گرفت. صورتجلسه نیز در فرهنگ معین، نوشتهای که رویدادها و گفتوگوهای جلسه در آن ثبت میشود تعریف شده و معادل صورتمجلس بیان شده […]
دیدگاه بسته شده است.