وزیر راه‌وشهرسازی تأکید کرد

حضور بخش‌خصوصی در سرمایه‌گذاری و تولید منوط به اعتمادسازی و تسهیل فرآیندها

محمد قره‌داغلی – وزیر راه‌وشهرسازی، گفت: به منظور سرمایه‌گذاری و پشتیبانی و حمایت از تولید، باید ضمن اعتمادسازی برای بخش‌خصوصی، به تسریع و تسهیل در فرآیند‌‌ها بپردازیم. به گزارش مناقصه‌مزایده، فرزانه صادق؛ در آیین امضای تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری ۶۴ همتی در حوزه حمل‌ونقل ریلی در صنعت حمل‌ونقل ریلی کشور، با اشاره به پیشینه و هویت راه‌آهن […]

محمد قره‌داغلی – وزیر راه‌وشهرسازی، گفت: به منظور سرمایه‌گذاری و پشتیبانی و حمایت از تولید، باید ضمن اعتمادسازی برای بخش‌خصوصی، به تسریع و تسهیل در فرآیند‌‌ها بپردازیم. به گزارش مناقصه‌مزایده، فرزانه صادق؛ در آیین امضای تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری ۶۴ همتی در حوزه حمل‌ونقل ریلی در صنعت حمل‌ونقل ریلی کشور، با اشاره به پیشینه و هویت راه‌آهن در تاریخ ایران که به بیش از ۱۰۰ سال قبل باز می‌گردد، افزود: ریل، بستر ورود فناوری صنعت زیرساخت بوده است و همواره با مردم این سرزمین ارتباط صمیمی برقرار کرده که خدمات عمومی مدرن نیز در کنار آن شکل گرفته است. صادق؛ با اشاره به مزیت‌های توسعه حمل‌ونقل ریلی، بیان کرد: سرمایه‌گذاری و توسعه حمل‌ونقل ریلی به غیر از اینکه باعث صرفه‌جویی چشمگیری در مصرف سوخت معادل ۳۵ سی‌سی به‌ازای هر تن کیلومتر می‌شود، دوستدار محیط‌زیست است و به کاهش آلودگی هوا کمک می‌کند. صادق؛ با بیان اینکه واقعیت آن است که توجه شایسته و بایسته در بخش ریلی به‌خصوص در کریدورهای ریلی انجام نشده است، گفت: توسعه زیرساخت‌های ریلی یکی از اولویت‌های اصلی وزارت راه‌وشهرسازی است. نگاه ما به حمل‌ونقل ریلی، یک نگاه راهبردی و بلندمدت است که علاوه بر کاهش هزینه‌ها، منافع زیست‌محیطی و اقتصادی قابل‌توجهی دارد. وی بیان داشت: برای تحقق اهداف ترانزیتی و اقتصادی کشور، حضور جدی‌تر بخش‌خصوصی در تأمین و تجهیز زیرساخت‌های ریلی ضروری است و دولت از سرمایه‌گذاران این بخش با جدیت حمایت خواهد کرد. وزیر راه‌وشهرسازی، با اشاره به ضرورت اعتمادسازی در دولت، گفت: مهم‌‌‌ترین وظیفه ما در این دولت، ایجاد اعتماد میان دولت و بخش‌خصوصی است. اگر این اعتماد جلب شود، روند سرمایه‌گذاری تسهیل و تسریع خواهد شد. از همراهی بخش‌خصوصی در این مدت کوتاه سپاسگزارم. وزیر راه‌وشهرسازی، از سخنان خود به همکاری‌های بین‌المللی اشاره کرد و گفت: در قالب کمیسیون‌های مشترک اقتصادی با کشورهای همسایه از جمله ترکمنستان، آذربایجان، ترکیه و روسیه، اقدامات مؤثری در زمینه توسعه زیرساخت‌‌‌ها و افزایش ترانزیت انجام شده است. این همکاری‌‌‌ها با هدایت مستقیم ریاست محترم جمهوری و پیگیری‌های مستمر مجموعه وزارت راه‌وشهرسازی دنبال می‌شود.

تأمین۱۳۰ لکوموتیو ناوگان ریلی با سرمایه بخش‌خصوصی داخلی

همچنین جبارعلی ذاکری؛ مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، گفت: در سالی که تحت‌عنوان سرمایه‌گذاری برای تولید شناخته می‌شود، امضای تفاهم‌نامه ۶۴ همتی گامی مثبت در حوزه حمل‌ونقلی به‌شمار می‌رود که شرکت‌های سرمایه‌گذاری و سازندگان فعال در بخش ریلی متعهد به ساخت ناوگان ریلی و تأمین آن هستند. مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به انجام پنج میلیون تن ترانزیت ریلی در سال گذشته، گفت: امسال افزایش ترانزیت تریلی به هشت میلیون تن را در برنامه داریم. ذاکری؛ با تأکید بر اینکه طبق برنامه هفتم توسعه باید حدود ۵۵۰ لکوموتیو وارد کشور شود از تکالیف شرکت سرمایه‌گذاری برای تأمین حدود ۱۳۰ لکوموتیو برای ناوگان ریلی کشور خبر داد و گفت: با امضای این تفاهم‌نامه، ‌ها ۵۰ لکوموتیو و در ماه آینده و ۸۰ لکوموتیو با مشارکت یک شرکت خصوصی و سازنده داخلی و خارجی به شکل مشارکتی تولید خواهد شد. به گفته وی، حدود ۳۰ درصد تکالیف برنامه هفتم، امسال نهایی خواهد شد و به مرور وارد شبکه حمل‌ونقل ریلی کشور می‌شود. ذاکری؛ ادامه داد: درخصوص واگن‌های باری طبیعتاً شرکت‌های حمل‌ونقلی متناسب با نیاز خود نوع واگن را تعیین خواهند کرد و پیگیری خواهیم کرد تا کسری‌‌‌ها و کمبودهایی که در حوزه ناوگان ریلی وجود دارد، تأمین شود. وی در پاسخ به این پرسش که آیا این تفاهم‌نامه شامل ۷۵۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری در حوزه ریلی خواهد شد یا خیر؟ گفت: بخشی از این، ارزی و ریالی است که ارزش ریالی آن حدود ۶۵ همت است که معادل ۷۵۰ میلیون دلار است. وی، مزیت یکی از تفاهم‌نامه‌های امضاء شده را ورود واگن‌های DMU (واگن خودکشش دیزلی) به کشور دانست و گفت: این واگن‌‌‌ها خودکشش هستند و نیازی به دیزل و کشنده ندارد و این سبب خواهد شد تا ما در کشور برای مسافت‌های کوتاه و مسافت‌های بلند از این ظرفیت استفاده کنیم. مدیرعامل شرکت راه‌آهن، ادامه داد: ورود ۳۰۰ واگن پیش‌بینی شده، می‌تواند ظرفیت ناوگان مسافری کشور را حدود سه درصد افزایش دهد که گام مثبتی در کاهش تصادفات جاده‌ای و انتقال از جاده به ریل است.

حمایت مجلس از بخش‌خصوصی در صنعت ریلی

محمدرضا رضایی‌کوچی؛ رئیس کمیسیون عمران مجلس نیز، در این مراسم با تأکید بر لزوم فعال‌سازی صندوق حمل‌ونقل، گفت: این صندوق باید به ارائه تسهیلات، ضمانت‌‌‌ها و دیگر وظایف ذاتی خود بپردازد و مجلس پیگیر آن است. رضایی‌کوچی؛ با اشاره به نام‌گذاری سال «سرمایه‌گذاری برای تولید» گفت: یکی از عوامل مهم تلفات سالانه ۲۰ هزار نفری جاده‌ها، انتقال بار از طریق جاده است و باید این بار به ریل منتقل شود. رئیس کمیسیون عمران، بر نقش کلیدی بخش‌خصوصی در توسعه حمل‌ونقل ریلی و ضرورت ایجاد اعتماد برای تداوم کار این بخش تأکید کرد و خواستار کاهش تصدی‌گری دولت و تمرکز آن بر سیاست‌گذاری و نظارت شد. وی توسعه شبکه ریلی با اولویت جابه‌جایی بار را یکی از محورهای برنامه هفتم عنوان کرد و افزود: باید شرایطی فراهم شود تا صاحبان بار به حمل‌ونقل ریلی رغبت پیدا کنند. رضایی‌کوچی؛ اختصاص یارانه سوخت به شرکت‌های ریلی را عاملی برای کاهش هزینه‌ها و آلایندگی هوا دانست و در پایان تأکید کرد: راه نجات کشور در واگذاری امور به بخش‌خصوصی و تقویت آن است.

ظرفیت سرمایه‌گذاری ٧ میلیارد دلاری در صنعت ریلی

در پایان، نورا… بیراوند، معاون تأمین سرمایه و اقتصاد حمل‌ونقل شرکت راه‌آهن، با اشاره به اهداف کمی برنامه هفتم توسعه در صنعت ریلی، اظهار داشت: افزایش سهم بار به ٣٠ درصد و ترانزیت به ۴٠ میلیون تن با محوریت ریلی از برنامه کمی نظر شده در برنامه هفتم است و از این‌رو با رویکرد توجه ویژه به بخش‌خصوصی برنامه منسجمی تدوین شد که در زیرساخت و ناوگان و بخش غیرعلمیاتی سرمایه‌گذاری شود. وی ادامه داد: میزان سرمایه‌گذاری برنامه‌ریزی‌شده ۶٫۴ میلیارد دلار است که ٧٧ درصد آن در بخش ناوگان و ٢٣ درصد در بخش زیرساخت است و ١۵٠٠ میلیون دلار در سرمایه‌گذاری زیرساخت و ۴٨٩٢ میلیون دلار برای ناوگان باید سرمایه‌گذاری شود و برای اجرای این برنامه بسته مشوق‌های سرمایه‌گذاری در صنعت حمل‌ونقل ریلی طراحی و ارائه داده‌ایم. معاون تأمین سرمایه و اقتصاد حمل‌ونقل شرکت راه‌آهن، افزود: بازدهی و جذابیت اقتصادی، تأمین مالی پروژه‌ها و کاهش ریسک سرمایه‌گذاری از محورهای بسته‌های مشوق هستند. بیراوند؛ گفت: در اسفند سال گذشته ۳۳۰ میلیارد تومان و در اردیبهشت امسال ۳۳۰ میلیارد تومان از محل صرفه‌جویی سوخت به شرکت‌های خصوصی ریلی تسهیلات ارائه شد و طبق پیش‌بینی‌‌ها در این محور بسته‌های سرمایه‌گذاری ظرفیت هفت میلیارد دلار سرمایه‌گذاری وجود دارد. گفتنی است؛ براساس این تفاهم‌نامه، بخش‌خصوصی با سرمایه‌گذاری ۶۱ هزار میلیارد تومانی اقدام به خرید و تولید ۳۰۰ دستگاه مسافری خودکشش دیزلی، ۵۰ دستگاه لکوموتیو باری و ۶۰۰ دستگاه واگن باری مخزن دار خواهد کرد. دو شرکت خصوصی نیز با سرمایه‌گذاری سه‌هزار میلیارد تومانی مطابق این تفاهم‌نامه برای تأمین و خرید ۶۵۰ دستگاه انواع واگن باری از نوع فله بر مخصوص حمل غلات با ظرفیت تولید داخل و مشارکت سازنده‌های داخلی و انتقال دانش فنی اقدام خواهد کرد.