عدم تعیین سقف تعرفه واردات را از موانع ثبت سفارش قطعات خودرو

عضو انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو، نسبت به کاهش تیراژ تولید قطعات خودرو با توجه به اختلال در سامانه جامع تجارت، هشدار داد. به گزارش خبرخودرو، مهدی برآسود؛ با اشاره به اختلال سامانه جامع تجارت، اظهار داشت: طبق اطلاع‌رسانی وزارت صمت در سامانه جامع تجارت، ۱۰درصد سهمیه واردات تولیدی سال گذشته تولیدکنندگان از ابتدای […]

عضو انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو، نسبت به کاهش تیراژ تولید قطعات خودرو با توجه به اختلال در سامانه جامع تجارت، هشدار داد. به گزارش خبرخودرو، مهدی برآسود؛ با اشاره به اختلال سامانه جامع تجارت، اظهار داشت: طبق اطلاع‌رسانی وزارت صمت در سامانه جامع تجارت، ۱۰درصد سهمیه واردات تولیدی سال گذشته تولیدکنندگان از ابتدای اسفندماه ۱۴۰۳ منوط به عملکرد واحد‌های تولیدی شده است. وی در ادامه، افزود: بر این اساس، تولیدکنندگانی که از سهمیه وارداتی خود تا پیش از اسفند ۱۴۰۳ استفاده نکرده‌اند، از ابتدای اسفندماه قادر به استفاده از سهمیه ۱۰درصدی برای ثبت سفارشات خود نبوده و در نتیجه تولیدکنندگان سهمیه‌ای نداشته که ثبت و سفارش جدید خود را انجام دهند. علاوه بر این در سامانه جامع تجارت با یک ایستگاه جدید تحت عنوان «در انتظار تأیید کارشناس» مواجه شده که تأیید آن بین یک هفته تا ۲۰ روز به طول می‌انجامد و از آن می‌شود به‌عنوان گلوگاه نام برد. عضو انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو، تصریح کرد: همچنین وب‌سرویسی که واحد‌های تولیدی برای ثبت سفارش و دریافت کد هشت رقمی از بانک‌مرکزی باید به آن مراجعه کنند با اختلال مواجه بوده و هنگام مراجعه با پیامکی تحت عنوان «مجوز سیستمی سهمیه واحد‌های تولیدی رد مجوز شده است» مواجه می‌شوند که به این معناست که سهمیه واردات واحد تولیدی دارای مشکل است. برآسود؛ با بیان اینکه مکانیزمی برای تأیید ثبت سفارشات شرکت‌های تولیدی که اقدام به پیش‌بینی سهمیه واردات سال ۱۴۰۴ خود کرده، وجود نداشته و طبق اعلام سازمان صمت استان‌‌‌ها نیز دستورالعمل واحدی برای تأیید سهمیه‌ها وجود ندارد، ادامه داد: براساس دستورالعملی که در تاریخ ۱۴ فروردین ۱۴۰۴ صادر شده است، تقریباً ۵۰ درصد واحد‌های تولیدی موفق به دریافت سهمیه وارداتی سال گذشته خود شده‌اند، اما شرکت‌هایی که سهمیه‌ای بیش از سهمیه سال ۱۴۰۳ خود درخواست داده‌اند، علی‌رغم تأیید از سوی سازمان صمت استان نیاز به تأیید دفتر تخصصی وزارت صمت نیز خواهند داشت. وی با اشاره به اینکه همچنان همه شرکت‌های قطعه‌ساز قادر به ثبت سفارش در سامانه جامع تجارت نیستند، یادآور شد: این در حالی است در مدت مشابه سال گذشته با توجه به ابطال ثبت سفارشات پس از سه ماه، امکان تمدید ثبت سفارش برای قطعه‌سازان وجود داشت، اما با این تصمیم وزارت صمت عملاً امکان ویرایش و تمدید ثبت سفارشات در سامانه جامع وجود نداشته و فرآیند ثبت سفارش برای قطعه‌سازان با مشکل مواجه است. عضو انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو، عدم تعیین سقف تعرفه واردات را از دیگر موانع برای ثبت سفارش قطعات عنوان و بیان کرد: به‌طور مثال یکی از شرکت‌های قطعه‌سازی که از نیمه اسفندماه ۱۴۰۳ در انتظار تأیید کارشناس برای تأیید ۴۹ ثبت سفارش خود بوده از ۲۳ فروردین ۱۴۰۴ به دلیل عدم تعیین سقف تعرفه واردات با عدم تأیید درخواست مواجه شده است. یعنی اگر سقف تعرفه واردات قطعه‌ای مانند لنت کلاچ شش میلیون دلار است، امکان ثبت سفارش آن به دلیل عدم تعیین سقف واردات برای هر تعرفه در سال‌جاری وجود ندارد. برآسود؛ افزود: از همه مهم‌تر اینکه در سامانه جامع تجارت‌ بخشی به‌عنوان سامانه مجوز‌‌‌ها وجود دارد که این سامانه نیز با اختلال مواجه است و به این ترتیب شرکت‌های قطعه‌سازی از ۱۵ اسفند تا به امروز که بالغ بر ۴۵ روز است، امکان ثبت سفارش و حتی ویرایش و تمدید ثبت سفارش و ترخیص کالا‌های خود را ندارند. وی یادآور شد: این در حالی است که قطعه‌سازان در گذشته براساس مجوزی که داشتند، ابتدا مواد اولیه را وارد گمرک کرده و پس از تخصیص ارز نسبت به ترخیص آن اقدام می‌کردند، اما در حال‌حاضر واردات کالا بدون ثبت سفارش، کالای قاچاق محسوب خواهد شد. بر این اساس حتی اگر امروز اختلال سامانه جامع تجارت رفع شود، ارسال کالا به صورت هوایی حداقل هشت روز و از طریق دریایی ۴۵ تا ۶۰ روز به طول می‌انجامد. عضو انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو، در پایان نسبت به کاهش تیراژ تولید قطعات با توجه به اختلال در سامانه جامع تجارت هشدار داد و تأکید کرد: قطعاً با تداوم شرایط فعلی تیراژ تولید قطعات به سبب عدم ثبت سفارش مواد اولیه کاهش پیدا کرده و شرکت‌های قطعه‌سازی به‌عنوان تأمین‌کنندگان قطعات شرکت‌های خودروسازی قادر به تأمین قطعات برای خطوط تولید خودروسازان و بازار افترمارکت (بازار لوازم‌یدکی) نخواهند بود.