رصد عملکرد دولت در تحقق اقتصاد مقاومتی با ذره بین مجلس

رامین شاهی- مقام معظم رهبری سال ۱۳۹۵ را سال اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل نام‌گذاری فرمودند. نامی راهگشا که باید سرلوحه اقدامات تمامی مسؤولین به‌خصوص تیم اقتصادی دولت قرار گیرد. ایشان در ۳۰ بهمن ۱۳۹۲ سیاست‌های کلی «اقتصاد مقاومتی» را ابلاغ فرمودند. سیاست‌هایی که در دو سال بعد از آن چندان دستاوردی از سوی قوه […]

رامین شاهی- مقام معظم رهبری سال ۱۳۹۵ را سال اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل نام‌گذاری فرمودند. نامی راهگشا که باید سرلوحه اقدامات تمامی مسؤولین به‌خصوص تیم اقتصادی دولت قرار گیرد.

ایشان در ۳۰ بهمن ۱۳۹۲ سیاست‌های کلی «اقتصاد مقاومتی» را ابلاغ فرمودند. سیاست‌هایی که در دو سال بعد از آن چندان دستاوردی از سوی قوه مجریه برای آن وجود نداشت هرچند مسؤولین دولتی برای سال جاری قول‌های زیادی را برای تحقق رهنمودهای رهبر معظم انقلاب داده‌اند.

واقعیت این است که ایران با همه ظرفیت‌های خود در چالشی همیشگی با جهان غرب است لذا لازم است در مسیری حرکت کند که کم‌ترین دغدغه را از سنگ‌اندازی‌های اقتصادی دول غربی در خود داشته باشد.

مردم باید بتوانند سهم خود را از ثمرات اقتصاد مقاومتی برداشت کنند

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی گفت: بالا بردن قدرت دفاعی کشور یکی از ملزومات اساسی برای افزایش توان مذاکره و چانه‌زنی است.

به گزارش ایسنا، غلامعلی جعفرزاده، نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سخنان اخیر مقام معظم رهبری در جمع مداحان، اظهار کرد: حضرت آقا در چند محور سخنان قابل تأملی را مطرح کرده و نسبت به آن تأکید داشتند از جمله محورهای مورد تأکید ایشان مرتبط با «حوزه دفاعی کشور» است چرا که کشور هر قدر در این زمینه قوی‌تر باشد دشمن نسبت به هر نوع تجاوز مأیوس می‌شود و اگر قدرت دفاعی کشور کم شود توان چانه‌زنی در مذاکرات سیاسی کاهش پیدا می‌کند، بنابراین بالا بردن قدرت دفاعی کشور یکی از ملزومات اساسی برای افزایش توان مذاکره و چانه‌زنی است که رهبری نیز به آن تأکید دارند.

وی با بیان این‌که طبق فرمایشات رهبری نباید نگاهی ساده‌لوحانه داشت، افزود: طبق فرمایشات ایشان اگر نظام اسلامی به دنبال مذاکره باشد اما قدرت دفاعی نداشته باشد در مقابل هر تهدیدی ناچار به عقب‌نشینی است، بنابراین باید طوری عمل کرد که دشمن بداند هیچ‌گاه نمی‌تواند تعرضی به نظام جمهوری اسلامی ایران داشته باشد.

رییس مجمع نمایندگان گیلان با بیان این‌که یک کشور اهل منطق باید مذاکرات خود را ادامه دهد اما نه با هر شخصیت یا کشوری، گفت: دشمنی برخی از کشور‌‌ها با ایران به‌ وضوح مشخص است و برخی دیگر را همچون رژیم صهیونیستی از نطفه قبول نداریم.

جعفرزاده با اشاره به یکی دیگر از محورهای فرمایشات رهبری، تصریح کرد: آن‌چه از اقتصاد مقاومتی در اذهان مردم تداعی شده است، اقتصاد مبتنی بر ریاضت است در حالی اقتصاد مقاومتی، برنامه و فرمولی برای مقاوم کردن اقتصاد کشور در مقابل تکان‌های درونی و بیرونی است اما برخی از افراد از روی نادانی هجمه‌هایی را به این برنامه اقتصادی وارد می‌کنند و می‌خواهند به مردم بگویند، حاکمیت به دنبال افزایش سختی‌های معیشتی است.

وی با تأکید بر این‌که مردم باید بتوانند سهم خود را از ثمرات اقتصاد مقاومتی برداشت کنند تا یاوه‌گوی این افراد بی‌نتیجه بماند، اضافه کرد: حل مشکل اشتغال و افزایش تولید صادراتی از جمله فاکتورهایی است که در نتیجه اقتصاد مقاومتی باید امکان‌پذیر شوند، به همین دلیل باید دوره سخنرانی‌های متعدد و نظریه‌پردازی‌های آکادمیک و تئوری درباره اقتصاد مقاومتی را تمام شده دانست و به اقدام و عمل دست زد.

«اقدام» و «عمل»؛ آشکار‌‌ترین پیام نوروزی

عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت: با اتمام تعطیلات رسمی و غیررسمی نوروزی، امور کشور عملاً از امروز آغاز شده و فصل دیگری از کارنامه ما ورق خواهد خورد. گذشته از برنامه‌های فردی، اولویت جمعی دولت و ملت ما در سال ۱۳۹۵ پرداختن به «اقتصاد مقاومتی» است. اما «اقدام و عمل» پسوند مهمی بود که رهبر فرزانه انقلاب برای نام امسال مورد استفاده و تأکید قراردادند: « اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل». چرا؟

محسن اسماعیلی در ادامه خاطرنشان کرد: حقیقت آن است که «بهار» و «نوروز» بیش از هر چیز یادآور فرصتی دوباره است. انسان خردمند با نگاهی به گذشته‌ای که از دست رفته است، و آینده‌ای که بودنش در آن معلوم نیست، ارزش «نوروز» خود را بهتر درک می‌کند. ادبیات پرمایه ایرانی که آکنده از غنیمت شماری نوبهار و تشویق به کوششی نو در آن است، برگرفته از همین نکته زیبا است. «اقدام» و «عمل» آشکار‌‌ترین پیام نوروز است؛ هم برای افراد و هم برای ملت‌ها.

منتخب خبرگان رهبری ادامه داد: «فرصت»‌‌ها بزرگ‌‌ترین نعمتی است که خداوند در اختیار ما انسان‌ها نهاده و می‌نهد؛ مشروط بر آن که از آن به نیکی و به سرعت بهره برگیریم. اما صدحیف که اولاً فرصت‌‌ها بسیار اندک حاصل می‌شوند و ثانیاً، ماندگار و همیشگی نیستند. به تعبیر علی علیه‌السلام: «فرصت‌‌ها همچون ابر در گذرند. ازاین رو، آن‌‌ها را غنیمت بشمارید.» پس باید قدردان فرصت‌‌ها بود و از تضییع آن‌‌ها به شدت اجتناب کرد که اگر از دست رفتند، کاری جز اندوه و غصه از دست ما برنمی آید : « إِضَاعَةُ الْفُرْصَةِ غُصَّةٌ». غصه و افسوس هم که سودی ندارد لذا موقعیت‌های شغلی از جمله این فرصت‌‌ها است که نباید ضایع شود، و تضییع این فرصت به آن است که در انجام وظیفه سستی کنیم یا به‌کارهای حاشیه‌ای مشغول شویم. آن‌‌ها که مسؤولیتی می‌پذیرند باید با همه قدرت به انجام وظیفه و خدمت رسانی مشغول شوند و از سستی در انجام وظیفه و عقب انداختن کار‌‌ها خودداری نمایند؛ وگرنه فرصتی بی‌بدیل را تباه ساخته‌اند.

وی اظهار داشت: پیام پسوند نام سال جاری غنیمت شمردن مهلت باقیمانده برای خدمت هرچه بیش‌تر به کشور و مردم است؛ خدمتی که اولویت کنونی‌اش، پی‌ریزی جدی و عملی «اقتصاد مقاومتی» است و البته بدون ادامه «همدلی و همزبانی دولت و ملت» ناشدنی است. همه باید دست در دست یکدیگر دهیم و با تجمیع توان‌‌ها در مسیری که راهنمای امت تعیین کرده‌اند فرصت را برای خدمتی هرچه بیش‌تر و بهتر غنیمت شماریم.

اقتصاد مقاومتی، واکسینه کردن است نه ریاضت‌کشی

عضو هیأت مدیره خانه صنعت و معدن معتقد است که اقتصاد مقاومتی به نوعی واکسینه کردن اقتصاد کشور به شمار می‌رود و نباید از آن به عنوان ریاضت‌کشی یاد شود.

بیژن پناهی‌زاده در خصوص نام‌گذاری سال جدید مبنی بر «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» و چگونگی تحقق بخشی به اهداف در نظر گرفته شده در راستای اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: نام‌گذاری سال‌ها با شعارهای اقتصادی نشان از آن دارد که مقام معظم رهبری قصد حمایت از اقتصاد و ارایه راهکار برای حل مشکلات این بخش را دارد اما در این میان عده‌ای همواره نگاهشان برای حل مشکلات به بیرون است.

رییس خانه صنعت و معدن خوزستان در عین حال متذکر شد: اگر در داخل کشور به دنبال واکسینه کردن اقتصاد در برابر تحریم‌ها هستیم، لازم است اقتصاد داخلی و تولید را تقویت و حمایت کنیم.

وی با تأکید بر لزوم حذف مشکلات و موانع موجود پیش پای تولیدکنندگان اظهار کرد: به عنوان مثال اکنون در اروپا نرخ بهره از نیم درصد به حدود صفر رسیده است اما در ایران تولیدکنندگان ما از تسهیلات بانکی با بهره‌هایی بین ۲۳ تا ۳۰ درصد بهره‌مند می‌شوند که این مسأله به هیچ عنوان زیبنده کشور نیست.

پناهی‌زاده‌ همچنین متذکر شد: اگر قرار باشد مشکل بهره‌های بالای بانکی حل شود، یکی از عمده‌‌‌ترین راهکار‌‌ها این است که دولت بدهی‌های فراوان خود را به بانک‌ها پرداخت کند. اکنون اکثر مدیران بانک‌های دولتی کارمندان دولت هستند و آن‌‌‌ها به واسطه تعارفات معمول نمی‌توانند دولت را مجبور به پرداخت این بدهی‌ها کنند. بر همین اساس مجبور به ارایه سپرده با سودهای بالا می‌شوند.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی نمی‌توان انتظار داشت تسهیلات را با سود حدود ۱۰ درصد در اختیار تولیدکننده قرار دهند و همین مسأله دشواری‌های متعددی برای تولیدکنندگان ایجاد می‌کند.

این عضو خانه صنعت در ادامه با اشاره به بندهای ۱۰ گانه‌ای که مقام معظم رهبری در خصوص تحقق اقتصاد مقاومتی اعلام کرده‌اند، گفت: برای رسیدن به این نقطه لازم است فضای موجود اصلاح شود.

پناهی‌زاده در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تأکید بر این‌که اکنون راهی به جز به‌کارگیری اقتصاد مقاومتی در کشور وجود ندارد، گفت: در واقع اقتصاد مقاومتی مانند آن است که اقتصاد کشور را بیمه کنیم؛ به عبارت دیگر اقتصاد مقاومتی مانند واکسینه کردن اقتصاد کشور است و معنای آن ریاضت کشی نیست.

وی ادامه داد: باید روی پای خودمان بایستیم و در برابر تهدیدهای خارجی آماده باشیم. اگر تمام نهادهای کشور و ساختار اقتصادی آن تولیدمحور شود و بر اساس اقتصاد مقاومتی گام‌ بردارد، دیگر موضوعاتی مانند تحریم نمی‌توانند تهدیدی جدی برای کشور محسوب شوند.

این کارشناس اقتصادی با تأکید بر این‌که علاوه بر دولت لازم است تمام نهادهای نظامی، انتظامی و قضایی هم در این زمینه گام‌ بردارند، از نقش قابل توجه مجلس یاد کرد و گفت: مجلسی که با بخشش جرایم تأمین اجتماعی تولیدکنندگان موافقت نمی‌کند، درکی از اقتصاد مقاومتی ندارد. اکنون فرمان رهبری حجت را تمام کرده است.

وی همچنین عنوان کرد: حتی در این زمینه می‌توان گفت مجلس نقشی مهم‌تر از دولت بر دوش دارد، چراکه در خصوص موضوعاتی مانند مالیات، تأمین اجتماعی و… تمام دشواری‌ها به خلأهای قانونی و به عملکرد نادرست مجلس بازمی‌گردد. در صورتی که اگر مجلس عملکرد مناسبی در این بخش داشت، اقتصاد به این روز نمی‌افتاد اما تا کنون مجلس ما در بخش اقتصادی تنها به صحبت پرداخت و در حیطه عمل اقدام خاصی صورت نداده است.

این عضو خانه صنعت همچنین متذکر شد: لازم است مسؤولان مجلس و دولت درک درستی از موضوع داشته و به دنبال تحقق خواسته‌های رهبری باشند. ما نیز در خانه صنعت و معدن برنامه جامعی داریم تا تعارفات را کنار گذاشته و با افرادی که برای تحقق این اهداف خللی ایجاد کرده یا سنگ‌اندازی می‌کنند برخورد کرده و این مسأله را در رسانه‌ها اعلام کنیم و حتی تقاضای تعقیب قضایی داشته باشیم.

وی همچنین با اشاره به‌کارشکنی‌هایی که کشورهای مختلف در رفع تحریم‌ها به‌کار گرفته‌اند، اظهار کرد: آن‌هایی که در طرف مقابل ما قرار دارند افرادی هستند که به هیچ عنوان قابل اعتماد نبوده و حتی حالا که لغو تحریم‌ها در کاغذ هم آمده آن‌‌‌ها شفا‌‌ها به نظام بانکی خود اعلام کرده‌اند که تحریم‌ها را برندارند. در چنین شرایطی اگر اقتصاد ما اقتصادی قوی باشد ترسی از تحریم‌ها نخواهیم داشت. بر همین اساس تنها راه تقویت و واکسینه کردن اقتصاد کشور، در پیش گرفتن شیوه اقتصاد مقاومتی است.

مجلس پیگیر اقتصاد مقاومتی در حوزه سلامت خواهد بود

محمدحسین قربانی با تأکید بر ضرورت اجرایی کردن اقتصاد مقاومتی در حوزه سلامت، افزود: البته اقتصاد مقاومتی در حوزه سلامت زودتر از سایر نهاد‌‌ها عملیاتی شد به گونه‌ای که امروزه از نظر نیروی انسانی حاذق، تولید علم و درمان بیماران در منطقه حرفی برای گفتن داریم.

نماینده مردم آستانه‌اشرفیه در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی در حوزه سلامت می‌تواند نشان‌دهنده آن باشد که بیماران به تعداد بسیار نیاز به اعزام به خارج از کشور برای درمان دارند چراکه نیروهای با تجربه بهداشت و درمان به جایی رسیده‌اند که بتوانیم تولید علم کرده و حتی پذیرای بیماران دیگر کشور‌‌ها برای ارایه خدمات درمانی باشیم.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با بیان این‌که نسبت به عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی در حوزه تجهیزات پزشکی هنوز راه نرفته بسیاری وجود دارد، تصریح کرد: البته هیچ کشوری به‌طور کامل نتوانسته در زمینه تجهیزات پزشکی خودکفا باشد و همه این تجهیزات را تولید کند اما در هر صورت باید تلاش کرد تا واردات این کالا‌‌ها را به حداقل رساند.

وی با یادآوری اظهارات وزیر بهداشت مبنی بر آن‌که به هیچ وجه اجازه نخواهیم داد به اسم تولید داخل، محصولات دسته چندم خارجی را وارد کشور شود، افزود: همین صحبت‌‌ها زیر ساخت اقتصاد مقاومتی است و اگر قرار باشد به جهت نیاز یا عدم تولید داخل هر محصول غیراستاندارد وارد کشور شود ناخواسته ذهن‌‌‌ها به سمت رانت خواری یک گروه خاص سوق پیدا می‌کند که برای منفعت خود تلاش می‌کنند به این ترتیب هر محصول دسته چندم و بی‌کیفیت وارد کشور می‌شود.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، تأکید کرد: بدون‌شک عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی در حوزه سلامت با جدیت بیش‌تری از سوی مجلس به ویژه کمیسیون بهداشت و درمان پیگیری خواهد شد که البته وزارت بهداشت نیز با همین سیاستی که در پیش گرفته می‌تواند بیش از گذشته شعار امسال را اجرایی کند.

باید خاطر نشان کرد از حرف تا عمل فاصله بسیاری است که دو صد گفته چون نیم کردار نیست. ضرورت دارد به جد با همه ظرفیت‌های کشور به گونه‌ای برنامه‌ریزی و اقدام کرد تا دست کم در پایان سال ۹۵ شاهد دستیابی ملموس به بخشی از اهداف اقتصاد مقاومتی باشیم، زیرا به واقع تحریم‌ها ی اقتصادی فقط ۳۰ درصد بر اقتصاد کشور ما اثر‌گذار بوده و چنان‌چه مشکلات بیش‌تر از این مشاهده می‌شود به خاطر ضعف‌های نرم افزاری ما از درون است لذا اهل بهارستان چه مسافرین ایستگاه نهم و چه تازه مسافران ایستگاه دهم ذره بین خود را برای رصد و نظارت بر عملکرد دولت در تحقق اقتصاد مقاومتی استفاده خواهند کرد.