مجموع درآمد عملیاتی شرکتهای دانشبنیان فعال در بورس، ۲۷۳ همت بوده که عمده آن به شرکتهای فعال در دو دسته مواد شیمیایی و پلیمری و فناوری اطلاعات مربوط میشود. به گزارش مهر، بررسی جایگاه شرکتهای بورسی دانشبنیان نشان میدهد که ۱۲ درصد از شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار را شرکتهای دانشبنیان تشکیل میدهند […]
مجموع درآمد عملیاتی شرکتهای دانشبنیان فعال در بورس، ۲۷۳ همت بوده که عمده آن به شرکتهای فعال در دو دسته مواد شیمیایی و پلیمری و فناوری اطلاعات مربوط میشود. به گزارش مهر، بررسی جایگاه شرکتهای بورسی دانشبنیان نشان میدهد که ۱۲ درصد از شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار را شرکتهای دانشبنیان تشکیل میدهند که ارزش بازار این شرکتها حدود شش درصد از ارزش کل این بازار است. در انتهای سال ۱۴۰۱ تعداد شرکتهای بورسی دانشبنیان ۷۸ شرکت بوده است که در سال ۱۴۰۲ به ۱۰۹ شرکت بورسی رسیده و رشد ۳۸ درصدی داشته است. اضافه شدن شرکتهای بزرگ به فهرست شرکتهای دانشبنیان ظرفیت لازم برای توسعه زنجیره ارزش شرکتهای دانشبنیان را ایجاد میکند. شرکتهای دانشبنیان بورسی در انتهای سال ۱۴۰۲ در مجموع حدود ۵۶٫۰۰۷ میلیارد تومان وام فعال داشتند؛ این در حالی است که در همان تاریخ، مجموع وامهای فعال کل شرکتهای بورسی ۴۹۷٫۷۳۰ میلیارد تومان بوده است. همچنین، از حدود ۲۱۴٫۰۸۷ میلیارد تومان ضمانتنامه و تعهدات کل شرکتهای بورسی۲۵٫۷۵۶ میلیارد تومان مربوط به شرکتهای دانشبنیان بورسی است. مجموع درآمد عملیاتی شرکتهای دانشبنیان فعال در بورس اوراق بهادار ۲۷۳ همت بوده که عمده آن به شرکتهای فعال در دو دسته مواد شیمیایی و پلیمری و نرم افزار و فناوری اطلاعات مربوط میشود. بررسی وضعیت فروش مجموع این شرکتها حاکی از آن است که حدود ۱۳ درصد از درآمد این شرکتها ناشی از محصولات دانشبنیان آنها بوده است. همچنین شرکتهای فعال در حوزه دارو و فرآوردههای حوزه تشخیص و درمان، فناوری زیستی، کشاورزی و صنایع غذایی، ماشینآلات و تجهیزات پیشرفته، برق و الکترونیک و خدمات تجاریسازی به ترتیب دارای بیشترین درآمد بورسی بودهاند. مقایسه درآمد شرکتهای بورسی دانشبنیان حاکی از آن است که به ترتیب شرکتهای نوآور با ۲۴۵٫۴۰۴ میلیارد تومان، شرکتهای فناور با۲۷٫۵۶۳ میلیارد تومان و شرکتهای نوپا بیشترین درآمد را داشتهاند. علاوه بر حضور شرکتها در بازار بورس، «بازار نوآفرین»، با هدف تامین مالی بازارسرمایه راهاندازی شده است که این بازار بخشی از فرابورس محسوب میشود. بازار نوآفرین، حوزهای تازه برای معامله سهام شرکتهای سهامی عام، شرکتهای دانشبنیان، خلاق و نوآور و شرکتهای حوزه اقتصاد دیجیتال بوده و از مزایا و امکانات آن، ایجاد دو تابلو رشد و تابلو دانشبنیان، برای شرکتهای عضو است. خاصیت بازار نوآفرین تمرکز بر شرکتهای دانشبنیان و استارتآپی است و اواخر سال ۱۴۰۳ اولین معاملات شرکتهای دانشبنیان در بازار نوآفرین آغاز شد. به گفته مدیرعامل شرکت فرابورس ایران، حداقل سرمایه شرکتهای دانشبنیان برای بازار نوآفرین ۱۰ میلیارد تومان و حداکثر ۵۰ میلیارد تومان بوده و باید دارای طرح توجیهی سوددهی باشد. وی همچنین حمایت از شرکتهای در حال رشد، ایجاد فضای رشد، شفاف سازی، برندسازی و معرفی به بازار کسبوکار و ایجاد فضای حاکمیت شرکتی را از اهداف راهاندازی این بازار عنوان کرده است. به گفته معاون علمی رئیسجمهور نیز تا اواخر سال ۱۴۰۳ حدود ۱۵ شرکت در بازار نوآفرین پذیرش شده بودند که از این تعداد ۹ شرکت، دانشبنیان بوده است. همچنین ۱۱ مرکز رشد نیز در بازار نوآفرین پذیرش شدهاند.
دیدگاه بسته شده است.