رئیسجمهور، با اشاره به اینکه همه شهرهای بزرگ ما و در رأس آنها تهران، با مشکلات محیطزیستی متعدد بهخصوص در زمینه تأمین آب، مواجه هستند، گفت: توسعه دریامحور راه نجات کشور از وقوع یا عبور از بحرانهایی است که مخاطرهای مثل کمآبی میتواند در شهرهای بزرگ ما ایجاد کند. به گزارش مناقصه مزایده، مسعود پزشکیان؛ […]
رئیسجمهور، با اشاره به اینکه همه شهرهای بزرگ ما و در رأس آنها تهران، با مشکلات محیطزیستی متعدد بهخصوص در زمینه تأمین آب، مواجه هستند، گفت: توسعه دریامحور راه نجات کشور از وقوع یا عبور از بحرانهایی است که مخاطرهای مثل کمآبی میتواند در شهرهای بزرگ ما ایجاد کند. به گزارش مناقصه مزایده، مسعود پزشکیان؛ در جلسه توسعه دریامحور ضمن تشکر از تهیه اساسنامه، اظهار کرد: هر اقدامی در زمینه توسعه دریامحور و به ویژه منطقه مَکران، از جمله تهیه اساسنامه سازمان توسعه دریامحور، باید معطوف به نقشه جامع و تعریف اهداف و دورنمای کلان سواحل جنوبی و شمالی کشور انجام شود. اگر این نقشه را نداشته باشیم، هر اقدامی ممکن است ما را از هدف اصلی دور کرده یا حداقل تأمینکننده کامل و دقیق اهداف ما نبوده و نیاز به اصلاحات بعدی داشته باشد. وی با اشاره به اینکه اساسنامه سازمان توسعه دریامحور باید نقش و سهم هر بخش دولتی و نیز بخشهای مردمی، تعاونی و خصوصی را به دقت لحاظ کند، افزود: نقش و سهم بخشهای دولتی و غیردولتی در نقشه جامع و اهداف کلان طرح توسعه مشخص میشوند و لذا بررسی اساسنامه متوقف بر تهیه این نقشه جامع است. رئیسجمهور، با انتقاد از عدم اجرای مصوبات قبلی مبنی بر شناسایی و معرفی مشاور بینالمللی مجرب برای تهیه نقشه جامع توسعه دریامحور با تمرکز بر منطقه مَکُران، تصریح کرد: وزارت راهوشهرسازی و دیگر دستگاهها و بخشهای مسئول باید هر چه سریعتر از میان توانمندترین مشاوران بینالمللی، مجربترین آنها را برای تهیه نقشه جامع مورد نیاز انتخاب و معرفی کنند. پزشکیان؛ گفت: همه شهرهای بزرگ ما و در رأس آنها تهران با مشکلات محیطزیستی متعدد، بهخصوص در زمینه تأمین آب، مواجه هستند و توسعه دریامحور راه نجات کشور از وقوع یا عبور از بحرانهایی است که مخاطرهای مثل کمآبی میتواند در شهرهای بزرگ ما ایجاد کند. لذا این برنامه باید از سوی همه دستگاههای مرتبط کاملاً جدی گرفته شده و در اولویت کاری آنها قرار گیرد. وی اظهار داشت: آنچه تا کنون تحت عنوان توسعه در کشور اتفاق افتاده، متکی به نگاه و رویکرد جامع و صحیحی نبوده، چرا که ظرفیتهای تعاملات و مراودات بینالمللی کشور را بهخصوص در سواحل جنوبی نادیده گرفته یا به اندازه کافی به آن اهمیت نداده است؛ به تعبیر دقیقتر ما تاکنون زندگی را گذراندهایم و از توسعه واقعی کشور غافل بودهایم. رئیسجمهور، افزود: در مدت سپری شده از آغاز فعالیت دولت چهاردهم طرحهای زیربنایی متعددی از جمله در زمینه تکمیل و اتصال راهگذرها، رفع ناترازیها در زمینه انرژی، نیرو و آب، توسعه خطوط ریلی و جادهای و نظایر آن را پیگیری کردهایم، اما اینها هر کدام حلقههایی هستند که باید در نهایت به یکدیگر متصل شوند تا به بهرهبرداری حداکثری برسند؛ محور اتصال همه اینها انتقال کانون توسعه کشور به سواحل جنوبی و بهخصوص منطقه مَکُران است. در این جلسه مقرر شد ترتیبات شناسایی و معرفی مشاور بینالمللی تهیه نقشه جامع توسعه دریامحور هر چه سریعتر از سوی وزارت راهوشهرسازی با همکاری وزارت امورخارجه پیگیری و به نتیجه برسد.
ایران با داشتن خط ساحلی پنجهزار و ۸۰۰ کیلومتری در شمال و جنوب ضمن همسایگی با چندین کشور منطقه، شاهد اقلیمهای متفاوت، منابع سطحی و زیرسطحی غنی از مواد معدنی و هیدروکربوری و همچنین گستره پربار از زیستبومهای گوناگون، جزایر فراوان و انواع متنوع از آبزیان است که اهمیت حفظ و بهرهبرداری پایدار از این […]
دیدگاه بسته شده است.