بحران فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل عمومی کشور

عضو کمیسیون عمران مجلس، با اشاره به اینکه ناوگان حمل‌ونقل عمومی کشور با بحران فرسودگی مواجه است، گفت: یکی از پیامدهای عدم واردات اتوبوس، وقوع حوادث ناگواری است که سالانه منجر به جان باختن ۱۲ تا ۱۵ هزار نفر در کشور می‌شود، درحالی‌که سه برابر این آمار نیز دچار قطع عضو یا آسیب‌های جدی می‌شوند. […]

عضو کمیسیون عمران مجلس، با اشاره به اینکه ناوگان حمل‌ونقل عمومی کشور با بحران فرسودگی مواجه است، گفت: یکی از پیامدهای عدم واردات اتوبوس، وقوع حوادث ناگواری است که سالانه منجر به جان باختن ۱۲ تا ۱۵ هزار نفر در کشور می‌شود، درحالی‌که سه برابر این آمار نیز دچار قطع عضو یا آسیب‌های جدی می‌شوند. به گزارش مهر، مجتبی یوسفی؛ با بیان اینکه حل ریشه‌ای معضل فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل عمومی کشور ضروری است، افزود: در یک دهه گذشته، تعداد اتوبوس‌های فعال در بخش برون‌شهری از ۱۵ هزار دستگاه به کمتر از ۷۱۰۰ دستگاه کاهش یافته که تمامی این ناوگان‌های عمری بالای ۱۰ الی ۱۵ سال دارند. یوسفی؛ علت این وضعیت را افزایش بی‌رویه قیمت اتوبوس‌های بی‌کیفیت عنوان کرد و گفت: در حال‌حاضر قیمت یک دستگاه اتوبوس به حدود ۲۰ میلیارد تومان رسیده است؛ در چنین شرایطی، رانندگان که با هزینه‌های سنگین قطعات و نگهداری مواجه هستند، قادر به خرید این وسایل نقلیه نیستند، مجلس به جای اتخاذ رویکرد منفعلانه پس از وقوع حوادث، بر اجرای قوانین کارشناسی‌شده تأکید دارد. وی تأکید کرد: اگر قانون واردات اتوبوس با جدیت پیگیری نشود و از سوی دیگر تعداد ناوگان اتوبوسی فعال کشور روزبه‌روز کاهش یابد؛ بی‌شک در آینده نزدیک حوادث ناگوار جاده‌ای افزایش می‌یابد، زیرا ناوگان جاده‌ای فعلی نیز فرسوده است. اگر امروز مجوز واردات یا تولید اتوبوس صادر شود، یک سال زمان خواهد برد تا این ناوگان وارد چرخه فعالیت شود. عضو کمیسیون عمران، با اشاره به مصرف روزانه ۱۱۰ میلیون لیتر گازوئیل و ۱۳۰ میلیون لیتر بنزین در کشور، گفت: یکی‌از مهم‌‌ترین عوامل این مصرف بالا، تردد خودروهای فرسوده و بی‌کیفیت با تکنولوژی قدیمی است. بااین‌حال، نه‌تنها مجوز واردات اتوبوس اجرایی نشده، بلکه وزارت اقتصاد و بانک مرکزی نیز ارزی برای این امر تخصیص نداده‌اند. یوسفی؛ در پایان گفت: انتظار می‌رود رئیس‌جمهور که خود در تصویب این قانون در مجلس یازدهم نقش داشته، گره کور مافیای خودرو را که مردم هزینه آن را با جان و مال خود پرداخت می‌کنند، باز کند. اگر هدف کاهش مصرف سوخت است، باید واردات خودرو با تکنولوژی روز با جدیت در دستور کار قرار گیرد.