مهدی قرهداغلی- رئیس سازمان توسعه تجارت، از مخالفت این سازمان با تعرفههای بالای خودروهای وارداتی خبر داد و گفت: فعلاً تعرفه ۱۰۰درصدی واردات امکانپذیر نیست و اجرایی نمیشود. به گزارش مناقصهمزایده، محمدعلی دهقاندهنوی؛ در حاشیه نشست خبری نمایشگاه ایراناکسپو، در جمع خبرنگاران، درباره تعرفه ۱۰۰درصدی واردات خودرو برای سالجاری، اظهار داشت: موضوع تعرفه واردات خودرو […]
مهدی قرهداغلی- رئیس سازمان توسعه تجارت، از مخالفت این سازمان با تعرفههای بالای خودروهای وارداتی خبر داد و گفت: فعلاً تعرفه ۱۰۰درصدی واردات امکانپذیر نیست و اجرایی نمیشود. به گزارش مناقصهمزایده، محمدعلی دهقاندهنوی؛ در حاشیه نشست خبری نمایشگاه ایراناکسپو، در جمع خبرنگاران، درباره تعرفه ۱۰۰درصدی واردات خودرو برای سالجاری، اظهار داشت: موضوع تعرفه واردات خودرو ریشه در لایحه بودجه سالجاری دارد؛ این سازمان از ابتدا با استفاده ابزاری از تعرفهها بهعنوان منبع درآمد بودجهای مخالف بود. وی با بیان اینکه در زمان تنظیم لایحه بودجه اعلام کردیم که نباید از تعرفهها برای تأمین درآمدهای بودجهای استفاده شود، ادامه داد: پیشنهاد شده بود که حدود دومیلیارد دلار یا بیشتر، ارز تخصیص پیدا کند و تعرفه واردات ۱۰۰درصدی برای خودرو اعمال شود تا از این محل درآمدزایی شود. ما با اصل این نگاه مخالفیم؛ چه این کار درست باشد یا نه و معتقدیم تعرفه باید فقط ابزار تنظیم تجارت باشد، نه کاهش تورم، بودجه و نه هیچ کاربرد دیگری داشته باشد. معاون وزیر صمت، با اشاره به اینکه نظام تعرفهای فعلی برای واردات خودروها یک نظم مشخص دارد، افزود: برای مثال خودروهای برقی و هیبریدی تعرفه بسیار پایینتری دارند و با افزایش مصرف سوخت، ارزش خودرو یا حجم موتور، تعرفه هم بیشتر میشود. ما با کلیت بالا بودن تعرفه خودرو هم مخالفیم، اما همین نظام موجود هم حداقل نظم مشخصی دارد. وی تصریح کرد: اگر قرار است برای اهداف بودجهای از افزایش تعرفههای واردات استفاده شود، باید به این نظام توجه شود اما این موضوع در مجلس نادیده گرفته شد و در نهایت به تصویب رسید و ابلاغ شد. رئیس سازمان توسعه تجارت، با اشاره به اینکه پس از ابلاغ قانون، در تاریخ ۱۶ فروردینماه (نخستین روز کاری بعد از تعطیلات نوروز) نامهای به گمرک ارسال کرده است، اظهار داشت: در این نامه تأکید شد که ماده قانونی مذکور به صراحت اعلام میکند «باید ارز تخصیص پیدا کند و در ازای آن تعرفه واردات خودرو ۱۰۰درصد باشد» اما آییننامه اجرایی آن باید با همکاری سازمان برنامه و بودجه، بانکمرکزی و وزارت صمت تهیه و ابلاغ شود. وی با تأکید بر اینکه تا زمانی که چنین آییننامهای تدوین و ابلاغ نشده، هیچ خودرویی مشمول تعرفه ۱۰۰درصدی نمیشود و همان تعرفههای قبلی که در کتاب مقررات آمده، ملاک عمل خواهد بود، خاطرنشان کرد: ما در جلسات نیز بارها اشاره کردیم که براساس تفسیر ما از این ماده قانونی، میتوان در آییننامه اجرایی، خودروهای خاصی را از این طرح خارج کرد. از جمله خودروهای برقی، هیبریدی یا حتی خودروهایی با موتور زیر ۱۵۰۰ سیسی و اگر این پیشنهادها اجرا شود، التهابهای بازار نیز کاهش خواهد یافت. معاون وزیر صمت، با یادآوری مخالفت سازمان توسعه تجارت با این مصوبه، گفت: ما از ابتدا مخالفت خود را بهصورت شفاف بیان کردیم و هیچگاه موضعمان را تغییر ندادیم؛ نامه ۱۶ فروردین موجود است و قابل استناد. برخی گفتند سازمان توسعه تجارت نمیتواند برخلاف قانون عمل کند، اما باید توجه داشت که این برداشت نادرستی از قانون بودجه است. وی با بیان اینکه قانون بودجه تصریح دارد که بانکمرکزی باید منابعی را اختصاص دهد و واردات خودرو با تعرفه ۱۰۰درصدی انجام شود، ادامه داد: اما این موضوع یا باید از طریق آییننامه مشخص و اجرایی شود یا اگر با آن مخالفیم، باید قانون بودجه اصلاح شود. راه دیگری وجود ندارد که البته موضع ما روشن است؛ نخست، با استفاده ابزاری از تعرفهها برای اهدافی غیر از تجارت مخالفیم. دوم، تا زمانیکه آییننامه مشخصی ابلاغ نشده، هیچ خودرویی مشمول تعرفه ۱۰۰درصدی نخواهد شد و همان تعرفههای موجود در کتاب مقررات ملاک است. دهقاندهنوی؛ خاطرنشان کرد: ما هم در جلساتی که برگزار میشود، بهعنوان همکار وزارت صمت حضور داریم و برای تدوین این آییننامه کمک میکنیم. در سیاستهای کلی دولت نیز همواره ترجیح بر واردات خودروهای کممصرف و سازگار با محیطزیست مانند خودروهای برقی و هیبریدی بوده است و برای همین هم تعرفه واردات این خودروها باید پایینتر باشد.
با توجه به جهش نرخ محاسباتی ارز در گمرک، رشد حقوق ورودی خودروهای وارداتی، چالشهای جدی در بازار خودرو ایجاد خواهد کرد. در اولین گام، دولت تصمیم گرفته که نرخ حقوق ورودی خودروهای هیبریدی مشابه سال قبل باشد. به گزارش تسنیم، براساس قانون بودجه سال ۱۴۰۴، حقوق ورودی تمام خودروهای سواری وارداتی بهطور کلی صددرصد […]
گروه خودرو- مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت، ضمن اشاره به پیگیریهای وزیر صمت و البته همراهی شرکتهای واردکننده و سایر دستگاهها، از کاهش قابلتوجه قیمت نهایی برخی از خودروها در طرح اخیر عرضه خودروهای وارداتی که با قیمت علیالحساب عرضه شدند، خبر داد و گفت: کاهش جدی ارزش گمرکی خودروها در راه است. به […]
هر چند که هنوز آمار واردات خودروهای خارجی به کشور با برنامهها و اهداف سیاستگذاران فاصله معناداری دارد، اما آمار نشان میدهد که روند واردات در سالجاری نسبت به سال گذشته افزایش قابلتوجهی داشته است؛ این در حالیست که هنوز روند ترخیص خودروها از گمرکات کُند بوده و تعداد قابلتوجهی از خودروهای وارد شده، در […]
مدیر طرح واردات خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت، از آغاز دور جدید عرضه خودروهای وارداتی از هفته آینده خبر داد و اعلام کرد که متقاضیان مشارکت در این طرح، حساب خود نزد بانکهای عامل مورد تأیید را به نام خودروهای وارداتی، وکالتی کنند. به گزارش مناقصهمزایده، مهدی ضیغمی؛ در گفتگویی برخط با اصحاب رسانه، […]
ارسال دیدگاه
قوانین ارسال دیدگاه