گروه خودرو- فعالان واردکنندگان خودرو از دولت درخواست تعریف چشماندازی برای فعالیت تا سال ۱۴۰۸ کردند، زیر واردات خودرو گرفتار مشکلات عدیده است. به گزارش مناقصهمزایده، در جلسهای که با حضور جمعی از فعالان اقتصادی در حوزه واردات خودرو، اعضای وزارت صمت از سازمانهای ذیربط و اعضای اتاق بازرگانی با محوریت بررسی چالشهای این صنعت […]
گروه خودرو- فعالان واردکنندگان خودرو از دولت درخواست تعریف چشماندازی برای فعالیت تا سال ۱۴۰۸ کردند، زیر واردات خودرو گرفتار مشکلات عدیده است. به گزارش مناقصهمزایده، در جلسهای که با حضور جمعی از فعالان اقتصادی در حوزه واردات خودرو، اعضای وزارت صمت از سازمانهای ذیربط و اعضای اتاق بازرگانی با محوریت بررسی چالشهای این صنعت در اتاق بازرگانی تهران برگزار شد، واردکنندگان خودرو با صراحت از بلاتکلیفیها، سیاستگذاریهای مقطعی و تصمیمات ناهماهنگ گلایه کردند. بهویژه آنکه با وجود ورود حدود ۶۰ هزار دستگاه خودرو در سال گذشته، نهتنها بازار به تعادل نرسیده، بلکه نارضایتی مشتریان نیز همچنان پابرجاست. در این نشست، هادی سلیمانیملکان؛ رئیس انجمن واردکنندگان خودرو، با انتقاد از آشفتگی موجود در روند سیاستگذاری واردات خودرو، گفت: واردات خودرو دیگر نهتنها نقشی در تنظیم بازار و ایجاد رقابت ایفا نمیکند، بلکه به ابزاری برای اجرای طرحهای کوتاهمدت و نمایشی بدل شده است. سه چالش اصلی عامل وضعیت فعلی واردات است که شامل: بلاتکلیفی و ناپایداری مقررات، بحرانهای ارزی و عدم پاسخگویی دولت به نیازهای واقعی بازار است. سلیمانیملکان؛ با اشاره به فعالیت گذشته شرکتهای رسمی واردکننده خودرو و تعامل مستقیم آنها با وزارت صمت، اظهار داشت: ممنوعیت ناگهانی واردات از سال ۱۳۹۶، سرمایهگذاری کلانی را بلاتکلیف گذاشت و خسارات سنگینی به فعالان رسمی وارد آورد؛ بیآنکه هیچگونه جبرانی از سوی دولت صورت گیرد. جای خالی شرکتهای رسمی توسط واسطههای غیررسمی پُر شده و خودروهای فاقد اصالت، بدون خدمات پس از فروش و با کیفیت نهچندان مناسب به بازار راه یافتند؛ موضوعی که اعتماد عمومی را تضعیف کرده و سطح کیفی بازار را کاهش داده است. رئیس انجمن واردکنندگان خودرو، راهحل چالش واردات خودرو را در تدوین یک نقشهراه روشن دقیق و بلندمدت بیان و توضیح داد: فعالان واردات خودرو از دولت حمایت مالی نمیخواهند؛ تنها درخواستشان این است که مسیر فعالیت آنها با چشماندازی حداقل تا سال ۱۴۰۸ مشخص شود. تداوم مجوزدهی رانتی به افراد خاص و شرکتهای بیسابقه، نهتنها مسیر فعالیت شرکتهای حرفهای را مسدود کرده، بلکه به بیثباتی و ریسکپذیری بالا در بازار دامن زده است. وی افزود: آییننامهای توسط سازمان برنامه و بودجه درخصوص واردات خودرو با به مزایده گذاشتن ارز قرار بود به هیئتدولت جهت تصویب ارسال شود، اما با پیگیریهای این انجمن و جلسه با وزارت صمت، این آییننامه جهت اصلاح به وزارتخانه مذکور بازگشت. سلیمانی؛ با تأکید به اینکه واردات خودرو نهتنها تهدیدی تولید داخل محسوب نمیشود، بلکه مویدی برای افزایش کیفیت و رقابت است، بیان کرد؛ واردات هدفمند میتواند زنگ هشداری برای خودروسازان داخلی باشد تا کیفیت محصولات خود را ارتقاء دهند و تکنولوژیهای روز را بهکار گیرند. همچنین یکی دیگر از واردکنندگان خودرو نیز در این نشست، درخصوص سیاستگذاری جامع برای واردات خودروهای الکتریکی و هیبریدی بهعنوان مهمترین راهکار اساسی کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا، گفت: واردکنندگان خودرو خواستار مشوقهای دولتی از جمله کاهش عوارض و تسهیل مجوزهای وارداتی برای این خودروها هستند. همچنین مصطفی خدری؛ عضو انجمن واردکنندگان خودرو نیز، با اشاره به نوسانات شدید ارزی و محدودیتهای مالی در دوران تحریمها، گفت: ناتوانی در استفاده از سیستم بانکی برای تأمین منابع مالی، واردات خودرو را به فرآیندی پرهزینه با ریسک بالا تبدیل کرده است.
ارسال دیدگاه
قوانین ارسال دیدگاه