گروه بازارسرمایه ـ مدیرکل نظارت غیراحتیاطی بانکمرکزی، اعلام کرد: سال گذشته ۲۲ مورد پرونده تخلف اشخاص تحت نظارت در هیئت انتظامی بانکمرکزی رسیدگی و برای ۱۵۷ نفر از اشخاص تحت نظارت بانکمرکزی از جمله مدیران و اعضای هیئت مدیره بانکها کیفرخواست صادر شد. به گزارش مناقصهمزایده به نقل از بانکمرکزی، سیدعلیاکبر میرعمادی؛ با تأکید بر […]
گروه بازارسرمایه ـ مدیرکل نظارت غیراحتیاطی بانکمرکزی، اعلام کرد: سال گذشته ۲۲ مورد پرونده تخلف اشخاص تحت نظارت در هیئت انتظامی بانکمرکزی رسیدگی و برای ۱۵۷ نفر از اشخاص تحت نظارت بانکمرکزی از جمله مدیران و اعضای هیئت مدیره بانکها کیفرخواست صادر شد. به گزارش مناقصهمزایده به نقل از بانکمرکزی، سیدعلیاکبر میرعمادی؛ با تأکید بر عزم جدی بانکمرکزی در برخورد با اخلالگران سلامت شبکه بانکی و پولی کشور و تضییعکنندگان حقوق مردم، یادآور شد: در همین راستا طی سال گذشته ۲۲ مورد پرونده تخلف از اشخاص تحت نظارت که برخی از پروندهها شامل چندین ردیف تخلف بوده است، به هیئت انتظامی بانکمرکزی ارجاع شد. ۱۳ مورد از این ارجاعات از سوی ادارات نظارتی بانکمرکزی و مابقی از سوی دیگر نهادهای نظارتی به این هیئت ارجاع شد. از این تعداد هفت پرونده مربوط به بانکهای دولتی و اصل ۴۴ و تعداد ۱۰ مورد نیز در ارتباط با تخلف بانکهای خصوصی بود و چهار پرونده نیز در زمینه تخلفات پرداختیارها و یک مورد هم در مورد صرافی بوده است. وی درخصوص پرتکرارترین تخلفات مورد رسیدگی در هیئت انتظامی بانکمرکزی، گفت: این تخلفات عمدتاً در زمینه عدم رعایت نرخ سود اعم از سود سپرده یا تسهیلات، عدم اجرای قانون جوانی جمعیت، اضافه برداشت، عدم رعایت نرخ کارمزد خدمات بانکی، کنترل مقداری ترازنامه، بهداشت اعتباری در زمینه تسهیلات و تعهدات کلان و اموال مازاد بانکها بوده است. مدیرکل نظارت غیراحتیاطی بانکمرکزی، افزود: این بانک براساس ماده ۲۳ قانون بانکمرکزی به اعمال قانون در قبال متخلفین از اخطار تا جرایم نقدی، سلب صلاحیت، انفصال از خدمت یا لغو مجوز در سطوح مختلف فعالان حوزه بانکی اقدام کرده است. میرعمادی؛ با اشاره به اقدامات انتظامی بانکمرکزی درخصوص برخورد با متخلفان بانکی در زمینه پرونده چای دبش، گفت: رسیدگی به جنبه قضایی این پرونده در محاکم قضایی در حال انجام است اما بانکمرکزی در ارتباط با این پرونده برای ۷۳ نفر از کارکنان دو بانک در سطوح مختلف از اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل تا رئیس شعبه و رئیس دایره شعب اقدام به صدور کیفرخواست کرده است که در حال رسیدگی است. وی سرعت بخشیدن به رسیدگی به تخلفات شبکه بانکی و اشخاص تحت نظارت را برنامه جدی بانکمرکزی در این زمینه عنوان کرد و گفت: تسریع در رسیدگی به تخلفات عاملی بازدارنده در تکرار تخلفات است که بانکمرکزی نیز بر آن تأکید دارد و براین باور است که برخورد با متخلفان ایستگاه مهم نظارتی بانکمرکزی است. مدیرکل نظارت غیراحتیاطی بانکمرکزی خواستار حمایت قوای قضاییه و مقننه از بانکمرکزی برای انجام تکالیف قانونی تعیین شده در برخورد با تخلفات حوزه پولی و بانکی شد و افزود: برخی تخلفات در شبکه بانکی و اشخاص تحت نظارت به صورت ماهوی خارج از حیطه اختیارات بانکمرکزی و رسیدگی سریع به آنها نیازمند همکاری فرابخشی در سطح حاکمیت است. وی تأکید کرد: بانکمرکزی در چارچوب وظایف قانونی خود به تمامی تخلفاتی که سلامت نظام بانکی و پولی و حقوق عمومی مردم و سپردهگذاران را مخدوش میکند با قاطعیت رسیدگی میکند و نسبت به انعکاس موارد تخلف در تمامی سطوح بدون مماشات اقدام میکند.
ارسال دیدگاه
قوانین ارسال دیدگاه