چطور از قلب در برابر استرس و افسردگی محافظت کنیم؟

  اکثر مردم از بیماری‌های قلبی به این دلیل که علت اصلی مرگ و میر زنان و مردان است هراس دارند و این خوب است. اما چیزی که بسیاری از افراد آن را جدی نمی‌گیرند این است که قلب ممکن است تاوان استرس و افسردگی را بپردازد. به گزارش آوای سلامت، عوامل روانی به معنای […]

 

اکثر مردم از بیماری‌های قلبی به این دلیل که علت اصلی مرگ و میر زنان و مردان است هراس دارند و این خوب است. اما چیزی که بسیاری از افراد آن را جدی نمی‌گیرند این است که قلب ممکن است تاوان استرس و افسردگی را بپردازد.

به گزارش آوای سلامت، عوامل روانی به معنای واقعی کلمه می‌توانند منجر به افزایش خطر حمله قلبی شوند. این در حالی است که استرس خود عامل مهمی در بروز علائم قلبی و عروقی به ویژه حمله قلبی است. افسردگی، اضطراب، خشم و انزوای اجتماعی نیز سلامت قلب و عروق را تحت تأثیر قرار می‌دهد. مسایل روانی اغلب در هم تنیده شده‌اند و ابتلا به هر کدام از آن‌ها شانس رواج دیگری را نیز افزایش می‌دهد.

انجمن قلب آمریکا این نکات را برای محافظت از قلب در برابر استرس و افسردگی توصیه می‌کند:

منبع استرس یا افسردگی خود را شناسایی کنید و راه‌هایی را برای کنار آمدن با پیدا کنید. ممکن است نیاز به روان ‌درمانی داشته باشید.

عادات سالم مانند پیاده‌روی روزانه را انتخاب کنید، اما در این باره عجله نداشته باشید. اگر می‌خواهید به ورزش کردن روی بیاورید، به ‌تدریج ورزش را شروع کنید و یک ‌باره فشار زیادی به خودتان نیاورید تا به یک برنامه ورزشی سخت ‌گیرانه برسید.

طرح غذایی سالم‌‌تری را برای خود بریزید. هنگامی که تحت استرس هستید، به خوردن تنقلات ناسالم روی نیاورید.

هر بار یک تغییر برای رسیدن به سبک زندگی سالم را انجام دهید و تلاش نکنید یک ‌باره تغییرات متعددی را ایجاد کنید. این نکات به‌ خصوص اگر بخواهید سیگار را ترک کنید، مصداق دارد. ترک سیگار تغییری عمده و کاری مشکل است.

در نهایت باید از خودتان مراقبت کنید تا چرخه احساس افسردگی را بشکنید. برای انجام این کار می‌توانید کاری سازمان‌‌یافته برای مثال رفتن کلاس یوگا یا تمرینات تای چی را انجام دهید یا کارهایی که بتوان آن را در هر جایی انجام داد برای مثال چند دقیقه مراقبه، گوش کردن به موسیقی یا خواندن کتاب. ورزش‌هایی مثل یوگا همراه با آرام‌سازی پیشرونده عضلانی، تصویرسازی ذهنی، تمرینات تنفس عمیق و … مهره اصلی رهایی از استرس محسوب می‌شود.

مهارت مدیریت زمان را یاد بگیرید.

 

به اندازه کافی بخوابید. کمبود خواب می‌تواند خلق و خوی شما، سطح هوشیاری ذهنی، سطح انرژی و سلامت جسمی را تحت تأثیر منفی قرار دهد.