علی غلامفراهانی- بهار با همه زیباییهایش در شهرهای بزرگ فراموش شده است، زیرا ترافیک، غبار از دود بر سر گیاهان نشانده است! بهار دهههاست که برای کلانشهرها زیبا نیست. بنابر آخرین آمارها روزانه تنها در تهران ۲۰ میلیون سفر انجام میشود که به دلیل عدم توسعه حملونقل عمومی، اکثر آنها با خودروهای شخصی به انجام […]
علی غلامفراهانی- بهار با همه زیباییهایش در شهرهای بزرگ فراموش شده است، زیرا ترافیک، غبار از دود بر سر گیاهان نشانده است! بهار دهههاست که برای کلانشهرها زیبا نیست. بنابر آخرین آمارها روزانه تنها در تهران ۲۰ میلیون سفر انجام میشود که به دلیل عدم توسعه حملونقل عمومی، اکثر آنها با خودروهای شخصی به انجام میرسد. ترافیک شهری، هر روز صبح آدمها را درگیر و تا شب رهایشان نمیکند. ماشینها مثل مورچههای درهم پیچیده ذرهذره به جلو میخزند. بوقها گوش را کَر میکنند و دود و دم، نفس شهر را تنگ میکند. همه ما با این شرایط اعصاب خردکن سروکار داریم. هر روز صبح، وقت زیادی را در ترافیک تلف میکنیم. دیر به سر کار و مدرسه میرسیم، قرارهایمان را عقب میاندازیم و از همه مهمتر، از زندگی لذت نمیبریم. اما چرا ترافیک وجود دارد؟ دلایل زیادی برای این معضل هست. یکی از مهمترین دلایل، تعداد زیاد ماشینهاست. داخل خیابانها پر از ماشین است. همه دوست دارند با ماشین شخصی خودشان به این طرف و آن طرف بروند. اما خیابانها ظرفیت این همه ماشین را ندارند. دلیل دیگر ترافیک، نبودِ راههای کافیست. خیابانها و جادهها برای این حجم از ماشینها طراحی نشدهاند. بعضی از خیابانها خیلی باریک هستند و بعضی دیگر تقاطعهای زیادی دارند. همه اینها باعث میشود که ماشینها به جای حرکت، در صف بایستند و ترافیک ایجاد شود. البته رانندگی غلط هم در ترافیک نقش دارد. خیلی از رانندگان قوانین را رعایت نمیکنند. بوق میزنند، سبقت غیرمجاز میگیرند و در دو خط رانندگی میکنند. همه این کارها باعث میشود که ترافیک بدتر شود.
۱۴ سال از مصوبه بازگشت سرویس ادارات گذشت!
کمتر از دو دهه گذشته یعنی حدود ۱۵ تا ۱۶ سال پیش زمانی که ادارات تعطیل میشدند، تعداد زیادی مینیبوس و اتوبوس به ترتیب مقابل ساختمان اداری صف کشیده بودند تا کارمندانی که تعطیل شده بودند را به مقصد برسانند، هنگام صبح البته این روند متفاوت بود چون هر مینیبوس یا اتوبوسی بهعنوان سرویس اداره مورد نظر، در مسیر کارمندان را سوار و به اداره میرساند، این یعنی کاهش حجم زیادی تردد خودروی شخصی در سطح شهر به ویژه در هنگام صبح و عصر که اوج ترافیک است. اما شاید باور اینکه هنوز و بعد از گذشت ۱۴ سال مصوبهای در کشورمان اجرا نشده باشد، دور از ذهن به نظر برسد، آن هم مصوبهای که مستقیماً در کاهش ترافیک نقش دارد! سال ۹۰ بود که شورایعالی ترافیک، مصوبه بازگشت سرویس ادارات را به شورای شهر داد اما همچنان آن مصوبه در راهروهای شورای شهر تهران خاک میخورد! در آن زمان شورای شهر پایتخت اعلام کرد که با توجه به فرسوده بودن اتوبوسها مردم با ماشین شخصی تردد کنند، بهتر است. این در حالی بود که میشد با تمهیداتی همچون اجبار ادارات به استفاده از اتوبوسهای سالم به کاهش آلودگی هوای پایتخت کمک کرد. حال سؤال این است که با توجه به ترافیک کنونی کلانشهرهای کشور خصوصاً تهران چرا مصوبه شورایعالی ترافیک اجرا نمیشود؟
لزوم ادامه تغییر ساعت کاری کارمندان
یکی دیگر از معضلات حملونقل در کلانشهرها همزمانی آغاز کار ادارات و مدرسههاست. طبق آمار سال گذشته پلیس، با آغاز سال جدید تحصیلی حداقل ۳۰ درصد به حجم ترافیک تهران افزوده میشود. پلیس همچنین اعلام کرد که با توجه به تغییر ساعات کاری ادارات در سال گذشته، شاهد ترافیک کمتری در پایتخت بودیم. امسال نیز الزامی است که این طرح به مرحله اجرا در آید. همچنین ناترازی انرژی باعث شده که دولتمردان مجبور به کاهش ساعت کاری کنند، اما تغییر ساعات کاری در کاهش ترافیک بسیار مؤثر است.
مینا زمانیان- معاون رئیسجمهور و رئیس سازمان اداری استخدامی، اظهار داشت: تغییر ساعت کاری از ساعت ۶ تا ۱۳ و مابقی به صورت دورکاری با مجوز سران قوا بود. به گزارش مناقصهمزایده، میثم لطیفی؛ در حاشیه جلسه دولت در جمع خبرنگاران، در توضیحی درباره تغییر ساعت کاری، اظهار داشت: داستان از آنجا شروع شد که […]
مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران از افزایش مراکز معاینه فنی فعال در روزهای جمعه خبر داد. به گزارش مناقصهمزایده، شادی مالکی؛ در توضیح تغییر ساعت کاری مراکز معاینه فنی شهر تهران همزمان با تغییر ساعت کاری ادارات، افزود: در پی مصوبه دولت مبنی بر آغاز ساعت کاری ادارات از ساعت ۶ صبح ، این […]
دیدگاه بسته شده است.