در سبد سوختی کشور تولید خودروهای گازسوز چه اندازه سهم دارند

در سال گذشته حدود ۱٫۳ میلیون دستگاه انواع خودرو تولید شد که از این مقدار فقط ۱۰۵ هزار دستگاه خودرو گازسوز، یعنی معادل هشت‌درصد تولید، این نوع خودرو بوده است. به تازگی کرامت ویس‌کرمی؛ مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفی ایران، از افت مصرف سی‌ان‌جی در کشور خبر داده است. طبق اعلام این مقام مسئول، […]

در سال گذشته حدود ۱٫۳ میلیون دستگاه انواع خودرو تولید شد که از این مقدار فقط ۱۰۵ هزار دستگاه خودرو گازسوز، یعنی معادل هشت‌درصد تولید، این نوع خودرو بوده است. به تازگی کرامت ویس‌کرمی؛ مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفی ایران، از افت مصرف سی‌ان‌جی در کشور خبر داده است. طبق اعلام این مقام مسئول، مصرف روزانه سی‌ان‌جی از ۲۳ میلیون به ۱۹ میلیون مترمکعب کاهش یافته است. با توجه به اینکه از دهه ۸۰ خورشیدی تا امروز بیش از دوهزار و ۵۰۰ جایگاه سی‌ان‌جی در کشور احداث و زنجیره تأمین و زیرساخت تولید برای این خودرو‌ها ایجاد شده است. چهارمیلیون افت مصرف سی‌ان‌جی در ناوگان حمل‌ونقل زنگ هشدار بازنگری در سبد سوختی خودروسازان را به صدا در آورده است. به گزارش بازار، کارشناسان معتقد هستند که تمرکز سیاست‌گذاران صنعتی برای خودروسازان فقط نباید منوط به توسعه خودروهای برقی در کشور شود. در گذشته نه‌چندان دور براساس مصوبه شورای اقتصاد می‌بایست ۹۰۰ هزار دستگاه خودروی ناوگان عمومی از تک‌سوز به دوگانه‌سوز تبدیل شود. اما براساس آمار منتشره تاکنون فقط ۳۵۰ هزار دستگاه خودرو از این تعداد به صورت رایگان دوگانه‌سوز شدند. در صورتی که این مصوبه با جدیت بیشتری دنبال شود، می‌توان نسبت به افزایش میزان مصرف سی‌ان‌جی جهت حل بحران ناترازی سوخت در کشور امیدوار بود. صنایع خودروسازی در دنیا معمولاً براساس منابع انرژی اقدام به تعریف سبد سوختی در برنامه تولید محصولات خود می‌کنند، با توجه به زیرساخت‌های کشور سیاست‌گذاران صنعتی و خودروسازان باید سبد سوختی متشکل از خودروهای تمام‌برقی با سهم ۳۰ درصدی، خودروهای هیبریدی با سهم ۲۵ درصدی، خودروهای گازسوز با ظرفیت ۳۰ درصدی و خودروهای بنزینی کم‌مصرف با ظرفیت ۱۵ درصدی تدوین و تعریف کنند. در چنین برنامه سبد سوختی نه‌تنها وضعیت ناترازی سوختی در کشور حل می‌شود، بلکه کاهش آلودگی هوا در کلانشهر‌ها نیز ایجاد می‌شود. تاکنون سبد سوختی خودروسازان چنین تنوعی را به خود ندیده است. در سال گذشته صنایع خودروسازی در کشور موفق به تولید حدود یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه انواع خودروی سواری و تجاری شدند. از این مقدار فقط هشت درصد خودروی گازسوز تولید شده است، به بیانی بهتر سال گذشته ۱۰۵ هزار دستگاه خودروی گازسوز تولید شد که در قیاس با سال ۱۴۰۲ وضعیت تولید بهبود بهتری یافته بود. بنابراین می‌توان گفت؛ روند تولید خودروی گازسوز در کشور رشد تقریباً پایداری را با یک شیب بسیار ملایم طی می‌کند. نکته قابل تأمل اینجاست که سهم تولید خودروهای بنزینی در سال گذشته از سبد سوختی خودروسازان ۹۲ درصد بوده است. بنابراین می‌توان پی برد که علاوه بر فقدان سبد سوختی متنوع برای صنایع خودروسازی، وضعیت سبد سوختی با واردات خودروهای برقی و هیبریدی نیز چندان بهبودی نداشته است. توسعه و مصرف گاز طبیعی در حوزه حمل‌ونقل کشور با هدف کاهش تقاضای بنزین دنبال می‌شود، از همین‌رو استفاده از خودروی گازسوز در بخش پرمصرف توصیه شده است. اگر به سبد خودروهای گازسوز گروه صنعتی ایران‌خودرو و گروه خودروسازی سایپا به‌عنوان دو غول بزرگ تولید خودرو در کشور نگاهی کوتاه داشته باشیم، متوجه خواهیم شد که تاکسی‌ها و وانت‌بار‌ها تنها محصولات تولیدی هستند که بیش‌ترین متقاضای خرید را داشتند. بنابراین مصرف سی‌ان‌جی در ناوگان حمل‌ونقل عمومی نسبت به خودروهای شخصی بیش‌ترین مصرف را دارد. ارائه دو محصول تجاری گازسوز؛ آریسان از سوی گروه صنعتی ایران‌خودرو و نیسان زامیاد از سوی گروه خودروسازی سایپا توانسته است، بیش از ۳۰ درصد از محصولات گروه وانت را به این سوخت تجهیز کند که عدد آن به‌زعم کارشناسان قابل قبول و به نظر کافی است. متأسفانه سال گذشته تولید وانت‌های دیزلی بسیار کم بود و از این‌رو تنوع سوختی در حوزه وانت‌‌ها معطوف به بنزین و سی‌ان‌جی شده است. خودروهای سواری تولیدی در بخش گازسوز‌ها متعلق به دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا با تولید تقریبی ۵۰ هزار دستگاه خودرو نسبت به سال ۱۴۰۲ تقریباً ثابت مانده است. بررسی آمار‌ها نشان می‌دهد که مصرف سی‌ان‌جی در خودروهای سواری (ناوگان تاکسیرانی) سهم ۴۷ درصدی و در خودروهای باری سهم ۵۳ درصدی دارد. قطعه‌سازان خودروهای گازسوز، بار‌ها نسبت به عدم ایفای تعهدات مسئولین به قرارداد و فراموشی طرح سی‌ان‌جی گلایه داشته و نسبت به کاهش تولید خودروهای گازسوز و قطعات آن‌ها در زنجیره تأمین که سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی انجام شده، هشدار دادند. به نظر می‌رسد که وزارت صمت به‌عنوان متولی صنعت خودرو و وزارت نفت به‌عنوان متولی انرژی، افزایش مصرف سی‌ان‌جی در تولید خودروسازان را فراموش کردند.