اگر چه روند مذاکرات مثبت ایران و آمریکا، بازار ارز را در مسیر کاهشی قرار داده، با این وجود گفته میشود بسیاری از فعالان بازار لوازمیدکی خودرو بهدلیل ابهامات در بازار ارز و از سویی چالشهای گمرکی از عرضه محصول به بازار خودداری میکنند. به گزارش پرشینخودرو، بازار لوازمیدکی خودرو در سالهای اخیر همواره با […]
اگر چه روند مذاکرات مثبت ایران و آمریکا، بازار ارز را در مسیر کاهشی قرار داده، با این وجود گفته میشود بسیاری از فعالان بازار لوازمیدکی خودرو بهدلیل ابهامات در بازار ارز و از سویی چالشهای گمرکی از عرضه محصول به بازار خودداری میکنند. به گزارش پرشینخودرو، بازار لوازمیدکی خودرو در سالهای اخیر همواره با فرازونشیبهای زیادی روبهرو بوده است؛ از نوسانات شدید ارزی و مشکلات واردات گرفته تا نبود نظارت دقیق بر کیفیت قطعات و عدم شفافیت در قیمتگذاری، همگی عواملی هستند که بر روند خرید و فروش این کالاها تأثیرگذار هستند. فرآیندی پُرنوسان در بازار قطعات یدکی که در این سالها باعث شده بسیاری از مالکان خودروها و تعمیرکاران از تهیه قطعات و کیفیت آنها گلایهمند شوند و برخی کارشناسان این وضعیت را ناشی از کمکاری مسئولان برای کنترل بازار لوازمیدکی بدانند.
عوامل مؤثر در تشویق مالکان به خرید قطعات دستدوم
با وارد شدن به سال ۱۴۰۴ مهمترین پرسش و ابهامی که برای سالجاری در بازار قطعه یدکی مطرح است ادامه نوسانات ارزی و تأثیر آن بر بازار خودرو و قطعه یدکی است؛ جریانی که به نظر میرسد در صورت ادامه بیثباتیها و بازگشت دلار به مدار صعود میتواند در کنار التهابات قیمتی و حتی کیفی، مالکان خودروها را برای تهیه قطعات بیشتر بهسمت لوازمیدکی دستدوم سوق دهد. در بررسی این چالش بسیاری از فعالان بازار قطعه یدکی، مشکل اصلی این بازار را در کنار نوسانات ارزی، عرضه نامناسب لوازمیدکی از سوی فروشندگان میدانند و معتقدند که در بازار قطعات خودرو بهرغم تقاضایی که وجود دارد، اما عرضه صورت نمیگیرد. چراکه فعالان این بازار نسبت به نوسانات قیمت قطعات در آینده، بیثباتی نرخ ارز و بلاتکلیفی در بازار لوازمیدکی واهمه دارند. در حالی که در گذشته نهچندان دور وضعیت بازار لوازمیدکی برعکس شرایط کنونی بود در واقع در بازار عرضه بسیار زیاد، اما تقاضا برای خرید کم بود. در تشریح راهکار این شرایط، فعالان بازار لوازمیدکی خودرو بر این باور است، در صورتی که نرخ ارز روی کانال قیمتی ثابت بماند و مسائل مربوط به ثبت سفارش و عرضه قطعات برطرف شود، وضعیت معامله لوازمیدکی خودرو در بازار بهبود یافته و بازار لوازمیدکی خودرو از رکود فعلی خارج شود.
بلاتکلیفی و توقف فروش در بازار لوازمیدکی خودرو
بسیاری از آنها معتقدند درصورتی که نرخ ارز مدام نوسان داشته باشد، تحلیل و برنامهریزی برای فعالیت در چنین شرایطی سخت میشود؛ بنابراین اگر روند مثبت مذاکرات ادامه یافته و بازار ارز به تدریج به ثبات برسد، بازار قطعات هم به آرامش و بهبود عرضه و تقاضا خواهد رسید، در غیر این صورت بازار لوازمیدکی خودرو وارد بلاتکلیفی و توقف معامله میشود. ارزیابی مشکلات بازار قطعات یدکی خودرو نشان میدهد که بخشی از مسائل کنونی این بازار مربوط به مشکلات گمرکی است و گمرکات کشور در فرآیند ترخیص کالا با واردکنندگان تعامل و همکاری لازم را ندارد. بنایراین قطعاتی که از کشورهای مختلف مانند چین، هند، ترکیه و تایوان وارد میشود بهرغم اینکه فرآیند حملونقل آنها کمتر از سه ماه زمان میبرد اما پروسه ترخیص آنها از گمرک حدود شش ماه زمان نیاز دارد از این جهت بسیاری فعالان ابزار امیدواری میکنند در صورتی که گمرکات کشور همکاری لازم را داشته باشند، بسیاری از کمبودهای مقطعی بهسرعت جبران خواهد شد.
چالش تأمین قطعات یدکی به خودروهای با تیراژ کم و وارداتی رسید
با این حال یکی از کارشناسان و فعالان صنف قطعه یدکی خودرو، معتقد است که به جز چالش تأمین قطعات خودروهای با تیراژ کم تولید یا واردات، کمبود جدی در بازار قطعه یدکی وجود ندارد و علت این مسئله نبود صرفه اقتصادی در تهیه قطعات این خودروها از سوی واردکننده یا قطعهساز است. به اعتقاد مهدی کاظمی؛ در حالحاضر در وضعیت رکود بهسر میبرد؛ چرا که نرخ ارز بیثبات است و این مسئله باعث شده که قیمت قطعات نیز پایدار نباشد و فروشندگان یا واردکنندگان به دلیل نبود چشمانداز روشن اقتصادی، فروش را متوقف کنند. وی بهرغم وجود برخی چالشها در عرضه قطعات به بازار معتقد است که در حوزه کیفیت قطعات خودرو مشکلات بسیار کاهش یافته است و این صرف به دلیل رقابت فعالان بازار است که منجر به رشد کیفیت قطعات طی چند سال گذشته شده است. این کارشناس بازار قطعه یدکی با تأیید تأثیر سودجویان در بازار قطعه یدکی خودرو و بسترهای موجود برای واردات و عرضه قطعات بیکیفیت در بازار، تأکید میکند عمده فروشندگان و فعالان بازار قطعه یدکی بهدنبال حفظ کیفیت، اعتبار و اعتماد خود در بازار و در میان مشتریان هستند.
طرح وزارت صمت در بازار قطعات خودرو بیاثر شد
به گفته کاظمی؛ طرح شناسه کالای وزارت صمت نیز بهرغم اهداف اولیه و تلاش برای ارتقای کیفیت و اصالت قطعات یدکی در بازار متأسفانه موفقیت چندانی نداشته است و شیوه نادرست اجرای آن عملاً باعث شکست این طرح شده است و در صورتی که دولت میخواست این طرح در بازار موفق شود، باید در فاز اجرا و در گامهای نخست، روی قطعات مصرفی بهویژه پرمصرف اجرا میکرد اما متأسفانه امروز پس از صرف زمان فراوان اثری از نتایج طرح شناسه کالا در بازار نیست. وی همچنین عدم توجه به الزامات استانداری در واردات قطعات را چالش دیگر این بازار برشمرده و معتقد است که برخلاف انتظارات، سازمان استاندارد تخصص لازم برای ارزیابی الزامات و قواعد استانداردی جهت واردات را ندارد به همین جهت گاهی قطعهای در گمرک به تأییدات لازم کیفی و استاندارد میرسد، اما پس از ورود به بازار و دپو شدن در انبار فروشندگان، تبدیل به یک قطعه بیکیفیت میشود که فروشندگان را با دردسرهای عدیده مواجه میکند. این کارشناسان بازار قطعات یدکی خودرو، در نهایت به مصرفکنندگان توصیه کرد که برای جلوگیری از هرگونه آسیبهای احتمالی از خرید قطعات بیکیفیت به فروشگاههای دارای جواز کسب مراجعه کنند و تبلیغات گسترده در فضای مجازی با عناوین عرضه قطعات با نرخهای پایین توجه نکنند، چراکه قیمت پایین قطعه همواره بهمعنی برخورداری آن از کیفیت بالا نیست.
عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با بیان اینکه لوازمیدکی خودرو باید با درج کدرهگیری در سامانهای که راهاندازی شده است، عرضه شود تا هم کیفیت و هم قیمت آنها کنترل شود، بر ضرورت ورود جدی وزارت صمت برای نظارت بیشتر بر این بازار تأکید کرد. به گزارش مناقصهمزایده، سید جواد حسینیکیا؛ در […]
بازار لوازمیدکی خودرو، یکی از بزرگترین بازارهای کشور است که قطعات مورد نیاز بیش از ۱۶ میلیون ماشین در کشور را تأمین میکند. این بازار گردش مالی بیش از ۱۵ میلیارد دلار در طول سال را دارد. بازار لوازمیدکی خودرو، در کشور به ارزش دومیلیارد دلار رسیده است، رشد صنایع خودروسازی و توسعه محصولات سبب […]
دیدگاه بسته شده است.