معاون وزیر راه اعلام کرد:مالیات بر خانه‌های خالی امسال اجرا می‌شود

  حامد مظاهریان معاون وزیر راه ‌و شهرسازی با بیان این‌که طرح مالیات خانه‌های خالی از سکنه امسال اجرایی می‌شود، گفت: بازار مسکن آماده خروج از رکود است. به گزارش ایمنا، مظاهریان با بیان این‌که سال گذشته دوره ثبات قیمت مسکن در کشور بود و رصد معاملات املاک نشان می‌دهد که رشد قیمت مسکن منفی […]

 

حامد مظاهریان معاون وزیر راه ‌و شهرسازی با بیان این‌که طرح مالیات خانه‌های خالی از سکنه امسال اجرایی می‌شود، گفت: بازار مسکن آماده خروج از رکود است.

به گزارش ایمنا، مظاهریان با بیان این‌که سال گذشته دوره ثبات قیمت مسکن در کشور بود و رصد معاملات املاک نشان می‌دهد که رشد قیمت مسکن منفی یک درصد (کاهشی) بوده است، گفت: نرخ تورم ۱۲ درصدی بیانگر این است که قیمت واقعی مسکن کاهش نسبی پیدا کرده و بازار آماده خروج از رکود است.

وی تصریح ‌کرد: نظام طراحی افزایش سقف تسهیلات مسکن آیین‌نامه‌ها ابلاغ شده است تا امسال با اجرایی شدن این سیاست‌ها، تزریق گسترده منابع مالی را داشته باشیم و تعداد بیش‌تری از مردم صاحب‌خانه شوند.

معاون وزیر راه‌ و شهرسازی ادامه‌ داد: سال گذشته، سال طراحی نظام تأمین مالی مسکن در دهه‌های آینده بود که شامل تغییر نگرشی در نظام تأمین مالی است و از این به بعد اتکای اصلی بر مبنای رژیم پس‌انداز است تا بانک‌ها ۵۰ درصد قیمت مسکن را تسهیلات دهند.

مظاهریان اظهار‌کرد: در ابتدای دولت یازدهم ۲۵ میلیون تومان تسهیلاتی بود که بانک‌ها ارایه می‌دادند که بسیار ناچیز بود که این سقف تا ۱۶۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرد و برای تهران و مراکز استان‌ها تا رقمی حدود ۱۲۰ میلیون و برای شهرهای کوچک ۸۰ میلیون تومان است.

وی با بیان این‌که ارایه تسهیلات به شرطی است که زوجین پس‌انداز کنند و متقاضی وام باشند، گفت: امسال مردم توان مالی بیش‌تری برای خرید خواهند داشت و رکود بخش مسکن برطرف می‌شود.

معاون وزیر راه ‌و شهرسازی ادامه‌ داد: از خرداد ۹۴ صندوق پس‌انداز یکم اجرایی شد و متقاضیان در یک دوره یک ساله دو برابر میزان پس‌اندازشان را می‌توانستند دریافت کنند، بنابراین برای شهری مانند تهران اگر شخصی ۴۰ میلیون پس‌انداز کند تا پایان یک سال ۸۰ میلیون دریافت خواهد کرد.

وی با اشاره به این‌که اگر زوجین هر کدام پس انداز کنند تا دو برابر افزایش می‌یابد و باعث افزایش قدرت خرید مسکن خانوار‌‌ها می‌شود، گفت: کسانی که از خرداد ۹۴ پس‌انداز کردند از خرداد امسال وام‌‌‌ها را دریافت خواهند کرد و متقاضی خرید مسکن می‌شوند.

معاون وزیر راه ‌و شهرسازی تأکید ‌کرد: بانک‌ها این آزادی را پیدا کردند تا در بخش مشارکت در ساخت هم وام بپردازند که این وام بعد از طی مشارکت قابل انتقال به خریداران اصلی هم باشد و کمک می‌کند سازندگان هم بتوانند نظام تأمین مالی مناسبی را دنبال کنند.

مظاهریان افزود: وام صندوق پس‌انداز یکم تا ۵۰ درصد قیمت مسکن را در تهران و در شهرهای کوچک تا ۸۰ درصد را پوشش می‌دهد که به نظر می‌رسد وام برای شهرهای کوچک و متوسط مناسب است و بخش عمده‌ای از قیمت مسکن را از طریق نظام بانکی تأمین مالی می‌شود.

وی گفت: برای این‌که از بازار سرمایه تأمین مالی داشته باشیم صندوق‌های زمین و ساختمان معرفی شد تا سپرده‌ها را جذب کند و افزایش دهد.

مظاهریان اظهار‌ داشت: برای سازندگانی که قصد دارند در بافت‌های فرسوده ساخت‌وساز کنند مورد توجه ویژه است و افراد زیادی در بافت فرسوده می‌توانند خرید کنند.

معاون وزیر راه ‌و شهرسازی تأکید‌ کرد: برای سیاست‌های کلان دیگری که امسال عملی خواهد شد، تبدیل بانک مسکن به بانک توسعه‌ای است زیرا کمک می‌کند سیاست‌های دولت در بخش مسکن سریع‌تر اجرایی شود که در لایحه بودجه پیش‌بینی شده است.

مظاهریان افزود: در دو ماه پایانی سال ۹۴ شاهد افزایش معاملات مسکن بودیم و در سال جدید با بهبود شاخص‌های اقتصادی که رشد آن در بخش مسکن هم سرایت می‌کند و در بخش مسکن از نیمه سال از رکود خارج خواهد شد.

وی با بیان این‌که بخش مسکن تابع سیاست‌های کلان اقتصادی بوده و چشم‌انداز‌‌ها امسال روشن به نظر می‌رسد و سالی برای شروع و رونق خواهد بود، اظهار ‌کرد: با افزایش مجوزهای ساختمانی و فعالیت‌های متناسب با میزان خرید و فروش این روند گسترش می‌یابد و این افزایش قیمت بیش از نرخ تورم نخواهد بود.

معاون وزیر راه‌ و شهرسازی با اشاره به این‌که خانه‌های خالی طیف گسترده‌ای از تقاضای بالقوه بازار را جواب نمی‌دهد و برای خانه‌اولی‌‌‌ها و زوج‌های جوان است، گفت: اما بخشی از خانه‌های خالی لوکس در چند سال اخیر به دلیل گرانی خالی بوده است.

مظاهریان با تأکید بر این‌که به ازای هر خانوار یک خانه نیاز داریم، گفت: در طرح جامع مسکن پیش‌بینی شده است که در یک دوره ۱۰ ساله به نقطه سر به سر (تعادل عرضه ‌و تقاضا) برسم که از امسال شروع خواهد شد و باید در دوره ۱۰ ساله به این هدف برسیم.

وی افزود: مسکن اجتماعی طرح جامعی بوده که نیازمند سرمایه‌گذاری بخش دولتی است و اعتبارات به دلیل شرایط اقتصادی در سطح پایینی است و شروع برنامه‌ها با تأمین مسکن متوسط دنبال شد و مسکن مهر که از نوع مسکن اجتماعی است و بودجه دولت را بلعیده است.

معاون وزیر راه‌ و شهرسازی با بیان این‌که امید است سال ۹۵ با اتمام پروژه مسکن مهر و آزادسازی منابعی که صرف مسکن مهر می‌شد، نظام مشخصی را دنبال کنیم، گفت: قانونی برای مالیات خانه خالی تصویب شده است و طبق قانون در سال اول گرفته نمی‌شود و بعد با ضریبی افزایش پیدا می‌کند.

 

وی تأکید ‌کرد: در حال ساماندهی سامانه‌ای هستیم که امکان شناسایی را فراهم کند، کار سختی است و باید دستگاه‌های متعددی همکاری کنند تا سامانه طراحی شود و در نیمه سال ۹۵ سامانه اجرایی می‌شود.