نائب رئیس هیئتمدیره سندیکای قطعهسازان موتورسیکلت کشور، با بیان اینکه تخصیص ارزنیمایی در هفت سال گذشته دستاوردی جز فساد و رانت برای تولید داخل نداشته است، عنوان کرد: ارز نیمایی نهتنها به عاملی مؤثر در ایجاد رانت و فساد در صنایع مختلف، بلکه به مانعی برای تولیدات داخل تبدیل شده بود. به گزارش خبرخودرو، حبیبا… […]
نائب رئیس هیئتمدیره سندیکای قطعهسازان موتورسیکلت کشور، با بیان اینکه تخصیص ارزنیمایی در هفت سال گذشته دستاوردی جز فساد و رانت برای تولید داخل نداشته است، عنوان کرد: ارز نیمایی نهتنها به عاملی مؤثر در ایجاد رانت و فساد در صنایع مختلف، بلکه به مانعی برای تولیدات داخل تبدیل شده بود. به گزارش خبرخودرو، حبیبا… محمودان؛ درباره تأثیر جایگزینی ارز نیمایی با ارز توافقی بر صنعت موتورسیکلت، بیان کرد: حذف ارز نیمایی به موقع و در زمان بسیار مناسبی صورت گرفت چراکه ارز نیمایی نه تنها به عاملی مؤثر در ایجاد رانت و فساد در صنایع مختلف، بلکه به مانعی برای تولیدات داخل تبدیل شده بود. وی با بیان اینکه امکان حذف ارز نیمایی زودتر از این برهه وجود نداشت، افزود: ارز نیمایی زمانی باید حذف شود که تولیدات داخل پاسخگوی نیاز بازار و جایگزین خوبی برای واردات باشد و مادامی که تولیدات داخل قابلملاحظه و پاسخگوی نیاز مصرفکننده نباشد، این امر شدنی نیست. نائب رئیس هیئت مدیره سندیکای قطعهسازان موتورسیکلت کشور، اظهار داشت: درست است که سیاست حمایت از تولید داخل، سیاست بسیار خوبی است، اما برای ایجاد تعادل در بازار باید چارهای اندیشید و در مقابل کشوری که وابسته به تولیدات داخل است را نمیتوان یک دفعه وابسته واردات کرد. محمودان؛ با بیان اینکه تخصیص ارز نیمایی در هفت سال گذشته برای تولید داخل دستاوردی جز فساد و رانت نداشته است، تصریح کرد: متأسفانه ایجاد سامانه نیما منجر به تشکیل طبقهای نوکیسه در کشور شد و در شرایطی که کشور برای واردات دارو با کمبود ارز مواجه بود، این افراد با ارز نیمایی و بدون پرداخت مالیات اقدام به واردات انواع کالا به کشور کردند و سیستم مالیاتی کشور نیز با حمایت از آنها، صنعتگران را تشویق به واردات کرد و نتیجه چنین سیاستی کمبود منابع ارزی است که هماکنون در کشور شاهد هستیم. وی به هر حال حذف ارز نیمایی اقدامی مبارک در جهت حمایت از تولیدات داخل است و امیدوارم این سیاست با پاسخگویی نیاز بازار از طریق تولیدات داخل تکمیل شود. نائب رئیس هیئت مدیره سندیکای قطعهسازان موتورسیکلت کشور، با بیان اینکه نرخ رشد صنعتی کشور به بیش از ۱۳ درصد رسیده است، یادآور شد: خوشبختانه امروز شهرکهای صنعتی به بلوغ صنعتی در تولید دست پیدا کرده و تولید انواع کالای صنعتی رشد چشمگیری داشته است. محمودان؛ با بیان اینکه باید به قطعات موتورسیکلت ساخت داخل اعتماد کرد، تأکید کرد: باید موتورسیکلتی با داخلیسازی ۷۰ درصد در کشور تولید و ذائقه بازار را از موتورسیکلتهای مدرن وارداتی به تولیدات بومی تغییر داد و یکبار برای همیشه در سیاستهای کلان اقتصادی تجدیدنظر کرده و بخش قابلتوجهی از نیاز بازار را به تولیدات داخل اختصاص دهیم.
در حالی که وزارت صمت چشمانداز روشنی برای صنعت موتورسیکلتسازی کشور، تصور میکند و از رشد حدود ۹۰ درصدی تولید موتورسیکلت در سالجاری خبر میدهد که با گذشت بیش از چهار دهه از فعالیت صنعت موتورسیکلت در ایران همچنان نبود نقشهراه و سیاستگذاری مشخص در صنعت موتورسیکلت، عامل سردرگمی تولیدکنندگان و فعالان این صنعت میباشد. […]
دیدگاه بسته شده است.