فولاد چینی هووی صنعت فولاد ایرانی

  فولاد نامرغوب چینی این روز‌‌ها نفس فولاد داخلی را بریده و خسارات زیادی به بازار فولاد داخلی وارد کرده است، لذا باید با افزایش تعرفه واردات، مانع واردات این محصول شد. به گزارش ایمنا، فولاد به‌ عنوان یکی از مهم‌ترین فلزات اساسی، محصولی استراتژیک بوده که در دو سال اخیر ناملایمات زیادی از بازار […]

 

فولاد نامرغوب چینی این روز‌‌ها نفس فولاد داخلی را بریده و خسارات زیادی به بازار فولاد داخلی وارد کرده است، لذا باید با افزایش تعرفه واردات، مانع واردات این محصول شد.

به گزارش ایمنا، فولاد به‌ عنوان یکی از مهم‌ترین فلزات اساسی، محصولی استراتژیک بوده که در دو سال اخیر ناملایمات زیادی از بازار دیده و به هم ریختن توازن بازار موجب کاهش شدید قیمت آن شده است، به‌طوری‌ که در این دوره، افت قیمت زیادی را تجربه کرده است.

فولاد چینی این روز‌‌ها نفس فولاد داخلی را بریده و خسارات زیادی به بازار فولاد داخلی وارد کرده است، به عقیده کارشناسان و مسؤولان اتحادیه فولاد کشور آهن‌آلاتی که از کشور چین وارد می‌شود؛ مسلماً کیفیت خوبی نسبت به آهن بازار داخلی ندارند و ورود برخی از محصولات تقلبی آن‌‌ها به بازار تبعات جدی خواهد داشت.

رییس اتحادیه آهن‌فروشان از جولان ورق‌های فولادی نامرغوب چینی در بازار خبر داده که باعث می‌شود شیر یا هر فرآورده لبنی حین جابه‌جایی در کارخانه و استفاده از این ظروف فولادی آلوده شود.

محمد آزاد با هشدار نسبت به این محصولات نامرغوب وارداتی، درباره وضعیت انبار محصولات فولادی در بازار آهن‌آلات اظهار داشته که در حال حاضر انواع مختلفی از آهن و فولاد در بازار موجود است و هیچ محصولی نیست که کمبود داشته باشیم.

دامپینگ چینی‌‌‌ها در بازار جهانی فولاد وضعیت صنعت فولادسازی را در دنیا به هم ریخته و در واقع فولاد وارداتی چین باعث رکود و تعطیلی صنعت فولاد در کشور‌‌ها شده است.

افزایش تعرفه گمرکی، فولاد چینی را از کشور حذف می‌کند؟

‌مؤید حسینی‌صدر با اشاره به احتمال افزایش تعرفه واردات فولاد، گفت: حساسیت دولت باید نسبت به واردات فولاد بیش‌تر شود، فولاد چینی نه تنها سبب رکود در بازار داخلی شده بلکه به دلیل نداشتن استانداردهای لازم باید از لحاظ کیفی کنترل شود.

نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که فولاد وارداتی چینی مقاومت لازم را ندارد، افزود: ارز دولتی نباید به واردات فولاد اختصاص پیدا کند، زمانی که اختلاف قیمت بین ارز آزاد و دولتی وجود دارد، واردکنندگان ضربات جبران ناپذیری به تولید داخلی وارد می‌کنند.

وی با اشاره به تغییر قیمت جهانی فولاد در بازار جهانی و داخلی، ادامه ‌داد: قیمت محصولات فولادی در بازار جهانی طی یک سال گذشته به دلیل دامپینگ چینی‌‌‌ها کاهش یافته و این صنعت را با رکود مواجه کرده است.

حسینی‌صدر با اشاره به اقدام کشورهای مختلف برای مقابله با دامپینگ احتمالی چین، یادآور ‌شد: ایران باید به منظور جلوگیری از سقوط صنعت فولاد تعرفه را بالا برده، کنترل‌های گمرکات را افزایش دهد و ثبت سفارشات فولاد را انجام ندهد.

افزایش تعرفه واردات محصولات فولادی در کشور برای منع سقوط صنعت فولاد

عضو کمیسیون صنایع ‌و معادن مجلس با اشاره به شرایط رکودی ساخت‌ و ساز در بخش خصوصی، تصریح ‌کرد: با افزایش ساخت‌ و ساز‌‌ها و راه‌اندازی بخش‌های تولیدی، صنعت فولاد از رکود خارج می‌شود.

علی علی‌لو با اشاره به تغییر قیمت جهانی فولاد در بازار جهانی و داخلی، گفت: قیمت محصولات فولادی در بازار طی یک سال کاهش یافته و این صنعت را با رکود مواجه کرده است.

نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی در خصوص نقش چین در ایجاد بحران صنعت فولاد، افزود: در سال ۲۰۱۵ صادرات فولاد چین بالای ۱۰۰ میلیون تن بوده که این امر وضعیت صنعت فولادسازی را در دنیا به هم ریخته و در واقع فولاد وارداتی چین باعث رکود و تعطیلی صنعت فولاد در کشور‌‌ها شده است.

وی با بیان این‌که اجناس چینی اثرات نامطلوب خود را بر تولید داخلی می‌گذارد، ادامه‌داد: البته کمبود بهره‌وری داخلی و نبود استراتژی مناسب داخلی و سوءمدیریت این مسایل و مشکلات را تشدید می‌کند.

علی‌لو با اشاره به اقدام کشورهای مختلف برای مقابله با دامپینگ احتمالی چین، یادآور‌ شد: ایران باید به منظور جلوگیری از سقوط صنعت فولاد تعرفه را بالا برده، کنترل‌های گمرکات را افزایش دهد و ثبت سفارشات فولاد را انجام ندهد.

این نماینده مردم در مجلس نهم در خصوص اقدامات دولت در سال جدید، افزود: در سال ۹۵ دولت باید تولید داخل را حمایت کند و جلوی واردات را بگیرد و تعرفه مالیات بر درآمد شرکت‌ها را حمایت کند تا بتوانند طرح‌های توسعه خود را پیاده کنند.

دامپینگ برخی کشور‌‌ها زمینه ساز رکود در صنعت فولاد

 عضو کمیسیون صنایع‌ و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که برای خروج از رکود پروژه‌های عمرانی باید فعال شود، تصریح ‌کرد: زمانی که درآمدهای دولت اجازه نمی‌دهد که پروژه‌های عمرانی را به پایان برساند؛ این پروژه‌ها را به بخش خصوصی واگذار کند.

حمیدرضا فولادگر با بیان این‌که تولید فولاد کشور به دلیل شرایط رکودی حاکم بر کشور کاهش یافته است، گفت: تا زمانی که پروژه‌های عمرانی نیمه تعطیل و غیرفعال باشد و ساخت ‌و ساز‌‌ها در بخش خصوصی کم شود، مصرف فولاد کاهش پیدا می‌کند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که بخش عمده‌ای از تولید فولاد در پروژه‌های عمرانی مصرف می‌شود، افزود: بخشی هم که به صنعت مربوط می‌شود، بخشی مربوط به پروژه‌های عمرانی و بخش دیگر مربوط به‌کارخانه‌های تولیدی است که آن هم در رکود است.

وی با بیان این‌که زمانی برای تهیه تیر‌آهن و میلگرد افراد باید ماه‌ها در نوبت می‌ماندند، ادامه ‌داد: در حال حاضر این صنعت دچار رکود شده و محصولات فولادی در انبار‌‌ها راکد مانده است.

فولادگر با اشاره به اوضاع نامناسب بازارهای جهانی فولاد، اظهار‌ کرد: برخی کشورهای تولیدکننده بازارشکنی و دامپینگ کردند که این سبب پایین آمدن قیمت جهانی شده و درحال حاضر برخی تولیدکنندگان برای مقابله با کاهش قیمت تولید خود را کاهش داده‌اند.

وی با بیان این‌که در شرایط پساتحریم مشکل رکودی این صنعت باید به سرعت رفع شود، افزود: دولت باید با فعال کردن پروژه‌های عمرانی بخش‌های تولیدی رونق ببخشد.

عضو کمیسیون صنایع ‌و معادن مجلس شورای اسلامی تصریح ‌کرد: با افزایش ساخت‌ و ساز‌‌ها و راه‌اندازی بخش‌های تولیدی، صنعت فولاد از رکود خارج می‌شود.

 

در حال حاضر افت قیمت و شرایط بد بازار حتی سیاست‌گذاران را به دنبال چاره‌اندیشی برده که تعداد زیاد جلسات، هم‌اندیشی‌‌‌ها و کنفرانس‌های چالش و چشم‌انداز صنعت فولاد در ایران نشان از این دارد اما یکی از راه‌حل‌‌‌ها که در حال حاضر می‌تواند مانع ورود فولاد چینی شود، افزایش تعرفه واردات است و برای خروج صنعت فولاد داخلی از شرایط رکودی فعال کردن پروژه‌های عمرانی و افزایش ساخت‌ و ساز توسط دولت و بخش خصوصی ضروری است.