مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی

با رشد ۵ درصدی مصرف تولید ۱۲۹ میلیون لیتر بنزین هم جوابگو نیست

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، گفت: اکنون میانگین مصرف بنزین کشور ۱۲۴ میلیون لیتر در روز است و اگر سالانه پنج درصد رشد مصرف داشته باشیم، قاعدتاً بیش از ۱۲۹ میلیون لیتر تولیدی خواهد بود که در پایان برنامه هفتم هدف‌گذاری شده است. محمدصادق عظیمی‌فر؛ در گفتگو با ایلنا، درباره برنامه افزایش […]

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، گفت: اکنون میانگین مصرف بنزین کشور ۱۲۴ میلیون لیتر در روز است و اگر سالانه پنج درصد رشد مصرف داشته باشیم، قاعدتاً بیش از ۱۲۹ میلیون لیتر تولیدی خواهد بود که در پایان برنامه هفتم هدف‌گذاری شده است. محمدصادق عظیمی‌فر؛ در گفتگو با ایلنا، درباره برنامه افزایش تولید بنزین در کشور و پاسخگویی به تقاضا، اظهار داشت: در هدف‌گذاری برنامه هفتم توسعه برنامه ما این است که تولید به ۱۲۹ میلیون لیتر در روز برسد اما شتاب مصرف به قدری بالاست که اگر اقدامی برای مدیریت مصرف صورت نگیرد حتی اگر تا انتهای برنامه هفتم توسعه به ۱۲۹ میلیون لیتر در روز برسیم؛ نمی‌توانیم تقاضا را پاسخ دهیم زیرا اکنون میانگین پنج تا شش درصد افزایش مصرف داریم. وی افزود: اکنون میانگین مصرف بنزین کشور ۱۲۴ میلیون لیتر در روز است و اگر سالانه پنج درصد رشد مصرف داشته باشیم قاعدتاً بیش از ۱۲۹ میلیون لیتر تولیدی خواهد بود که در پایان برنامه هفتم هدف‌گذاری شده است بنابراین قاعدتاً باید در حوزه مدیریت مصرف هم اقداماتی صورت بگیرد. مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، گفت: اقدامات مدیریت مصرف در حوزه پالایش و پخش ناظر به متنوع‌سازی سبد سوخت؛ مانند سی‌ان‌جی و اقداماتی است که برای برقی‌سازی انجام دادیم. وی خاطرنشان کرد: ما دنبال این هستیم که زیرساخت‌های شارژ خودروهای برقی را در هفت‌هزار جایگاه توزیع سی‌ان‌جی و فرآورده در کشور فراهم کنیم، در جلسه‌ای که داشتیم تصمیم بر این شد امکان‌پذیری این پروژه احصاء و سریع عملیاتی شود. عظیمی‌فر؛ با بیان اینکه در حوزه سی‌ان‌جی هم مجموعه اقداماتی در حال انجام است، تأکید کرد: اما عمده بحث مصرف در بقیه دستگاه‌هاست، مثلاً در بخش خودرویی ۵۳ درصد ناوگان حمل‌ونقل فرسوده است و باید اسقاط ناوگان فرسوده شتاب بیشتری بگیرد. وی بیان داشت: در حال‌حاضر مصرف سوخت خودروهای تولید داخل نسبت به میانگین جهانی بیشتر است، باید کیفیت خودروهای تولیدی بالاتر برود و در عین حال امکان واردات خودروهای کم‌مصرف و باکیفیت بالاتر تسهیل شود، در سیاست‌های قیمتی هم باید بررسی‌های لازم انجام شود، اگر قرار است بازتوزیع یارانه صورت بگیرد؛ انجام شود.