صنعت نساجی حلقه مفقوده اقتصاد مقاومتی

صنعت نساجی حلقه مفقوده اقتصاد مقاومتی  گروه اقتصاد کلان- توجه به اقتصاد مقاومتی به عنوان محور شعار سال ۹۶ که به دنبال افزایش تولید داخلی و اشتغال زایی است و در این میان صنعت پوشاک صنعتی راهبردی، اشتغال آفرین و بومی است که قدمت بسیار زیادی در ایران دارد و دست‌کم از حدود ۸۰ تا […]

صنعت نساجی حلقه مفقوده اقتصاد مقاومتی

 گروه اقتصاد کلان- توجه به اقتصاد مقاومتی به عنوان محور شعار سال ۹۶ که به دنبال افزایش تولید داخلی و اشتغال زایی است و در این میان صنعت پوشاک صنعتی راهبردی، اشتغال آفرین و بومی است که قدمت بسیار زیادی در ایران دارد و دست‌کم از حدود ۸۰ تا ۹۰ سال پیش وبا واردات ماشین‌آلات نوین نساجی از اروپا به خصوص لهستان، دوباره احیا شد تا صنایع نساجی در مسیر توسعه قرار گیرد به گونه‌ای که زمانی انواع پارچه و پوشاک ایرانی در بازارهای اروپایی جای خود را باز کرده بودند.

اما سال‌هاست این صنعت دیگر نیمه جان شده و در گوشه‌ای در حال احتضار است.

صنعتی که بسیار اشتغال‌زاست و چندان ماشین‌آلات پیچیده و فناوری‌های های‌تک نیاز ندارد و با وجود انرژی و نیروی کار ارزان در کشور می‌تواند راه‌گشای سرمایه‌های سرگردان و نیروی بیکار ایرانی باشد. اما قاچاق انواع محصولات نساجی رمق تولیدات داخلی را گرفته و اجازه فعالیت واقعی به آنها را نمی‌دهد. در حالیکه اقتصاد مقاومتی و اهداف کلانش تکیه بر درون‌گرایی و استفاده از ظرفیت‌های بومی دارد، توجه و احیای صنعت نساجی خود اقتصاد مقاومتی است که پاشنه آشیل آن مبارزه با قاچاق محصولات بی‌کیفیت خارجی است.

قاچاق اصلی‌‌ترین معضل بازار کار پوشاک

نایب رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران اصلی‌‌ترین معضل اشتغال در بخش پوشاک را مسأله قاچاق عنوان کرد و اظهار امیدواری کرد با تغییر در وضعیت تعرفه‌های واردات پوشاک و همچنین مقابله با قاچاق، اشتغال در بخش پوشاک رونق بگیرد.

احمد کیمیایی اسدی گفت: بیش‌تر کارشناسان و فعالان بخش پوشاک اولین و اصلی‌‌ترین معضلی که اشتغال را در زمینه پوشاک تهدید می‌کند را مسأله قاچاق می‌دانند.

وی ادامه داد: البته امروز پدیده قاچاق در زمینه‌ها و فعالیت‌های مختلف موانع زیادی را ایجاد کرده است و با توجه به مرزهای گسترده‌ای که با کشورهایی مانند ترکیه داریم آسیب‌پذیری از بخش قاچاق را برای ما بالا برده است.

این فعال صنایع نساجی عنوان کرد: کشور ما با ترکیه هم مرز است که یکی از قطب‌های جدی پوشاک و اصلی‌‌ترین صادرکننده پوشاک به اتحادیه اروپا است و برای همین رقابت با ترکیه در زمینه پوشاک برای تولیدکنندگان داخلی ما سخت شده است.

کیمیایی اسدی به برخی معضلات بخش پوشاک اشاره کرد و گفت: از سوی دیگر باید توجه داشته باشیم که در چند سال گذشته به دلیل تحریم‌هایی که با آن‌ مواجه بودیم از تکنولوژی روز فاصله گرفتیم و هزینه‌ تمام شده تولیدات محصولات‌مان بالا رفت و قدرت رقابت‌پذیری‌مان را با پوشاک دیگر کشور‌ها از جمله ترکیه پایین آمد.

 نایب رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: نیاز است که برای رونق بازار پواشک تدابیری اندیشیده شود، تجدید نظر و بالا بردن تعرفه‌ها واردات پوشاک از جمله راهکارهایی است که می‌تواند تا حدودی به تولید داخل کمک کند. همچنین برای مقابله با معضل قاچاق باید دستگاه‌های نظارتی به‌طور جدی آن را دنبال کنند. نه فقط در زمینه پوشاک بلکه در سایر بخش‌ها این مبارزه با قاچاق باید صورت بگیرد.

وی تصریح کرد که اگر به دنبال تحقق اقتصاد و شعار امسال هستیم باید به‌طور جدی با قاچاق مبارزه شود.

کیمیایی عنوان کرد: فعالان صعنت پوشاک با واردات رسمی و قانونی که از مبادی رسمی وارد شود مشکلی ندارند چرا که در این شرایط مصرف‌کنندگان هستند که باید انتخاب کنند پوشاک داخلی یا خارجی را انتخاب کنند. اما طبیعتاً وارد شدن پوشاک از مبادی غیررسمی هم به تولیدکنندگان و هم به دولت ضرر می‌زند و مصرف‌کننده هم نمی‌داند محصولی که می‌خرد از چه کیفیتی برخوردار است.

گردش مالی ۴۰ هزار میلیارد تومانی پوشاک در ایران

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که گردش مالی پوشاک در کشور ۴۰ هزار میلیارد تومان است، گفت: سرانه مصرف پوشاک در ایران نزدیک به سرانه مصرف پوشاک در آمریکا است.

محمدمهدی‌زاهدی با بیان این‌که صنعت پوشاک از لحاظ فرهنگی اقتصادی می‌تواند تأثیرگذاری بسیاری زیادی در حوزه اجتماعی و روابط بین افراد داشته باشد، گفت: باید به فرهنگ پوشاک و پوشاک فرهنگی توجه ویژه شود.

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که گردش مالی پوشاک سالانه ۴۰ هزار میلیارد تومان است، گفت: سرانه مصرف پوشاک در کشور ما با برخی از کشورهای بزرگ دنیا بسیار نزدیک است.

وی افزود: مصرف سرانه پوشاک در آمریکا سالانه ۱۵۳ دلار و در ایران ۱۴۷ یعنی حدود ۵۰۰ هزار تومان است.

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای گفت: متوسط صادرات پوشاک در دنیا ۴۲۰ میلیارد دلار است در حالی که ایران فقط ۶۴ میلیون دلار از این رقم را به خود اختصاص داده است.

زاهدی با بیان این‌که واردات پوشاک به کشور از طریق رسمی و قاچاق زیاد است، گفت: سالانه حداقل ۳ میلیارد دلار پوشاک از مبادی رسمی و غیررسمی به کشور وارد می‌شود.

وی با بیان این‌که در سال‌های گذشته برخی بانوان ایرانی با پوشیدن لباس‌های غربی و گشت‌زدن در خیابان‌‌ها مدهای غربی را ترویج می‌دادند و به ازای آن از برخی شرکت‌های عرضه کننده این پوشاک حقوق می‌گرفتند، گفت: بنابراین صنعت پوشاک در اقشار مختلف از لحاظ فرهنگی و اقتصادی تأثیرگذار است و بیگانگان هم می‌دانند که با موضوع پوشاک می‌توانند در فرهنگ غنی کشور ما رخنه کنند.

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تصریح‌کرد: مجلس شورای اسلامی آمادگی دارد تا در زمینه مالیات و بیمه در راستای حمایت از تولید‌کنندگان داخلی اقداماتی را انجام دهد.

زاهدی بیان داشت: ما باید یک بسته در حوزه پوشاک تعریف کنیم و در این بسته تمامی مراحل تولید از ابتدا تا انتهای تعریف و نقاط ضعف در آن بیان شود.

 وی گفت: به عنوان مثال باید در این بسته افزایش تولید پنبه در کشور لحاظ شود چرا که در اوایل انقلاب سالانه ۱۵۷ هزار هکتار زمین زراعی به زیر کشت پنبه می‌رفته در حالی که این رقم هماکنون حدود ۱۵ هزار هکتار است.

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات بیان داشت: احیای کارخانه‌های پنبه‌پاک کنی و کارخانه‌های نساجی تعطیل شده هم از اقداماتی است که باید در صنعت تولید پوشاک باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با تأکید بر این‌که صنعت نساجی و پوشاک کشور نباید دانش‌بینان شود، گفت: باید از دانش فنی روز دنیا بهره گرفت و در کنار آن به فرهنگ ایرانی – اسلامی نیز توجه شود و بتوان با بازاریابی و بازاررسانی لازم در صنف پوشاک زمینه توسعه صنعت پوشاک را در کشور فراهم کرد.

زاهدی بیان داشت: تولید با کیفیت و برندسازی هم از مواردی است که می‌توان در بسته حمایت از تولید پوشاک ایرانی به آن توجه کرد.

 

ضرورت دارد با صنایع نساجی و زیر مجموعه آن صنعت پوشاک که گردش مالی آن دو برابر بودجه عمرانی کشور است و کارگاه‌های کوچک و متوسط بیشماری را زیر چتر خود دارد نگاهی راهبردی و کلان داشت و با مبارزه با قاچاق بازار داخلی را در اختیار صنعت گران داخلی قرارداد تا با احیای صنعت مظلوم نساجی دوباره شاهد حضور برندهای ایرانی در بازار‌های منطقه و جهان باشیم.