رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای کشور، با بیان اینکه ۹۵ درصد فعالان حملونقل در کشور در بخش جادهای فعالیت میکنند، گفت: هوشمندسازی در بخش حملونقل به معنای واقعی اتفاق نیفتاده است. به گزارش مناقصهمزایده، رضا اکبری؛ در همایش فرصتهای سرمایهگذاری راهداری و حملونقل جادهای استان کرمان، اظهار داشت: تحولی در بخش حملونقل اتفاق نمیافتد […]
رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای کشور، با بیان اینکه ۹۵ درصد فعالان حملونقل در کشور در بخش جادهای فعالیت میکنند، گفت: هوشمندسازی در بخش حملونقل به معنای واقعی اتفاق نیفتاده است. به گزارش مناقصهمزایده، رضا اکبری؛ در همایش فرصتهای سرمایهگذاری راهداری و حملونقل جادهای استان کرمان، اظهار داشت: تحولی در بخش حملونقل اتفاق نمیافتد مگر اینکه هوشمندسازی و تحول دیجیتال داشته باشیم و مشکلات اعلام بار، کمبود بار، بومیگرایی و… با هوشمندسازی و شفافسازی اتفاق میافتد، البته برخی منافعشان در مخالفت با هوشمندسازی است. وی تصریح کرد: ۹۵ درصد فعالان حملونقل در کشور در بخش جادهای فعالیت میکنند و این نسبت در کشورهای دنیا متفاوت بوده اما کشوری با کمترین شاخص در دنیا حملونقل جادهای آن به زیر ۷۰ درصد میرسد و سهم حملونقل جادهای سهم غالب است. رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای کشور، تأکید کرد: سالانه ۶۰۰ میلیون تن کالا و ۱۴۲ میلیون نفر مسافر عمومی با احتساب وسایل نقلیه شخصی بیش از ۵۰۰ میلیون نفر جابهجا میشوند. وی ادامه داد: حدود ۱۰۰ هزار کیلومتر راه فرعی و اصلی روستایی داریم و ارزش سرمایهای بخش راه کشور حدود هشت هزار همت و سرمایه بخش حملونقل حدود شش هزار همت است. اکبری؛ بیان کرد: جادههای کشور نیاز به نگهداری جدی دارد و براساس استانداردهای جهانی بین دو تا شش درصد این سرمایه باید برای نگهداری جادهها هزینه شو؛ یعنی ۱۶۰ تا ۳۲۰ همت باید هزینه شود که با چیزی که در اختیار سازمان راهداری قرار داده میشود فاصله زیاد دارد. وی خاطرنشان کرد: کل ۹ درصد عوارض دریافتی جادهای ۳۴ همت است و تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد از بودجه راهداری برای جادهها را تأمین میکند. معاون وزیر راهوشهرسازی، افزود: جادهها و شریانهای اصلی کشور در سالهای اخیر پنج مرتبه با دستگاههای پیشرفته اسکن و فیلمبرداری شده و وضعیت خرابی شبکه حملونقل و جادهای روشن و روی میز ما قرار دارد. وی تأکید کرد: براساس قانون هفتم توسعه استهلاک جاده باید توسط بخش حملونقل پرداخت شود و برای نخستینبار در کشور و استهلاک آسفالت بهصورت علمی و دقیق محاسبه شده است؛ سالانه کامیونهای حملونقل بار ۶۰ همت استهلاک در جادهها ایجاد میکنند. اکبری؛ گفت: در بخش سامانههای هوشمند دوهزار و ۹۸۰ سامانه تردد شمار، یک هزار و هفت سامانه دوربین نظارت تصویری و یکهزار و ۴۰۰ سامانه تخلف در کشور فعالیت دارند. وی با اشاره به نوسازی ناوگان جادهای، بیان کرد: برخی قوانین در این زمینه باید اصلاح شود و تضاد منافع بعضیها در بخشهای مختلف جلو این اصلاح را گرفته است؛ کارهای مفیدی برای نوسازی ناوگان جادهای در دست اقدام قرار دارد و از مجلس درخواست داریم تا در اصلاح قوانین کمک کند. رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای کشور، بیان کرد: شورای اقتصاد تصویب کرد؛ برای سال ۱۴۰۳، ۸۵ هزار کامیون تولید داخل به بازار وارد شود، اما به دلایلی کارخانه سازنده وارد نشد. وی ادامه داد: استان کرمان یکی از استانهای مهم و در مسیر ۲ کریدور اصلی تهران- بندرعباس و تهران- زاهدان است و محورهای پرتردد و سنگینی دارد. اکبری؛ بیان کرد: امسال برای مسیر تهران به بندرعباس هفتهزار میلیارد تومان قرارداد برای روکش آسفالت بسته شده است که یکهزار و ۳۰۰ میلیارد تومان آن به کرمان اختصاص دارد. وی اظهار داشت: شهرک تخصصی حملونقل باید راهاندازی شود و شرکتهای حرفهای حملونقل داشته باشیم که اتفاق واژگونی اتوبوس در کرمان نشاندهنده سیستم غیرحرفهای در بخش اتوبوس و جای شرکتهای حرفهای حملونقل در کرمان خالی است. وی بیان کرد: در ایمنی جادهای میتوانیم سرمایهگذاری کنیم، فرهنگسازی در ایمنی متولی ندارد و همه بخشها باید همکاری کنند.
ارسال دیدگاه
قوانین ارسال دیدگاه