دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران عنوان کرد

پروژه‌های مسکن حمایتی نیازمند توجه ویژه به تأمین منابع و اراضی

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، با بیان اینکه پروژه‌های مسکن حمایتی نیازمند توجه ویژه به تأمین منابع و اراضی است، گفت: دولت در تعهدات خود به اجرای مسکن حمایتی پایبند است. به گزارش مناقصه‌مزایده، غلامرضا کاظمیان؛ درخصوص عملکرد دولت در حوزه تأمین مسکن حمایتی و تحقق وعده‌های داده‌شده به مردم، اظهار داشت: در این […]

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، با بیان اینکه پروژه‌های مسکن حمایتی نیازمند توجه ویژه به تأمین منابع و اراضی است، گفت: دولت در تعهدات خود به اجرای مسکن حمایتی پایبند است. به گزارش مناقصه‌مزایده، غلامرضا کاظمیان؛ درخصوص عملکرد دولت در حوزه تأمین مسکن حمایتی و تحقق وعده‌های داده‌شده به مردم، اظهار داشت: در این مدت دولت توانسته ۱۲۱ هزار و ۵۰۰ هکتار زمین را در سطح کشور برای ساخت مسکن تأمین کند. همچنین شهرک‌سازی و الحاق حدود ۹ هزار و ۵۰۰ هکتار زمین در دولت چهاردهم به تصویب شورای‌عالی شهرسازی رسیده است که به ما کمک خواهد کرد تا پروژه‌های مسکن حمایتی را به نحو مؤثری اجرا کنیم. به این ترتیب در قالب ۱۲۱۵۰۰ هکتار مذکور ظرفیت احداث حدود ۳٫۵ میلیون واحد مسکونی فراهم شده است. وی با اشاره به مشکلاتی که باز کردن سامانه‌ها بدون برنامه‌ریزی دقیق می‌تواند ایجاد کند، گفت: نباید سامانه‌ها و درخواست‌های ثبت‌نام مسکن حمایتی به شکل بی‌برنامه و بدون زیرساخت‌های مناسب و برنامه‌ریزی دقیق اجرا شوند؛ زیرا این امر می‌تواند مشکلات بسیاری را برای متقاضیان ایجاد کند. کاظمیان؛ افزود: یکی از مهم‌‌ترین چالش‌‌ها در پروژه‌های مسکن حمایتی، تأمین زمین و استفاده بهینه از اراضی موجود است. بر همین اساس، دولت شش روش تأمین زمین را برای اجرای طرح‌های مسکن حمایتی در نظر گرفته است. دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، تأکید کرد: تأمین زمین فقط به معنای الحاق اراضی به محدوده شهر‌ها نیست. در شورای‌عالی شهرسازی و معماری، شش روش برای تأمین زمین مطرح است که این روش‌‌ها براساس ظرفیت‌های موجود، اسناد فرادست و تأکید بر کاهش آسیب‌های زیست‌محیطی و شهری طراحی و مورد استفاده قرار می‌گیرند. کاظمیان؛ در تشریح شش روش تأمین زمین گفت: استفاده از اراضی داخل محدوده مصوب شهر‌ها (شناسایی زمین‌های قابل استفاده که قابلیت واگذاری برای طرح‌های مسکونی دارد)، توسعه در محدوده‌های جدید مصوب شهر‌ها و روستا‌ها (موسوم به اراضی الحاقی) در مواردی که امکان تأمین زمین درون محدوده نباشد، با رعایت ملاحظات طرح‌های جامع و تفصیلی. بازنگری و بهینه‌سازی کاربری‌‌ها و تراکم جمعیتی و ساختمانی (استفاده از ظرفیت افزایش تراکم ساختمانی در برخی شهر‌ها و محله‌ها برای تأمین نیاز مسکن)، شناسایی و استفاده از اراضی تحت تملک نهادهای عمومی و غیردولتی (با هماهنگی و تفاهم با نهادهایی مانند بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان امام، آستان قدس و دیگر دستگاه‌ها)، به‌کارگیری اراضی در نواحی پیرامون شهر‌ها با ساختار مناسب توسعه (ایجاد شهرک‌ها یا پهنه‌های جدید با رعایت زیرساخت‌‌ها و پیوست‌های پدافند غیرعامل و زیست‌محیطی)، احیای بافت‌های ناکارآمد شهری (از طریق بازسازی، نوسازی و استفاده مجدد از زمین‌های ر‌ها شده یا نیمه‌فعال در بافت‌های فرسوده) از مصادیق روش‌های تأمین زمین هستند. دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، تأکید کرد: این شش روش در کنار هم، می‌توانند به شکل متوازن و اصولی، پاسخگوی نیازهای فعلی و آینده کشور در بخش زمین برای مسکن و شهرسازی و توسعه روستا‌ها باشند. ما تلاش کرده‌ایم از توسعه بی‌ضابطه افقی و عمودی جلوگیری کنیم و در عین حال، به تعهد دولت در قبال تأمین مسکن برای ۱.۵ میلیون نفر در قالب نهضت ملی پاسخ دهیم. کاظمیان؛ گفت: پروژه‌های مسکن حمایتی نیازمند توجه ویژه به تأمین منابع و اراضی است. اگرچه با مشکلاتی روبرو هستیم، اما عزم دولت در تأمین مسکن برای اقشار مختلف جامعه همچنان پایدار است. تحقق اهداف اعلام‌شده در این بخش به همکاری و هماهنگی بیشتر دستگاه‌های مختلف به ویژه در تأمین زیرساخت (آب، برق و گاز) و خدمات عمومی و شهری نیاز دارد.