امید دولت به حضور بخش خصوصی توانمند در بخش واردات و صادرات

ظریف در مراسم افتتاحیه «نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه» عنوان کرد امید دولت به حضور بخش خصوصی توانمند در بخش واردات و صادرات مسعود طاهری- وزیر امور خارجه در مراسم افتتاحیه «نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه» در تهران حضور یافت و سخنرانی کرد. به گزارش خبرنگار مناقصه‌مزایده، محمدجوادظریف با اشاره به حمایت دولت […]

ظریف در مراسم افتتاحیه «نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه» عنوان کرد

امید دولت به حضور بخش خصوصی توانمند در بخش واردات و صادرات

مسعود طاهری- وزیر امور خارجه در مراسم افتتاحیه «نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه» در تهران حضور یافت و سخنرانی کرد.

به گزارش خبرنگار مناقصه‌مزایده، محمدجوادظریف با اشاره به حمایت دولت از بخش خصوصی گفت: دولت تدبیر و امید طی این مدت از بخش خصوصی حمایت کرده و این کار را ادامه خواهد داد.

وی افزود: دولت در این بخش به دو مقوله واردات و صادرات نگاه می‌کند. در بخش واردات دولت در زمینه ورود علم و فناوری، سرمایه خارجی و گردشگری نگاهی ویژه دارد. همچنین برای صادرات نیز افزایش صدور کالاهای غیرنفتی، افزایش صدور خدمات فنی و مهندسی و افزایش صدور نیروی کار کارآمد و توانمند مد نظر دولت قرار دارد و دولت امیدوار است که بخش خصوصی در این زمینه‌ها فعالیت شایسته‌ای انجام دهد.

ظریف گفت: یکی از آسیب‌های جدی تحریم‌ها و رویکردهای دولت قبل برای مقابله با آن، از بین رفتن نظم مالی و شفافیت در اقتصاد ایران بود؛ گم شدن دکل نفتی و یا بر باد رفتن میلیارد‌ها دلار توسط دلالان فرصت‌طلب و معلوم‌الحال نمونه‌های کوچکی از این آسیب هستند.

وزیر امور خارجه در سخنرانی خود با اشاره به اهمیت برگزاری این نمایشگاه گفت: مقارن شدن این نمایشگاه با ماه‌های پایانی دولت یازدهم و از سوی دیگر نام‌گذاری این سال از سوی مقام‌معظم‌رهبری به نام «اقتصاد مقاومتی: تولید و اشتغال»، همچنین گذشت بیش از یک سال از توافق هسته‌ای ایران و کشورهای موسوم به ۱+۵ فرصت مغتنمی به وجود آورده است تا در این نمایشگاه به موضوع سیاست خارجی پسابرجام و گشایش‌های اقتصادی ناشی از برجام پرداخته شود.

وزیر امور خارجه افزود: توافق هسته‌ای برجام در شرایطی حاصل شد که ریسک سیاسی کشور بسیار افزایش یافته و مبادی درآمدهای اقتصادی و منابع تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی بسیار محدود شده بود. با این حال تدابیر اقتصادی و سیاست‌های اصولی دولت، در کنار مذاکرات سیاسی با ۶ قدرت جهانی، دست به دست هم دادند تا این روند نابسامان و بی‌سابقه معکوس گردد. اکنون با گذشت تنها کمی بیش از یک سال از اجرایی شدن توافق تاریخی هسته‌ای، پیشرفت‌های بسیار و گشایش‌های زیادی در فضای کسب و کار کشور به وجود آمده است.

ظریف با تأکید بر ضرورت مشارکت و تلاش تمامی فعالان اقتصادی برای کمک به بهره‌مندی از فرصت‌های ایجاد شده پس از دست یافتن به توافق هسته‌ای و آمادگی وزارت امور خارجه برای همکاری و مساعدت در این مسیر گفت: این وظیفه نه فقط به عهده دولت، که بر دوش همه فعالان اقتصادی است تا با همت و توان مضاعف عقب‌ماندگی‌‌ها و کمبودهای گذشته را جبران کنند. در این مسیر دشوار اما امیدبخش، وزارت امور خارجه آماده هرگونه مساعدت و همکاری است. در حوزه اقتصادی، ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت‌های برجام برای تقویت رشد اقتصادی کشور و در حوزه سیاسی و امنیتی اجرای برجام با نگاه به اقتصاد مقاومتی از یک سو و تقویت امنیت در منطقه از سوی دیگر، اولویت اصلی وزارت امور خارجه است.

رییس دستگاه دیپلماسی تأکید کرد: وزارت امور خارجه با نگاه وظیفه محور، تمامی ظرفیت‌های خود را در جهت تحقق دیدگاه‌ها و سیاست‌های ابلاغی مقام‌معظم‌رهبری و دستورات ریاست محترم جمهوری، برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی، ارتقای تولید ملی و ایجاد فرصت‌های شغلی بیش‌تر برای جوانان این سرزمین به‌کار گرفته و خود را بیش از پیش موظف و مسؤول می‌داند.

ظریف با اشاره به آثار تحریم‌ها و رویکردهایی که در گذشته برای مقابله با این تحریم‌ها اتخاذ می‌شد، اظهارکرد: البته تحریم‌ها و رویکردهایی که در دولت قبل برای مقابله با آنها اتخاذ شد، یک آسیب جدی دیگر هم داشت که کم‌تر به آن پرداخته شده است و آن از بین رفتن نظم مالی و یا به بیان بهتر شفافیت در اقتصاد ایران بود که هنوز هم متأسفانه دولت درگیر عواقب ناشی از آن است؛ گم شدن دکل نفتی و یا بر باد رفتن میلیارد‌ها دلار توسط دلالان فرصت‌طلب و معلوم‌الحال نمونه‌های کوچکی از این آسیب هستند.

رییس دستگاه دیپلماسی کشور همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با تشریح گوشه‌هایی از دستاوردهای کشور پس از برجام در ۳ حوزه نفت و گاز، حمل و نقل و بانکی و مالی، گفت: تردید ندارم که با تلاش همه جانبه دولت تدبیر و امید، تحت رهبری داهیانه رهبر فرزانه انقلاب و مدیریت هوشمندانه و شجاعانه رییس‌جمهور محترم و با همیاری و همکاری قاطبه ملت ایران و به ویژه فعالان اقتصادی در بخش خصوصی، شاهد حضور جمهوری اسلامی ایران به‌ عنوان یک قدرت بالنده اقتصادی در منطقه و جهان در سال‌های آتی خواهیم بود.

ظریف در سخنان خود با اشاره به این‌که توافق هسته‌ای در زمانی رخ داد که پیش از آن اقتصاد با ریسک بالایی همراه و منابع بنگاه‌ها به شدت محدود شده بود، اظهارکرد: در ابتدای دولت یازدهم تورم تا ۴۵ درصد و رشد اقتصادی به منفی ۶٫۸ درصد رسید. همچنین وضعیت صادرات و تولید نفت به شدت تحت تأثیر بود که در تاریخ معاصر ایران کم‌نظیر قلمداد می‌شود.

ظریف در ادامه سخنانش گفت که اگر توافق ژنو رخ نمی‌داد و تحریم‌ها همچنان تمدید و ادامه‌دار می‌شد اکنون فروش نفت به کم‌تر از ۱۰۰ هزار بشکه و حتی به مرز صفر می‌رسید. اگر برجام به دست نمی‌آمد و اجرایی نمی‌شد، آن‌گاه با روندی که تحریم‌ها طی می‌کرد ولو توافق ژنو ثبت شده بود باز هم فروش نفت به کم‌تر از یک میلیون بشکه در روز می‌رسید و در همین حد متوقف می‌شد و در نهایت درآمد‌ها به شدت کاهش یافته و به‌طور حتم آینده سهمگینی در انتظار مردم به ویژه اقشار ضعیف بود و در این شرایط بود که دولت یازدهم مسؤولیت را پذیرفت.

وزیر امور خارجه همچنین توضیح داد که با اجرایی شدن برجام و تلاش مسؤولان حوزه نفت اکنون تولید نفت به بیش از ۴٫۵ میلیون بشکه در روز و صادرات آن به بالغ بر ۲٫۶ میلیون بشکه رسیده است. اکنون دیگر درآمدهای نفتی ما در هیچ کشوری مسدود نشده و عواید آن در اقتصاد ایران گردش می‌کند. در حال حاضر بالغ بر ۸۰ میلیارد دلار قرارداد نفتی و گازی در حال انعقاد بوده و بزرگ‌‌ترین افتتاح صنعت نفت با سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیارد دلاری به زودی انجام می‌شود.

رییس دستگاه دیپلماسی با اشاره به گشایش‌‌ها در حوزه حمل‌ونقل گفت: تحریم‌های همه‌جانبه موجب ایجاد معضلاتی بزرگ در صنعت هوایی، دریایی و ریلی شده بود که باعث شد ظرفیت‌های اصلی این حوزه‌ها مغفول ماند، اما بعد از برجام و تلاش‌های مسؤولان این حوزه‌ها در حمل‌ونقل، کشتیرانی و بیمه اتفاقات مثبت و بزرگی رخ داده و وضعیت تا حد زیادی به حالت قبل برگشته‌اند. اکنون مشکلات بیمه‌ای، استفاده از پرچم، رتبه‌بندی و امثال آن در این بخش با مشکلی همراه نیست.

وی گفت که فراموش نکرده‌ایم بیمه کشتی‌‌ها در حد ۲۰ میلیون دلار بود و چه مسایلی را برای ما ایجاد می‌کرد.

ظریف در ادامه به خرید هواپیما از شرکت‌های بزرگ جهانی اشاره و اظهارکرد: ما از ورود هواپیما به کشورمان هیجان‌زده نیستیم اما این اتفاق نشان‌دهنده همکاری برندهای بزرگ جهانی با ماست که نوید اطمینان دنیا به ایران را نشان می‌دهد و راه تجارت و همکاری ایران با شرکت‌های بزرگ را باز می‌کند.

وزیر امور خارجه کشورمان تأکید کرد: مردم ما کم‌حافظه نیستند و فراموش نکرده‌اند بدعهدی‌‌ها و فشارهایی که نسبت به آنها روا داشته شد و تحریم‌هایی که هر ماه و هر سال بر ایران اعمال می‌شد.

 

ظریف گفت: در شرایط موجود نباید اجازه داد کسانی که خود زمانی موجب ایجاد نابسامانی شده‌اند، اکنون در قبال دستاوردهای به وجود آمده وسواس به خرج داده و می‌خواهند آن را مناسب جلوه ندهند. امیدواریم کسانی که با فضایی همراه با دروغ در حال تلاش برای به چالش کشیدن سربلندی مردم هستند، نگاهی به واقعیت‌ها داشته باشند.