دبیرکل اتحادیه مالکان کشتی ایران، با اشاره به اینکه مقصر دانستن سازمان بنادر و دریانوردی به این علت که حادثه انفجار در بندر شهیدرجایی رخ داده است، درست نیست، زیرا این حادثه فقط از نظر مکانی در بندر رخ داده است، در حالی که دستگاههای مختلف دارای وظایف تعریفشده هستند و علت اصلی حادثه باید […]
دبیرکل اتحادیه مالکان کشتی ایران، با اشاره به اینکه مقصر دانستن سازمان بنادر و دریانوردی به این علت که حادثه انفجار در بندر شهیدرجایی رخ داده است، درست نیست، زیرا این حادثه فقط از نظر مکانی در بندر رخ داده است، در حالی که دستگاههای مختلف دارای وظایف تعریفشده هستند و علت اصلی حادثه باید توسط کمیته حقیقتیاب مشخص شود. یحیی ضیاییمهرجردی؛ در گفتگو با ایرنا، با اشاره به اینکه در حوزه کالا دارای قانون گمرکی هستیم، اظهار داشت: این قانون، وظایف همه بخشها، مدت زمان ماندگاری کالا در بنادر و موارد اینچنینی را مشخص کرده است و پس از زمانی که کالا به بندر وارد میشود، مدت زمان ماندگاری آن به عوامل متعددی بستگی دارد که یکی از آن موارد، صاحب کالاست. وی با بیان اینکه پایین بودن هزینه انبارداری در بنادر موجب شده است تا صاحب کالا ترجیح دهد کالایش در انبار بنادر ماندگار شود چرا که هزینه کمتری پرداخت میکند، گفت: از دیگر عواملی که موجب ماندگاری کالا در بنادر کشور میشود، مشکلات و نواقص اسنادی است و این موضوع موجب خواهد شد که کالا دیرتر ترخیص شود. این مقام صنفی، خاطرنشان کرد: در عین حال چالش انتقال ارز و مسائل مالی نیز از دیگر مواردی است که باعث شده رسوب و ماندگاری کالا به عوامل مختلفی وابسته باشد، تأکید کرد: سازمان بنادر و دریانوردی از رسوب کالا نفعی نمیبرد. دبیرکل اتحادیه مالکان کشتی ایران، با اشاره به اینکه کالاها به دستههای مختلف اعم از عادی و خطرناک تقسیمبندی میشوند، عنوان کرد: کالاهای خطرناک نباید در بنادر ماندگار شوند، بلکه باید با حمل یکسره از بندر خارج شوند. ضیاییمهرجردی؛ با تأکید بر اینکه موضوع انفجار در بندر شهیدرجایی باید در ابعاد مختلف بررسی شود، افزود: هر چند که این حادثه در یکی از محوطههای کانتینری بندر شهیدرجایی رخ داده است اما بیش از ۲۰ دستگاه در بندر حضور دارند و دارای وظایف تعریف شده است و اینکه بگوییم چون حادثه در بندر شهیدرجایی رخ داده، سازمان بنادر و دریانوردی مقصر است، صحیح نیست چرا که صرفاً این حادثه از نظر مکانی در بندر رخ داده است و دستگاههای مختلف دارای وظایف مشخص هستند. وی با اشاره به اینکه از حدود ۱۵ سال قبل براساس اصل ۴۴ قانون اساسی، وظایف تصدیگری سازمان بنادر و دریانوردی به بخش خصوصی و پیمانکاران برونسپاری سپرده شده است، توضیح داد: در این راستا برای فعالیت پیمانکاران نیز آییننامه نحوه ورود، نگهداری و ترخیص کالا، تدوین و ضوابط مشخص شده است. دبیرکل اتحادیه مالکان کشتی ایران، با تأکید بر اینکه حادثه رخ داده نیازمند رسیدگی دقیق است، تصریح کرد: نمیتوان به سادگی در مورد علت اصلی این حادثه اظهار نظر کرد و باید منتظر ماند و دید کمیته حقیقتیاب براساس اسناد و مستندات به چه نتیجهای میرسد تا حقیقت مشخص شود. ضیاییمهرجردی؛ در پایان با اشاره به اینکه سازمان بنادر و دریانوردی نقشی در فرآیند ثبت سفارش کالا ندارد، گفت: ثبت سفارش از طریق صاحب کالا انجام میشود و از زمانی که کشتی به بندر نزدیک میشود و قصد تخلیه دارد، سازمان بنادر و دریانوردی نسبت به تخلیه کالا اقدام میکند.
دیدگاه بسته شده است.