اهداف مدنظر قانون‌گذار در ارایه تسهیلات به بخش خصوصی فاوا محقق نشده است !

براساس گزارش تفریغ بودجه سال۹۴ که توسط دیوان محاسبات منتشر شد اهداف مدنظر قانون‌گذار در ارایه تسهیلات به بخش خصوصی فاوا محقق نشده است ! اختلاف با پیمانکار پروژه نور۱ و عدم پرداخت مطالبات گروه ارتباطات-  گزارش تفریغ بودجه سال ۱۳۹۴ توسط دیوان محاسبات کشور منتشر شده است و بر این اساس، وزارت ارتباطات اجازه […]

براساس گزارش تفریغ بودجه سال۹۴ که توسط دیوان محاسبات منتشر شد

اهداف مدنظر قانون‌گذار در ارایه تسهیلات به بخش خصوصی فاوا محقق نشده است !

اختلاف با پیمانکار پروژه نور۱ و عدم پرداخت مطالبات

گروه ارتباطات-  گزارش تفریغ بودجه سال ۱۳۹۴ توسط دیوان محاسبات کشور منتشر شده است و بر این اساس، وزارت ارتباطات اجازه داشت تا مبلغ ۱۲۰۰ میلیارد ریال برای حمایت از پروژه‌های توسعه‌ای اشتغال آفرین یا صادرات به بخش خصوصی تسهیلات پرداخت کند که هیچ‌گونه تسهیلاتی از محل اعتبار سال ۱۳۹۴ پرداخت نشده است.

به گزارش مناقصه‌مزایده؛ در تبصره ۱۲ بند (ب) آمده: به منظور توسعه و ارتقای بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور و سطح فناوری و کیفیت تولیدات زیربخش ارتباطات و تولید برنامه‌های نرم‌افزاری و ایجاد زمینه صدور خدمات فنی و مهندسی در زمینه ارتباطات و فناوری اطلاعات، به دستگاه‌های وابسته وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اجازه داده می‌شود با تأیید وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تا مبلغ یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال از اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و هزینه‌های سرمایه‌ای خود را به صورت وجوه اداره شده و سرمایه‌گذاری خطرپذیر برای کمک و حمایت از پروژه‌ها و طرح‌های توسعه‌ای اشتغال‌آفرین و یا صادرات کالا و خدمات در این بخش توسط بخش‌های خصوصی و تعاونی به صورت تسهیلات براساس آیین‌نامه اجرایی که به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات و تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تهیه می‌شود و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد، اختصاص دهند و مابه‌التفاوت نرخ سود را از محل آن پرداخت کنند.

تفریغ بند (ب) هیأت وزیران در جلسه مورخ ۲۳/۲/۱۳۹۴ بنا به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات و تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور آیین‌نامه اجرایی این بند را تصویب نموده و طی شماره ۲۳۶۱۰ ت/۵۱۸۸۸هـ  مورخ ۲۹/۲/۱۳۹۴ ابلاغ شده است. آیین‌نامه اجرایی مذکور طی شماره ۷۵۵۷۴ ت/۵۲۲۹۷هـ مورخ ۶/۱۱/۱۳۹۴ اصلاح و ابلاغ شده است. وفق مفاد ماده۲ آیین‌نامه اجرایی این بند مقرر گردیده سهم هر یک از شرکت‌های واگذارنده اعتبار (سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، شرکت ارتباطات زیرساخت و سازمان فناوری اطلاعات) با تصویب مجمع عمومی و متناسب با سود ویژه مندرج در بودجه سال ۱۳۹۳ آنها، مطابق جدول مورد توافق وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تعیین شود، لیکن مستنداتی مبنی بر توافق مذکور ارایه نشده است. در سال ۱۳۹۴ شرکت ارتباطات زیرساخت به عنوان واگذارنده اعتبار، مبلغ یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال در بودجه اصلاحی و با تصویب مجمع عمومی شرکت و ابلاغ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از محل بودجه سرمایه‌ای تأمین نموده است.

مطابق بررسی‌ها، کارگروه موضوع این بند براساس حکم مشابه در سال ۱۳۹۳ تشکیل گردیده و در سال ۱۳۹۴ در راستای اجرای ماده ۵ آیین‌نامه اجرایی این بند، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نسبت به تمدید احکام ۳ نفر از اعضای سابق کارگروه مذکور و صدور احکام ۵ نفر از اعضای جدید اقدام نموده است. کارگروه مزبور دستورالعمل‌های اعطای تسهیلات از محل وجوه اداره شده در شاخه‌های مختلف را تصویب و صادر نموده، لیکن به علت کمبود نقدینگی و استفاده از مانده منابع اختصاص یافته براساس احکام قوانین بودجه سنوات قبل، هیچ‌گونه تسهیلاتی از محل اعتبار سال ۱۳۹۴ مصوب و پرداخت نشده است. با عنایت به عدم پرداخت تسهیلات به بخش غیردولتی از محل منابع پیش‌بینی شده در سال ۱۳۹۴، اهداف مدنظر قانون‌گذار در این بند محقق نشده است.

بررسی پروژه‌های مشارکتی شرکت ارتباطات زیر ساخت و پیمانکاران

همچنین ظرفیت ترانزیت ارتباطات بین‌المللی در پایان ۹۴ و طبق ماده ۲۱۷ قانون برنامه پنجم ۴۰ هزارSTM1 پیش‌بینی شده اما با عملکرد زیرساخت در پایان ۹۴ ظرفیت ترانزیت بین‌الملل به ۹ درصد میزان پیش‌بینی شده رسیده که مؤید عدم تحقق کامل هدف است.

در تبصره ۱۲ در بند (الف) وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف است از طریق شرکت ارتباطات زیرساخت نسبت به مشارکت و سرمایه‌گذاری در پروژه‌های فیبرنوری و بین‌المللی و کسب سهم مناسب از بازار پهنای باند منطقه اقدام کند .

تفریغ بند (الف) شرکت ارتباطات زیرساخت به منظور کسب سهم مناسب از بازار پهنای باند منطقه از طریق مشارکت و سرمایه‌گذاری در پروژه‌های فیبرنوری و بین‌المللی، براساس وضع موجود و با رعایت قانون برنامه ۵ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران و مصوبه اجرایی آن توسط مجمع عمومی صاحبان سهام شرکت ارتباطات زیرساخت و طبق بسته اجرایی ماده ۲۱۷ قانون فوق‌الذکر و موضوع حکم این بند در قوانین بودجه سال‌های ۱۳۹۰ لغایت ۱۳۹۴ به شرح جدول شماره ۱ هدف‌گذاری نموده است.

افزایش ترانزیت بین‌الملل به ۱۰ هزار stm1 و ۶٫۲۰۰ گیگابیت بر ثانیه در سال ۹۴ هدف‌گذاری شده است.

در سال ۱۳۹۴ شرکت صدرالذکر جهت نیل به اهداف فوق با توجه به ایجاد بسترهای مناسب در سطح کشور، پروژه‌های سال گذشته شامل پروژه‌های «اوج» و «EPEG» را ادامه داده است که عملکرد آنها به شرح زیر است:

پروژه اوج: اجرای طرح ترانزیت بین‌الملل با محوریت کشورهای همسایه و مرکزیت ایران روی شبکه فیبرنوری OPGW وزارت نیرو فی مابین شرکت گسترش الکترونیک مبین ایران و شرکت ارتباطات زیرساخت مورد بررسی قرار گرفته و قرارداد آن در سال ۱۳۹۳ منعقد شده است.

لازم به ذکر است، افزایش ظرفیت ترانزیت ایران و کشورهای همسایه در سال ۱۳۹۳ معادل s/200Gb بوده که با افزایش این ظرفیت به میزان s/Gb 100در سال ۱۳۹۴، در مجموع ظرفیت به میزان Gbps 300 اجرا گردیده است. بر طبق مفاد قرارداد مذکور ۴۰ درصد درآمد به شرکت ارتباطات زیرساخت و ۶۰ درصد درآمد به شرکت گسترش الکترونیک مبین ایران اختصاص می‌یابد و بر این اساس، ظرفیت ترانزیت در پایان قرارداد سال ۱۴۰۲ به میزان Gbps 830,3 فراهم خواهد گردید. شایان ذکر است، تمامی هزینه‌های اجرای پروژه بر عهده شرکت گسترش الکترونیک مبین ایران بوده و شرکت ارتباطات زیرساخت با توجه به انحصاری بودن، وظیفه فروش و بازاریابی پهنای باند ایجاد شده به کشورهای همسایه با محوریت ایران را بر عهده دارد.

پروژه EPEG: برقراری یک لینک سریع‌السیر بین‌المللی با ظرفیت انتقال ترانزیت به میزان Tbps 3/2 می‌باشد که به صورت تفاهمنامه ۴جانبه در سال ۱۳۹۰ بین شرکت ارتباطات زیرساخت با اپراتورهایی از کشورهای عمان، روسیه و انگلستان منعقد و از فرانکفورت شروع و پس از گذر از روسیه و ایران به عمان متصل می گردد. انجام پروژه EPEG به بستر فیبرنوری و تجهیزات انتقال نیاز دارد.

* پروژه نور ۱ در سال ۱۳۹۴ به پایان رسیده است، لیکن به علت وجود اختلاف فیمابین شرکت ارتباطات زیرساخت و قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) به عنوان طرف قرارداد، ناشی از ادعای پیمانکار مبنی بر احتساب هزینه‌های مربوط به مواردی از قبیل داکت کشی مجدد، زیرسازی در اقلیم‌های مختلف و… در ازای باقی‌مانده مبلغ قرارداد و کسری ۶۱۴ کیلومتر فیبرنوری نسبت به میزان پیش‌بینی شده در قرارداد، هیچ‌گونه پرداختی در سال مذکور به پیمانکار صورت نپذیرفته است.

به منظور امکان مشارکت در پروژه‌های بین‌المللی و اخذ سهم مناسب از پهنای باند منطقهای، پروژه‌های مندرج در جدول شماره ۳ در قالب سرمایه‌گذاری جهت ایجاد بستر مناسب فیبرنوری در کشور اجرایی شده است. شرکت ارتباطات زیرساخت در سال ۱۳۹۴، به منظور افزایش پهنای باند بین‌الملل و افزایش ظرفیت شبکه IP داخلی اقدام به نصب تجهیزات جدید و ارتقا و استفاده بهینه از ظرفیت تجهیزات قبلی نموده که بر این اساس، در سال مذکور پهنای باند بین‌المللی به میزان STM1 1010 معادل Gbps 153 و ظرفیت شبکه IP داخلی به میزان STM1 2133 معادل Gbps 323 افزایش یافته است. شایان ذکر است، در سال ۱۳۹۴ قراردادهای بین‌المللی منعقد نگردیده و قرارداد بین‌المللی فعالی از سنوات گذشته نیز باقی نمانده است. آخرین وضعیت توسعه شبکه فیبر نوری و میزان ظرفیت نصب شده و زیربار و حجم ترانزیت در کشور براساس برنامه ۵ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران و عمل کرد سال‌های برنامه به شرح جدول شماره ۴ می‌باشد.

با عنایت به اطلاعات مندرج در جدول شماره ۴ میزان ظرفیت ترانزیت ارتباطات بین‌المللی در پایان سال ۱۳۹۴ و براساس بستر اجرایی ماده ۲۱۷ قانون برنامه ۵ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران STM1 000,40 پیش‌بینی گردیده، لیکن عملکرد شرکت حاکی از آن است که در پایان سال ۱۳۹۴ ظرفیت ترانزیت ارتباطات بین‌الملل به صرفاً STM1 600,3 معادل ۹ درصد میزان پیش‌بینی شده تا پایان برنامه، رسیده است که با اهداف برنامه‌ریزی شده اختلاف قابل توجهی دارد و مؤید عدم تحقق کامل اهداف مدنظر قانون‌گذار می‌باشد.

شایان ذکر است، با توجه به رشد فرایند تکنولوژی انتقال اطلاعات و افزایش روزمره ترانزیت ارتباطات در حوزه بین‌الملل، ایران سهم قابل توجهی از بازار پهنای باند منطقه‌ای را در اختیار ندارد.

منبع:

گزارش تفریغ بودجه سال ۹۴ دیوان محاسبات کشور

 

توضیح: جداول در آرشیو روزنامه موجود است.