نبود زیرساخت و عدم وجود بانک اطلاعاتی معضل اصلی اسقاط موتورسیکلت

براساس جدید‌‌ترین آمار‌‌ها، هم‌اکنون بیش از ۹۰ درصد موتورسیکلت‌هایی که در سطح خیابان‌‌‌ها تردد می‌کنند، فرسوده‌اند و با وجود تعیین حداکثر ۱۲ سال سن مفید برای این وسائل نقلیه، سن برخی موتورسیکلت‌ها حتی از ۳۰ سال نیز عبور کرده است. به گزارش مناقصه‌مزایده، براساس این گزارش، طبق برآوردهای کارشناسان و نهادهای رسمی، بیش از ۱۰ […]

براساس جدید‌‌ترین آمار‌‌ها، هم‌اکنون بیش از ۹۰ درصد موتورسیکلت‌هایی که در سطح خیابان‌‌‌ها تردد می‌کنند، فرسوده‌اند و با وجود تعیین حداکثر ۱۲ سال سن مفید برای این وسائل نقلیه، سن برخی موتورسیکلت‌ها حتی از ۳۰ سال نیز عبور کرده است. به گزارش مناقصه‌مزایده، براساس این گزارش، طبق برآوردهای کارشناسان و نهادهای رسمی، بیش از ۱۰ درصد از آلودگی هوای کلانشهر‌‌ها ناشی از موتورسیکلت‌های فرسوده و کاربراتوری است که هر کدام از آن‌‌ها حدود ۱۲ برابر یک خودروی یورو۴ آلایندگی ایجاد می‌کنند. اما با وجود تردد این موتورسیکلت‌های فرسوده فکری برای از رده خارج کردن موتورسیکلت‌های فرسوده نمی‌شود تا جایی که فرسودگی در این بخش به معضلی بزرگ و تقریباً حل‌نشدنی تبدیل شده است. محمود مشهدی‌شریف؛ رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو، معتقد است که از مشکلات جدی در این ارتباط نبود زیرساخت برای اسقاط موتورسیکلت و همچنین عدم وجود بانک اطلاعاتی کامل پلیس راهور درخصوص موتورسیکلت‌های موجود در کشور است. به گفته وی، با افزایش ارزش گواهی‌‌‌ها و ساده‌سازی مراحل اداری اسقاط و در نظر گرفتن مشوق‌های مالی، تخفیف‌های مالیاتی و تسهیلات بانکی کم‌بهره برای خرید مدل‌های جدید و برقی، روند اسقاط موتورسیکلت‌ها سرعت خواهد گرفت. رئیس انجمن اسقاط، با ابراز تأسف از روند اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده در سال ۱۴۰۳ تأکید کرد: متأسفانه در سال ۱۴۰۳ هیچ موتورسیکلتی اسقاط نشده است و تقریباً این آمار صفر بوده است. بنابراین با توجه به افزایش آمار فرسودگی موتور‌‌ها و تبعات تردد این موتورها، انتظار می‌رود دولت در سال ۱۴۰۴، فکر جدی برای اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده کند. مشهدی‌شریف؛ در ادامه خواستار عملی شدن برنامه‌ریزی‌های دولت در حوزه اسقاط شد و افزود: برای تسهیل فرآیند اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده اگر چه دولت برنامه‌هایی را به‌منظور کاهش پیچیدگی‌‌‌ها و هزینه‌های موجود پیش‌بینی کرده است اما یکی از این برنامه‌ها، افزایش ارزش گواهی اسقاط موتورسیکلت‌هاست. به گفته وی، درحال‌حاضر، مالکان باید مراحل مختلفی را برای اخذ گواهی اسقاط طی کنند که این فرآیند علاوه بر وقت‌گیر بودن، هزینه‌بر نیز است. با افزایش ارزش گواهی‌های اسقاط و ساده‌سازی مراحل اداری، روند اسقاط موتورسیکلت‌ها به‌مراتب سریع‌تر و کم‌هزینه‌تر خواهد شد.