مدیرعامل اتحادیه سازمانهای حمل و نقل همگانی کشور بیش از ۸۰ درصد خودروها «حدود مجاز آلایندگی» را نمیتوانند پاس کنند مدیرعامل اتحادیه سازمانهای حمل و نقل همگانی کشور با تأکید بر اینکه در بسیاری کشورهای دنیا سن معاینه فنی دو سال است افزود: کاهش تنها یکساله معافیت معاینه فنی خودروهای صفر تصمیم درستی نبوده است. […]
مدیرعامل اتحادیه سازمانهای حمل و نقل همگانی کشور
بیش از ۸۰ درصد خودروها «حدود مجاز آلایندگی» را نمیتوانند پاس کنند
مدیرعامل اتحادیه سازمانهای حمل و نقل همگانی کشور با تأکید بر اینکه در بسیاری کشورهای دنیا سن معاینه فنی دو سال است افزود: کاهش تنها یکساله معافیت معاینه فنی خودروهای صفر تصمیم درستی نبوده است.
به گزارش ایلنا، سعیدقیصر در جمع خبرنگاران ضمن انتقاد از کاهش سن معاینه فنی از ۵ به ۴ سال به جای دو سال گفت: در صنعت، اقتصاد و کشاورزی از کشورهای توسعه یافته الگو میگیریم اما در موضوع مهمی همانند معاینه فنی هیچ الگویی نمیگیریم. در حقیقت نه تنها از کشورهای توسعه یافته الگو نگرفتیم بلکه با کشورهای عقبتر نیز مقایسهای در این حوزه نداشتهایم.
وی افزود: سن معاینه فنی در کشورهای دنیا متناسب با گارانتی خودرو نیست برای مثال در کشور آلمان گارانتی خودرو ۵ سال است در حالی که سن معاینه فنی دو سال است اما در ایران سن معاینه فنی ۴ سال و گارانتی خودروها یک یا دو سال است.
وی ادامه داد: اعتقاد دارم تغییر سن معاینه فنی به ۴ سال غیرکارشناسی بوده اگر از بعد آلایندگی به این موضوع نگاه کنیم، تصمیم درستی نبوده؛ علاوه بر این از بعد ایمنی نیز اصلا مسأله مدنظر قرار نگرفته است.
وی با اشاره به اینکه در کشور آلمان به ازای هر نفر یک خودرو وجود دارد افزود: این نسبت در کشور ما به ازای هر۴٫۵ نفر یک خودرو است. تلفات جادهای کشورمان نیز در مقایسه با کشورهای آلمان و سنگاپور قابل مقایسه نیست. در ایران به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر، ۳۲ کشته جادهای داریم و در این حوزه دلایل بسیاری همچون خطای انسانی، مشکلات جادهای، ایمنی و… مطرح میشود اما آیا به صورت دقیق تحلیل و آمار درستی وجود دارد که خودرو را به لحاظ ایمنی مورد کاوش قرارداده باشد؟ اعتقاد دارم میتوانستیم بهتر عمل کنیم و مجلس تصمیم بهتری اتخاذ کند.
قیصر تصریح کرد: برخی از نمایندگان نیز به تشکیل صفهای طولانی مقابل درب مراکز اشاره کردهاند، شاید این ضعف از سوی ما باشد که فرهنگسازی نکردیم تا شهروندان در زمان و موعد مقرر به مراکز مراجعه کنند. نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید در نظر میگرفتند که در حال حاضر ۱۴ تا ۱۶ میلیون خودرو واجد شرایط مراجعه به مراکز داریم که تنها در سال ۱۳۹۵، ۸ میلیون و ۵۰۰ خودرو مراجعه کردهاند، این در حالیست که در سالهای گذشته حدود ۴ میلیون مراجعهکننده داشتیم.
وی افزود: در دورهای قانونی اعمال میشود و شهروندان برای قرار نگرفتن مقابل قانون به صورت پرتراکم به مراکز مراجعه میکنند لذا صفهای طولانی ایجاد میشود. اگر هر شخصی در زمان لازم برود صفی مشاهده نخواهیم کرد و زمان ورود و خروج خودرو به مراکز بیش از ۱۵ دقیقه نخواهد بود.
وی تأکید کرد: معاینه فنی یک موضوع اجتماعی است که میتواند در حوزه ایمنی و آلایندگی تأثیر بهسزایی داشته باشد. «حدود آلایندگی» توسط شورای عالی محیطزیست برای اجرا ابلاغ شده و همه ملزم به اجرای آن هستند، این درحالی است که اگر این قانون اجرا شود بیش از ۸۰ درصد خودروهای کشور در بحث آلایندگی رد خواهند شد و خودروهای با عمر کمتر از دو سال حتی حدود مجاز آلایندگی را هم نمیتوانند پاس کنند.
وی ادامه داد: خودروساز باید خود را به استانداردهای تولید برساند، چرا که امروز مراکز معاینه فنی براساس استانداردهای جهانی عمل میکنند البته این موضوع تنها برای تولیدات داخل نیست بلکه خودروهای وارداتی نیز از لحاظ ایمنی و آلایندگی در مراکز معاینه فنی در هنگام مراجعه مردود میشوند؛ لذا باید کیفیت واردات و تولیدات داخلی بالا برود؛ البته مالکین خودرو نیز باید در زمان مناسب با مراجعه به کلینیکهای تخصصی خودرو نسبت به رفع نواقص خودرو خود اقدام کنند در حقیقت همه چیز به خودروساز برنمیگردد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.